Hingstkatalogen
Varför får man inte skriva ut hingstkatalogen som ligger på webben?
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Kan tänka mig för att den tillhör Sveriges Shetlands sällskap och meningen är att man ska köpa den.
Jo det förstår jag också men eftersom det inte går att köpa den tänkte jag…

Är det någon som vet om det fortfarande går att skicka in att ändra uppgifter såsom ägarbyten mm.
Är den skickad till något tryckeri eller vad hände med hingstkatalogen ?
#3 ganska mkt är ju faktiskt inte aktuellt i den tyvärr så kanske man håller på med en förändring?

Är det inte bättre att göra den så alla hingstar ligger på SSS hemsida som en pdf.fil att ladda ner eller skriva ut så kan den uppdateras allt eftersom det byts ägare eller annan info om hingstarna.
En hingstkatalog blir inaktuell så fort att det behövs en ny varje år om den ska fungera för stoägare som letar hingst.
#3 Det går fortfarande att mejla mig om ägarbyten och liknande.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Det som stör mig är att katalogen är infogad i en liten ruta på webplatsen, som gör att man inte kan se hela sidorna på något bra sätt.
Jag skulle vara villig att betala för att få använda den på nätet samt skriva ut den. Är inte detta något man skulle kunna göra? Någon form av inlogg för att nå den?
Jag vill också passa på att informera att jag har gjort alla uppdateringar som har blivit mejlade till mig, samt tillverkat sidor till nygodkända hingstar. Tyvärr så har SSS problem med programmet som sammanfogar alla enskilda filer till en fil.
Fortsätt att mejla mig, så jag kan hålla katalogen uppdaterad.
#7 Meddela hemsideansvarig om detta, det är inte säkert att de sitter här och kan läsa det.
TS, du får nog bäst svar genom att mejla styrelsen i stället för att ställa frågan här, på ett forum där inte SSS är medlem.
#10 Vem svarar bäst på det där då?
Du kan mejla vem som helst, så får man ta upp det på ett möte. Höstmötet är ju snart om inte annat.
Eftersom att SSS tidigare hemsida försvann, så lägger jag upp frågor och svar här.
Frågor och svar
**Vilka hingstar är med i hingstkatalogen?
**Svar: Hingstar som finns i Sverige och som följer SSS krav för avelsvärdering samt generalmönstring.
Var är informationen hämtad?
Svar: Den är hämtad från Blå basen och Webbstamboken.
**Vilken information finns med?
**Svar: Det finns med information om när hingsten är född, färg, mankhöjd och skenmått samt avelsvärdeklass. Vidare finns information om uppfödare och ägare, hingsten stamtavla samt kritik och poäng från senaste generalmönstring/hingstpremiering. Om tillräckligt antal avkommor för en säker bedömning finns avkommeprövas hingstarna och den informationen anges i så fall.
**Jag har köpt en ny hingst, men jag står inte som ägare i hingstkatalogen?
**Svar: Enligt EU-förordningen (=Lag) är det ett krav att registrera ägarbyten om dessa uppgifter står i passet. Eftersom vi har skyldighet att följa moderföreningens principer om att använda ägaruppgifter i passet, så gäller detta för alla shetlandsponnyer i Europa. Observera att denna lag inte gäller de raser som valt att ha lösa ägarbevis.
**Vad är det för regler när det gäller bilder?
**Svar: Det ska vara en uppställd helfigursbild av hingsten, tagen från sidan. Inga rosetter, täcken eller dylikt får vara med/täcka hingsten.
Hur ofta uppdateras informationen och bild?
Svar: När hingsten generalmönstras eller visas på premiering. När du ska mejla en bild så döper du bilen till hingstens namn_fotograf.jpg t ex. Filur_NamnNamnsson.jpg Tänk på att bilden ska vara av god kvalité. Märk mejlet med hingstens namn och RS nummer.
Min hingst har gjort ett bruksprov, varför står inte poängen och kritiken med?
Svar: SSS styrelse tog beslut att inga hingstars bruksprovspoäng eller kritik skulle stå med, då denna information inte finns på de äldre hingstarna. Så för att det ska bli rättvist så finns det bara uppgift att ett godkänt bruksprov finns.
**Det står kritik från generalmönstring 2003, 2009 och 2010?
**Svar: De hingstar som av någon anledning inte generalmönstrades 2009, fick möjlighet att generalmönstras i samband med hingstpremiering 2010.
Observera att hingstar som under året för GM, uppnått minst 20 års ålder eller som efter avkommeprövning tilldelats kvalitetsklass ELIT inte behöver visas igen på GM, varför en del årtal är från 2003.
**Varför står inte poängen från generalmönstringen med på alla hingstar?
**Svar: Är hingsten 15 år eller äldre, bestämmer hingstens ägare själv om hingsten skall få poäng eller enbart ett verbalt omdöme. De yngre erhåller alltid både och.
**Vem kontaktar jag om något är fel eller jag har andra funderingar?
**Svar: Du mejlar till Thiffanny på hingstkatalog@shetlandsponny.se och märker mejlet med hingstens namn och RS nummer.
#13 Då kan jag ju mejla dig om jag har funderingar? 😂
Det kan du göra. Jag kommer att skicka dina funderingar vidare till styrelsen.
#13 Thiffanny
Jag skickade ett mail till den adressen men fick bara tillbaka att det inte gick att maila till den mailboxen?!
#16 Aj då, nu sitter jag på jobbet, men mejla till min privata adress, thiffanny.j@gmail.com så länge 🙂
#16 Det har varit så väldigt länge. Eller så har det varit det i omgångar. Mina mejl har inte heller gått fram
Varför står det "Ej visad på GM" på sådan hingst som inte skulle/kunde mönstras?
Veritas odium paretFörvånad
#19 Mejla mig så kolla jag.