Inte blir han väl svartbrun väl??
visst är väl Melvin svart? han är brun runt ögon och nos, men inget alls i ljumskarna
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Jag tycker att han ser mörkbrun ut, men jag är ingen expert på att skilja svart , mörkbrun och svartbrun från varandra, särskilt när det gäller shettisar ^^'

Han ser svart ut.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Ja visst gör han, att jag funderade var för hans bruna runt nos och öga

Många svarta föl ser ut så. Inget ovanligt/konstigt :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
vad bra, jag vill ju att han ska vara svart
tjuvkikade på hans stam på din hemsida
med två svarta föräldrar så är det genetiskt omöjligt att få en svartbrun/mörkbrun avkomma (de DNAstudier som gjorts har visat att "begränsa svart"-anlaget "aguti" har funnits hos alla svartbruna som testats = de är mörkt mörkbruna)
SÅ du kan vara helt lugn, han ÄR svart!

Milla han är svart !! jag har ju kollat honom, så kom nu inte o säg att han är annat för då ska jag sluta id kolla hästar…
#8 haha sanne sover inte du???
Nä jag litar på dig, men blev bara så förvånad när det bruna ploppade upp.

Men Milla han kan ju inte vara annat än svart *S*
jamen ser ni inte hans bruna färg då???????? eller är det bara jag som inbillar mig???
Han kan väl få vara grön om han vill haha men jag blev bara så undrande
#11 Att han blir solblekt påverkar hans genetiska färg lika lite som en rödfärgning av en blondin…. ;)

Svart ponny, med solblekta toppar i pälsen….
#12 det är inte kroppen jag reagerade på utan det bruna runt nos och ögon
samma sak, annan plats… ;)
hm ok då. vi slår fast här och nu att han är född svart och kommer fortsätta vara svart 
#15 ABSOLUT! :D
Eftersom han genetiskt bara kan bli antingen svart eller fux (OM båda föräldrarna bär dold fuxgen), så …
hahahahaha och fux är han ju inte det fattar ju tom jag
Nej han är inte svartbrun (det skulle vara samma teckning som en dobberman eller rottwieler dvs black and tan).

Hästar som kommer bli svarta föds väl ofta gråa? Det är väl svårta att avgöra vilken färg din ponny kommer att få, eftersom att föl visar nästan aldrig sin rätta färg när dom föds. Det kan hända mycket undar fällningarna, men din ponny lutar mycket åt det mörkbruna hållet, tror jag! Ni får rätta mig om jag har fel!
#19 SOm du kan se om du läer tidigare i tråden så är det genetiskt omöjligt för den ponnyn - med svarta föräldrar - att bli något annat än svart eller fux, eftersom agutigenen (som begränsar utbredning av svart färg) inte finns hos föräldrarna.
SÅ antingen är han svart eller fux - och fux är han ju inte….
Problemet är att det är för många som inte tror att hästen KAN vara svart, så de envisas med att felaktigt kalla dem för mörkbruna…