Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1710 ggr
alicekanin
0

Förstor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker ni att jag är förstor för han. Väger 47-48 kg. Ägaren tycker det är helt ok så jag vill mest kolla vad allt annat hästfolk tycker om det. Han är lite över en meter i manken :)

Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)

http://lovasenshoppkaniner.weebly.com

linn8
0

Hur lång är ryttaren?

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

Mantissa
3

Jag tror inte vikten är ett problem för honom, förutsatt att han är normalt byggd och att du inte har dålig balans. Men du är ganska lång och har tokkorta stigläder vilket gör att jag tror du kommer ha svårt att rida ponnyn mer seriöst. "skogsridning" bör funka ett tag till, men kanske inte banridning.

Annette
5

Ja, jag tycker att du är alldeles för stor.

alicekanin
0

#2 Har ridit i snart 12 år så hoppas la ha bra balans ;). Vet inte om du ser vad det är för sadel, men det är en helt bomlös (harglömt bort helt vad det heter nu men men) så har jag ett eller två hål längre så blir de jätte långa känns det som och det känns bara fel så därför rider jag med korta läder.

Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)

http://lovasenshoppkaniner.weebly.com

susanne-s
1

Tycker också ryttaren är för stor för regelbunden ridning.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

monzun
1

Jag tycker du är på tok för stor och har alldeles för korta läder.

hippoteket
2

Jag är verkligen inte den som är känslig för lite större ryttare på shettisar, men jag håller med i detta fallet. Någon enstaka gång kan vara okej kanske, men för mer regelbunden ridning tycker jag absolut att du är för lång för den ponnyn.

Snaedis
2

Håller med de andra , ryttaren är alldeles för lång och stor för den lilla ponnyn , Och stiglädren är galet korta !

Guling
2

#4  Med så korta läder sitter du i "stol-sits" & det förstör ju balansen även om du har bra balans annars…

Vikten är nog inget större problem, men däremot så får man känslan av att du skulle kunna sätta i fötterna i marken om du inte har stigbyglar (= är väldigt lång till ponnyn).

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

vikkypedro
3

När det finns hur många hästar som helst att rida, varför måste man rida just den minsta rasen? Skulle aldrig låta någon lika lång som dig sitta på mina hästar, det finns ingen mening när det finns större hästar för dig att rida, och många duktiga ryttare i lagom storlek för shettisarna, om de nu prompt måste ridas!

AnnaFagerell
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker det är dåligt av ägaren till hästen…

Jag brukar fundera på varför folk ska gå över till för stora hästar och ponnyer så snabbt. Här går det för långsamt… Minst en C ponny åt denna ryttare!

På bilden är det perfekt storlek på ryttare. Ponnyn är 94cm och barnet är 3 år

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[FaunaFlora]
1

Alldeles för stor.  Rid den inte mer.

Ryttaren på sista bilden ser jättebra ut på ponnyn, så ska det se ut :)