Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett20-föreningsfrågor-sss
Läst 2072 ggr
Linnah
4

Höstmötet - rapport?

Är det någon som kan berätta vad som behandlades på höstmötet i helgen som gick, för oss som inte hade möjlighet att delta?

Assim
1

Har hållit på att skriva till tidningen om detta o varit fast i det o tydligen har ingen annan kunnat skriva några rader. Jag fattar mig kort här för reportaget i tidningen blir långt. Mötet var välbesökt ca 40 Pers. Föreläsningen av Sofia Mikko Ang genetiska defekter var mycket intressant, men ett så stort ämne kunde helt klart fyllt en heldag. Det väsentligaste som sades där var att det troligen finns ett stort mörker tal där, dvs det rapporteras inte in. Djursjukhusen vet inte om att det skall göras, ej heller enskilda hästägare o lokala vet. Tyvärr, men förhoppningsvis osant är att uppfödare som är "gamla i gamet" helt enkelt avlivar sådana föl o håller tyst.. Endast 5 hingstar nyplockade ur aveln i Sverige o det var på 90 talet o det är ganska otroligt att bara vi i Sverige skulle ha så lite gentemot andra länder. I övrigt var ett sto inrapp 2009 o ett 2012. Vidare beslut tagna av styrelsen. Ston som på sommar parkeringar visar tecken på man-svans skrov får ej RS om de inte inom en månad visar upp ett vet intyg på att de kliat sig av annan orsak. Det samma gäller dubbel gulds diplomen, ett av dessa guld måste tagits efter juli månad, alltså, det går ej att få diplomet på 2 guld erhållna på vinter o vår, då stoet kan ha dessa problem, som ej syns något en bit in på sommaren, då stort börjat klia sig. Generalmönsting. Kommer för alla hingstar att ske vid 9 o 14 års ålder vid ord premiering på våren samt ev då ägaren ansöker om höjning. Detta för att förenkla samt för att göra premieringarna lite mera intressanta ur publik synpunkt. Det diskuterades om sk merit klasser på utställning, dvs hästar som erhållit championat, skulle ha egna klasser för att ge nya chansen. SSS styrelse så att det var fritt för lokal föreningarna att ansöka om dispens för sådan klass inom klasserna 10-17. Då skulle de läggas ex som 13A, 13B, 13C o 13 merit. Det kommer att gå att Internet anmäla from nästa år men det är oklart om Web stamboken kommer att finnas kvar eller om vi går upp i blå basen. Detta pga att stamboks föraren sagt upp sig och han äger rättigheterna till Web stamboken o vi får i så fall köpa den av honom. Blå basen ingår redan i det paket vi köper av SH. Passen kommer att ändras något i utseende pga EU förordningar efter hästkött skandalen. Styrelsen hade också sitt förslag på Super-elit prem på ston. Detaljer diskuterades livligt men inget är klart ännu. En medlem berättade också att för första gången har ett svensk fött sto blivit Over all champion i Holland vilket var glädjande. Detta var i korthet, fråga gärna skall jag försöka svara, tiden rann iväg alldeles för fort tyvärr så något större utrymme för frågor gick inte då motellet vi var på skulle stänga.

PP
6

Jag förstod det som att styrelsen kommer driva igenom sitt förslag på Super-Elit. Dvs minst 10 avkommor varav 2 RS-hingstar, 2 diplomston och 3 med minst 30 valfria avkommepoäng. I praktiken 280 avkommepoäng. Inte så stor skillnad från det ursprungliga förslaget alltså.

Vi försökte argumentera för vikten av tydlighet - att värdebokstäverna räknas ut på samma sätt, dvs att styrelsen inte ska lägga värderingar i vilka meriter som är mest värda utan att avkommepoäng oavsett vilken merit de är baserade på ska gälla. Hellre då höja poängen som krävs om man är rädd att det ska bli för lätt att få. Vidare tyckte vi att krav på 10 avkommor känns överflödigt, dels för att det krävs minst sju meriterade avkommor i förslaget och det borde vara tillräckligt för att bevisa fertilitet och är fortfarande en mer än för Elit, dels för att det någonstans känns märkligt att uppmuntra uppfödarna att ta fram så många föl när efterfrågan på shetlandsponnyer i det närmsta känns obefintlig (alldeles oavsett meriter).

Styrelsen argumenterade att Super-Elit bara ska vara för ston som lämnar bra av allt (RS-hingstar och Diplomston) - men i vanlig ordning glömmer man allt vad bruksmeriter heter. Borde det isf inte rimligtvis vara krav på åtminstone 1 avkomma med avkommepoäng baserat på prestation..?

Ponnybus
1

Jag va också på mötet. 

Jag är ju fortfarande under upplärning men för mig så tycker jag Super-Elit förslaget låter bra. Det Ska ju ändå vara något utöver det vanliga och något som bara dom bästa av dom bästa som kan få, Då tycker iallafall inte jag att kraven ska vara för låga..

Assim
0

Du vet att jag håller med dig Pernilla. Sätt poängen skyhöga då är min mening om det nu bara skall vara 10 ston i Sverige som skall få det. Det är min uppfattning men är det någon som vet hur andra raser gjort? Jag skrev detta f.ö så kortfattat jag kunde o inget var väl klart ännu. Borde inte vi som är emot förslaget kunna skriva en motion till årsmötet? Bara en idé som slog mig men om det är tillräckligt många så borde det ju kunna bli en votering eller? Har inte läst stadgarna så noga men så har det varit i de andra avelsföreningar jag varit involverad i. # 3. Har du läst igenom sto regementet? Om du gjort det så är jag frågande till varför du tycker detta är så bra som är så omständligt. Själv tycker jag att det är betydligt enklare med ett poäng beräknings system, menar inget personligt mot dig, du är så välkommen och så kul med nya som engagerar sig, är rätt ny själv i rasen. Skrev fel ovan, den nya formen av general mönstringen skall vara på hösten då prem är på två platser.

Assim
0

Du vet att jag håller med dig Pernilla. Sätt poängen skyhöga då är min mening om det nu bara skall vara 10 ston i Sverige som skall få det. Det är min uppfattning men är det någon som vet hur andra raser gjort? Jag skrev detta f.ö så kortfattat jag kunde o inget var väl klart ännu. Borde inte vi som är emot förslaget kunna skriva en motion till årsmötet? Bara en idé som slog mig men om det är tillräckligt många så borde det ju kunna bli en votering eller? Har inte läst stadgarna så noga men så har det varit i de andra avelsföreningar jag varit involverad i. # 3. Har du läst igenom sto regementet? Om du gjort det så är jag frågande till varför du tycker detta är så bra som är så omständligt. Själv tycker jag att det är betydligt enklare med ett poäng beräknings system, menar inget personligt mot dig, du är så välkommen och så kul med nya som engagerar sig, är rätt ny själv i rasen. Skrev fel ovan, den nya formen av general mönstringen skall vara på hösten då prem är på två platser.

Assim
0

Vet inte varför det blev 2 likadana inlägg, vill någon ta bort det ena?

Ponnybus
1

#är lika dålig på att uttrycka mig som jag är på alla regler idag ser ja 😃

Det jag menar är att jag tycker det är bra att det ska vara SVÅRT att få denna utmärkelse, det är ju ändå något utöver det extra.

Det jag inte fick med i texten är att jag håller med om att det borde mer vara poäng som räknas, ett sto KAN ju rent praktiskt få endast ston eller  hingstar tex å hon är ju inte sämre då än någon som får av båda sorter. Hon visar ju fortfarande att hon är fertil och ger bra avkommor, precis som dom vill att det ska vara.

sanne
0

Nu måste jag fråga !

Kommer den sk generalmönstringen bara vara på hösten ? trodde man ivf kunde få välja om man vill visa vår el höst.

# PP, ang. bruksmeriter.. du kan ju ändå tillgodoräkna ett BRUCH som 30 poäng för Super Eliten, så klart att bruks shettisar också räknas.

Ellinor Johansson
3

# 8 Generalmönstringen ska bara var på hösten för att man ska kunna se om hingsten har eksem.

Assim
0

# 10. Plus att det är helt klart att det inom överskådlig framtid blir på två platser

Assim
0

Forts, vet inte varför denna " padda" skickar innan jag skrivit klart?!? På hösten. Vilken årstid det blir på Gotland och långt norrut hörde jag aldrig sägas, bara att det blir inom ramarna för den lokala premieringen, som jag personligen inte vet när den hålls under året. Fick för mig den var på våren men pga ovanstående så har jag nog fel i det.

AnnaFagerell
0

Men ovan står det ju…

Generalmönsting. Kommer för alla hingstar att ske vid 9 o 14 års ålder vid ord premiering på våren samt ev då ägaren ansöker om höjning. Detta för att förenkla samt för att göra premieringarna lite mera intressanta ur publik synpunkt.

?? Varför skriver någon  nu att generalmönstring ska bli på hösten?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Guling
0

#12  I inlägg #4 står det:

Skrev fel ovan, den nya formen av general mönstringen skall vara på hösten då prem är på två platser

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

PP
9

#8 Självklart kan de tre meriter som inte styrelsen har bestämt, allihop baseras på bruksprestationer. Det jag reagerar på är när man säger att Super-Elit bara ska kunna tilldelas sto som lämnar bra av allt och man därför vill bestämma vilka meriter som ska räknas. Men uppenbarligen menas "bara" bra hingstar och ston - andra prestationer än exteriöra glöms bort i det sammanhanget. För ett sto som lämnar bra av allt, borde ju innefatta även presterande avkommor… Men något sådant krav ställs inte.

Jag tycker det är synd att SSS gång efter annan tar beslut som förminskar värdet av annat än utställning och avel. Det är en sak att själv ha ett större intresse för den biten, men jag tycker att det är fel att framhålla det på bekostnad av andra intressen. Någonstans får man inte glömma att föreningen är till för alla med intresse för shetlandsponnyn. I proportion till varandra är avel/utställning förstås mycket större än vad den prestationsinriktade användningen av shetlandsponnyn är - men är det något vi verkligen ska vara stolta över och värna om..? Jag tycker tvärtom att vi borde arbeta mer för att fler ska upptäcka att shetlandsponnyn kan användas till så mycket mer, så att fler vill bli med shetlandsponny och känna en mening med att bli medlemmar i föreningen. Jag tror att allt hänger ihop.

Av samma anledning är jag inte heller vansinnigt förtjust i att det kommer krävas exteriöra meriter på prestationer framöver. Jag kan till viss del förstå tanken och kravet är inte satt högt (35 poäng tror jag det var), men vad man samtidigt säger är att en prestation i sej själv är inget värt. Det omvända förekommer ju inte överhuvudtaget - att en SUCH-ponny ska kunna visa användbarhet och till och med bruksprovet för avelshingstar är frivilligt - så jag tycker att det blir lite snett.

AnnaFagerell
0

#13 Tack, såg inte det

Annette
0

Nedanstående finns att läsa i SSS stadgar:

Föreningens ändamål är att främja aveln av shetlandsponnyer och dess brukbarhet i enlighet med tillämpliga delar av Förvaltningslagen och Statens jordbruksverks föreskrifter om hästdjur som används i avel och om identifiering av hästdjur samt Djurskyddsmyndighetens/Statens jordbruksverks föreskrifter om djurskyddskrav vid avelsarbete.

Jag tycker inte att föreningen verkar för rasens brukbarhet. Den åsikten grundar jag både på förslaget om Super-Elit och kvalet till Riks.

Men eftersom jag inte går på föreningens möten längre kanske jag inte har rätt att tycka någonting?

Assim
0

Klart att du har rätt att tycka, det har ju alla medlemmar och jag håller med dig till 110 procent! Brukssdjuren är i de flesta fallande som ger sina ägare mest glädje! Men jag glömde givetvis att i min förkortade version skriva att klassificeringen till RIKS är ändrad till att gälla livstid, 40 p på äldre o 38 på ung hästar

Annette
0

#17. Då går det alltså att visa en 3-åring som fått minst 38 poäng som föl eller 1-åring?

AnnaLenaK
4

#17 Men visst ändrade man kvalgränsen till 38 poäng på riksen även för vuxna djur, eller fattade jag fel?

PP
1

Kvalgränsen för riks blev 38 p för alla (ej föl) och resultat från både sss-utställningar och avelsvärderingar räknas, som jag förstod det. Innan det bestäms hur det blir med webbstamboken vs blå basen kommer man kunna anmäla via e-post på den vanliga anmälningsblanketten som kommer modifieras något. En "klickbar" internetanmälan dröjer ett tag till.

AnnaLenaK
0

#20 Så uppfattade jag det också..

AnnaFagerell
0

#17 Nu tycker jag du är ganska dömande och orättvis. Skulle bruksdjuren ge mer glädje åt sina ägare än enbart utställningsdjuren? Säger vem?

#20 så då får man inte visa hästar som aldrig är visade innan? Inte ens unghästar? Känns som om SSS kommer dra ner antalet medlemmar ännu mer…

PP
1

#22 så då får man inte visa hästar som aldrig är visade innan?

Nej, det är väl det som menas med kvalificering. Föl undantagna.

hippoteket
7

#22 - det gäller ju bara på riksutställningen, som är en av ett stort antal utställningar per år. Jag kan tycka att det är bra att man på något sätt "garanterar" att deltagarna på riksutställningen håller en viss lägstanivå. Klass 1 är ju inte för högt krav…