Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1539 ggr
AnnaFagerell
0

Tänderna

Om en häst har underbett får den ofta problem med hakar längre in i käken.

Men en häst med överbett får inga problem. På vilka grunder säger man egentligen att hästen bara får ha under 3 mm överbett? Någon som vet?

Enligt min veterinär så tycker hon, som hon uttryckte det, att det är otroligt löjligt för hästen har aldrig problem med överbett. Däremot har shetland ofta en massa problem med tandlossning och käktändernas placering men detta kollas ju ej. Hon menar att någon borde ta tag i överbettsfrågan för den saknar helt grund och kasserar många fina individer.

Ideér?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Kris_J
3

Det beror på de regler moderföreningen satt.

Veritas odium paretFörvånad

AnnaFagerell
0

#1 Och var kan man hitta vad det baseras på?

Kris_J
0

#2 Om du menar varför de satt de reglerna får du tillskriva dem.

(Regeln är gammal, men helt klart vilseledande då den endast kommer åt det rent kosmetiska.)

Det är väl som med en del andra regler, det bara är så. Det är ju helt klart väldigt otillfredsställande att ha regler man inte förstår bakgrunden till, eller som ingen längre minns.

Guling
0

Har haft frågan om under-/över-bett uppe med Hästtandläkare (rörde ej ngn särskil individ utan helt allmänt) - H*n tyckte det var helt befängt att bara titta på framtänderna, för att klassas som felaktigt bett borde man titta på kindtänderna…

Det finns ju ponnier som har avvikelser i mötet mellan framtänderna (i synnerhet när de växer) men ändå har ett korrekt bett bak i munnen & även motsatsen finns där framtänderna möts "bra" men där det ändå finns ett över-/under-bett bak i munnen…

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

AnnaFagerell
0

#4 Just det jag menar. Varför släppa igenom 3 mm och inte 4 mm. Hästen har inga problem med bettet och har jättebra tänder i munnen medan en annan individ har usla tänder och tappar dem innan 20 års ålder. Men det sistnämnda tittar man inte på.

Kristin… Antar att det inte är någon mening att försöka förstå varför genom att skriva någonstans? Är väl inget som kommer kunna påverkas tro?

Många gånger tycker jag det är så att det bara ska vara så men ingen vet varför…

Kris_J
0

#5 Jag tror inte vi kan påverka det så länge vi har att följa moderlandets regler.

Även SH:s veterinära krav har en skrivning som endast förefaller avse de främre tänderna.

AnnaFagerell
0

#6 Men vilka raser gäller det mer än shetland?

Guling
0

#7  Gäller det inte de flesta raserna?

Vet att det finns med i hingstlicens-ansökan för Welsh iallafall (men det som inte accepteras för hingst bör ju inte accepteras för sto heller) - fast det här med bettfel står väl med i alla defektlistor skulle jag tro…

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

hippoteket
0

Är det inte så att bettfel har varit ett problem i rasen om man ser det historiskt. Framförallt då underbett - som verkar dyka upp här och där oavsett hur bra avelsmaterial man har.

Sen kan jag då kontra med att just underbetten som shetland har inte nödvändigtvis ger problem med hakar längre in. Jag har en 25-årig valack, som jag fick för några år sedan, som har ett fult underbett. Och jag lovar att det var med skräckblandad förtjusning som jag tog hit veterinären för att låta undersöka honom. Och faktum är att han hade varken hakar eller vassa åsar - men en av tuggtänderna växer ut mot kinden istället för neråt och det är väl mindre bra, men går kanske inte att skylla på underbettet… Han har förmodligen aldrig kollats tidigare i livet och med tanke på hur bra det såg ut så kommer jag inte kolla honom fler gånger heller utan den dag han inte längre håller hullet så är han ändå gammal nog för att få vandra vidare.