Kastrera avelshingst
Undrar om det finns dom här som kastrerat avelshingstar och hur det fungerat i flocken sedan isåfall. Betäcker de ändå? Vilken ålder har de varit i? Jag kan se i stamboken att det finns några som på senare år blivit skurna. Hur har det fungerat?
Har själv kastrerat en som var 14 och det gick bra men han var ganska "tråkig" som hingst.
Frågan gäller en aktiv 5 årig hingst. Kan beteendet försvinna eller kommer han kunna bli en betäckande valack?
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Min har inte betäckt som valack en enda gång och låter både nya ston och valacker komma i flocken vilket han inte gjorde i första taget förr… Utan att förstöra tråden måste ja säga: Synd om de är din fina hingst du funderar kring…
#1 Tack, jo det är honom jag funderar på. Undrar, hur gammal var din och hur mycket hade han betäckt? Min tål inte valacker och hingstar över 3 år nu. Gick inte med en 15 årig valack heller. Är snäll men jagar bort dem från ston om de går nära.
Funderar mest då jag tycker det är onödigt skära om han ändå inte kan gå med ston som valack. Förstår ju att alla fall är olika men vill ändå höra generellt, just när man använt dem.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag hade en gång en tävlingshäst på foder, jag vet inte hur gammal han var när han kastrerades men jag vet att han hade betäckt några ston som 4-åring och kastrerats någon gång efter det. Han var den valackigaste valack du kan tänka dig, inga problem att ha i stoflocken.
Men man kan aldrig veta för det är väldigt individuellt. Enda sättet att veta är att prova.
Han var 5 år och betäckte 2 sesånger med ett år mellan utan språng pga skada och gick med sto och föl året om som hingst.. men min acceptera inte ens ena sto han skulle betäcka när hon kom obrunstig utan han såg till hon höll sig i från flocken :-( hade även en 1 årig hingst på bete och han försökte han ge sig på genom tråden så fick göra gångar mellan hagarna så de ej kunde lukta på varandra och då funka de. Kommer ihåg när ja kastrera, blev som att vända på handen och de kändes som om lugnande sprutan inte gick ur och fortfarande sitter i :-) han var snäll som hingst med men blev en menlös valack nästan ;-)
Vi har Lundabo Jackson och han blev ju godkänd i yngre dagar. Vet inte hur han var som hingst och hur gammal han var när han kastrerades. Är inte helt säker på varför han blev valack, men något fel var det iaf. Han är en helt underbar valack och finns inga tendenser till att klättra.