Klassvinnare på utställning
Klassvinnare får rosett med tryck "Klassvinnare", dock inte om det bara är en deltagare i klassen.
Måste fråga; är det bara Shetland Nord som tillämpar detta? Jag trodde att det var lika i alla regionalföreningar och SSS, men fick nu se i en katalog att det inte stod något om det (vet dock att den föreningen åtminstone tidigare haft rosetter med tryck "Klassvinnare").
Jag har varit på utställningar i samtliga lokalföreningar + SSS i år, och vad jag kan minnas så har det varit så på mer eller mindre alla utställningar. Jag kan så klart ha missat att notera något undantag dock. :) I något fall har det funnits gamla rosetter, alternativt större rosetter/specialrosetter men utan klassvinnar-tryck, som delats ut, men huvudregeln har varit klassvinnar-tryck.

#1 Har du noterat om det gjorts skillnad på ensamma klassdeltagare?
Att inte skriva så kan ju vara ett sätt att gardera sig, så man inte har lovat något man inte kan hålla. Kan tycka att det kanske är lite överflödig information exakt vad det kommer stå eller inte stå på rosetten.
#2 Nä inte direkt.

#3 Jag tror att det snarare är just det att man ses som Klassvinnare endast i konkurrens, som är den viktiga informationen. ;-)
#5 Fast… nä. Det känns lite fånigt. Spelar det nån roll om man får en rosett med tryck på eller inte? Sina poäng får man ju oavsett.

Det är nog olika om man bryr sej om vad och om det står något på rosetten. Det var inte riktigt det jag var ute efter (även om jag förstår att det framstod så).
Det är klart det är viktigt för en del, särskilt om man inte är så van att vinna. Å andra sidan kan det ju vara lite märkligt att straffa någon för att ingen annan anmält sig till klassen på så sätt att en ensam guldhäst inte räknas som klassvinnare, medan en bronshäst kan göra det bara för att det råkade vara två bronshästar i klassen. :)

Fast kan man vinna något där man är ensam om att delta?
Jag ser det inte som ett straff, utan mer av vad som är ordens rätta innebörd. Och som du skrev: Sina poäng får man ju oavsett. ;-)
Men det kanske är hårklyverier.
Jo, men är det en "vinst" i så fall att bli etta av två bronshästar? Man blir förvisso bättre än en annan häst, men man har troligen en av utställningens allra sämsta hästar.

Nu börjar vi närma oss rent filosofiska övningar! 😃
Jo, jag tycker det är mer klassvinst även om resultatet som sådant är sämre. Annars skulle ju domarna inte behöva rangera bronshästarna alls.
Har också varit på utställningar i alla lokal föreningar i år och kan bara säga att det kan variera väldigt från plats till plats inom varje förening. Har också vid ett flertal gånger varit involverad i en klass vinnare (ägd av mig eller någon i familjen eller en häst i träning) som vunnit sin klass men inte fått rosett med det trycket. De har varit slut, leverantören har missat etc etc. Personligen betyder det inte så mycket för oss men kan förstå att det kan betyda mycket för den som är ny, varför vara snåla o inte ge eller som det står ovan, hästägaren kan ju inte hjälpa att den var ensam. Jag tycker att vi skall vara generösa o ge ut denna rosett (om den nu finns på platsen), till alla. Det är en sådan grej som betyder mycket för många o som kan göra att de fortsätter, blir medlemmar i SSS för lång tid framöver. Finns det verkligen människor som bryr sig? Som kuriosa kan jag berätta att på min rosett tavla hänger mängder med gula, röda osv rosetter. Folk som kommer hit är mäkta förvånande att jag inte skäms för att sätta upp brons rosetter men de tänker inte på att man kan få rosetter i olika former av häst sport också o där är det bara den bästa fjärdedelen som får rosett, ex så är jag enormt stolt över en helt vanlig rosett som faktiskt betydde en tredjeplats i en relativt svårt hopp klass med 125 starter. Tycker det gått lite hysteri i detta med rosetter o att vi som hållit på ett tag skall vara generösa, det betyder så mycket för många,speciellt den yngre generation o blir man någon gång förvånad över en häst med en klass vinnar rosett hemma, så är det ju så lätt att kolla i Web stamboken o då ser man att hästen var ensam i sin klass.
OM man ser ett antal år tillbaka så såg man ofta annonser på ponnyer där det stod att alla var klassvinnare, när man då visste att de hade varit ensamma i sina klasser. Att vara klassvinnare kan ju vara ett försäljningsargument, men då måste det ju betyda något. Man kan inte vara vinnare om man inte har någon att tävla mot… Därför ska det vara minst två deltagare för att man ska räknas som klassvinnare.
För egen del kan jag leva utan att det står så på rosetterna, men det är säkert många som uppskattar det i betydligt högre grad än jag gör.
#13 Men då återkommer ju samma fråga: en bronshäst kan bli klassvinnare utan att det för den skull är det minsta tecken på kvalitet, och det kan användas som argument ändå?
Alltså, detta var ju före webstambokens tillkomst, numera kan man ju kolla upp resultaten.
Och visst kan det användas som ett försäljningsargument - "klassvinnare på utställning" låter ju alltid fint… Det är ju först när man börjar kolla upp resultaten som man ser att allt inte är guld som glimmar.
Jag minns speciellt ett stuteri som brukade annonsera i Shetlandsponnyn och de skröt då med att alla deras avelsston var klassvinnare på utställning - eller hur de nu uttryckte det (man kan inte minnas allt…) . Och många av dem var ju då visade utan konkurrens.
Har ställt ut i år på Öst och Nord och i de klasser där våra ponnyer varit ensamma har de fått en rosett utan tryck.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Jag tror det beror lite på vem som är prisutdelare på den enskilda utställningen.
Min Valack visades i Järna 4e Augusti (15år) Han va ensam i sin klass och fick en rosett där det står klassvinnare på.
Precis som #17 skriver så beror det nog på vem som är pprisudelare.
Delad glädje är dubbel glädje :)

Om man då slänger in frågan: Tycker man att det är trevligt eller bara onödigt om det står Klassvinnare på rosetten när man blir det?
Trycket går ju ändå på några kronor/rosett.
Jag kan tycka det är onödigt i mitt fall, han hade ju liksom ingen att vinna över..
#20 För min del är en större rosett (som det oftast kombineras med) är fullt tillräckligt. Då har man ju ändå markerat att den hästen presterat ngt bättre än övriga. Eller framför allt att det räcker med antingen eller - är det en rosett i samma storlek som övriga kan väl trycket vara motiverat, men både och kanske inte är nödvändigt.
Där jag varit involverad så har rosetter beställts innan anm tidens utgång. Det har beställts någon form av extra på klass vinnarnas rosett. Alltså till varje klass, varför inte då dela ut dem även om det bara råkar bli en deltagare?
Rosetten jag fick va större än "övriga", med tre band (och tryck) och Stot som fick en vanlig fick en med två band

Jag tycker allt att det är lite roligt om det står Klassvinnare på rosetten, då det inte är så ofta jag kommer över en sådan :-)
Det här med rosetter är viktigt för mig fast jag är gammal :) Skit larvigt, men sant!
Dom utställningar vi varit på i Nord så har klassvinnare med flera i klassen fått en stor rosett med tryck. Men på senare utställningar har dom rosetterna blivit mindre och det tycker jag är otroligt trist faktiskt! Jag har blivit besviken dom få gånger vi lyckats bli klassvinnare och fått dom mindre rosetterna. För MIG så förminskas Klassvinnsten då. Det kostar en hel del att åka och att bli klassvinnare är speciellt tycker jag, och då tycker jag att det ska synas också.
Sedan har vi ofta varit ensamma i klass med en ponny. Då har vi fått en normal stor/vanlig rosett utan tryck, och det kan jag ha en annan förståelse för.
Kommer Nord att fortsätta med dom små klassrosetterna med tryck?

#26 Eftersom rosetterna blivit så pass dyra, gick Nord över till att ha lika stora rosetter till alla, men att behålla Klassvinnartrycket. Vi valde också att gå ner en storlek på championats- och BIS-rosetterna. Dessvärre blev det en felleverans där i övergången, så några utställningar fick mindre rosetter än vad som var meningen - och det förstod vi snart att det inte var populärt. 😇
I dagsläget är det inte sagt något annat än att klassvinnarrosetter med tryck ska vara kvar, men inget är ju skrivet i sten. Hittills har vi varit ganska sparsamma med att tillämpa den högre anmälningsavgiften och vår uppfattning har varit att vi inte ska ta ut den högre avgiften för att köpa mer priser/rosetter, utan att den isf ska motiveras med högre domarkostnader, anläggningshyra och liknande. Men vi är alltid intresserade av vad våra medlemmar och utställare tycker och tänker. Vill man inte skriva här, är man alltid välkommen att mejla/ringa någon i styrelsen.
Någon som vet varför det inte delades ut "klassvinnare"-rosetter på RIKS?
Alltså, jag vill gärna ha en större rosett med tryck om min häst blir klassvinnare, dvs inte ensam i klassen 😉
Min åsikt är ganska klar…. man kan inte utses till Vinnare utan motståndare!!!
# 10 Att vinna över en sämre häst är väl alltid en vinst? För övrigt så får ju inte en klassvinnare med brons en blågul rosett som det står klassvinnare på utan en gul rosett… varför då ta ifrån denna hästägare det faktum att den vunnit och varit bättre än konkurrenten i klassen?
Tycker det känns lite missunnsamt att en bronshäst inte skulle kunna få en klassvinnar rosett, medans man glatt skall ge dessa rosetter till en guldhäst?
och som du skriver i # 13 ska vi dela ut rosetter utifrån vad en hästägare eventuellt skriver i sin försäljningsannons??? Om hästägare använder detta i "falsk marknadsföring" så är det väl ändå hästägaren som gör fel/låter påskina att hästen har bättre kvalitet än vad den har? Det känns ganska långsökt att ange det som argument??
#30 - Alltså, när detta diskuterades så sades det kanske aldrig rakt ut att det var sån annonsering det syftades på, men det sätt saken diskuterades på fick mig att associera till de nämnda annonserna. (De handlade då om minisar som ofta blev både klassvinnare och champinjoner utan någon som helst konkurrens)
Precis som du själv skriver, man ska inte kunna vara vinnare om man inte har tävlat mot någon.
Jag tycker att klassvinnar rosetterna ska vara kvar. Man är ju trots att klassens vinnare vare sig man får guld eller brons så är man ju ändå på något sätt bättre än dom övriga i klassen. (vare sig slutpoängen) För min del spelar det egentligen ingen roll alls men jag tror att det har stor betydelse för många andra. Så min åsikt är att dom ska vara kvar.
Och NEJ jag tycker inte man ska få klassvinnar rosett utan konkurans.
Och ang högre anmälnings avgifter så använde vi oss av det sista utställningen vi hade i Nordmaling.Och det var inte pga att kunna köpa fler/dyrare priser utan enbart av den anledningen att det är svindyrt med domaravgifter (resa, boende arvode mm) för oss här uppe i norr.
Om domaren absolut vill flyga blir det ofta fred-sönd på hotell så det drar iväg väldigt med utgifterna. Så det känns som befogat för oss att ta ut den högre avgiften för att utställningarna ska gå runt ekonomiskt.
Sen är det väl så här också, om man tittar historiskt.
När jag började med utställningar så delades det ut rosetter efter placering:
- blågul
- blå
- gul
- röd
- grön
- och vidare - vit
Man fick också en liten medalj - guld, silver eller brons
Då behövdes inga klassvinnarrosetter, eftersom den blågula visade att man hade vunnit klassen. Men då fick man ju också den blågula även om man var ensam i klassen. Då kunde man ju kanske se det som att man var klassvinnare, eftersom blågul=förstaplacerad.
Sen minns jag inte när eller varför, men medaljerna försvann (man kunde kanske få en stallplakett i rätt valör) och ersattes med rosetter. Guldmedaljen blev en blågul rosett och silvermedaljen en blå etc. Och då behövdes det ju på något sätt markeras vilken av ponnyerna som vann klasserna, så klassvinnarrosetterna infördes. Och nån gång där kom då också "regeln" att det ska vara mer än en deltagare för att man ska räknas som klassvinnare.
Hej,jag gillar stora rosetter,och jag gillar Klassvinnarrosetter ,fast jag råkar bli själv i klassen.(och jag gillar Pokaler..)
Kan tycka ex. att den kan delas ut om man som unghäst får över 38p,som är gränsen för att kunna gå vidare till Championat.
Och ev äldre,då få sin Klassvinnarsosett om de får 40p eller mer.. Då har man ju själv visat att man är konkurrenskraftig,med eller utan medtävlare.
Värre skulle jag tycka , att bli Klassvinnare på brons (men alla är vi olika). .
Bra ställe att tycka till på,kan även vara Årsmöten och Höstmöten !!(då får man oftast svar direkt,från någon som säkert vet).
När jag ändå är på tråden,så sitter jag med i Valberedningen för Syd. Och är det någon därute som brinner för våra shetland,så är ni välkomna att höra av er.!! Ingen kan göra allt,men alla kan göra något.. // Mvh Susann
Hej
varför kan man inte vinna klasen och kallas för klassvinnare om man är ensam? De måste väll ändå räknas som en vinst :)
O så dyrt är det faktiskt inte med kokarder "rosetter" att man inte kan ha ngr på lager. Även om man har åkt på hur många utställningar och har hållt på i hur många år som helst kan man väll tycka att är kul med kokarder, eller om man som vi som precis börjat med detta tycker de e skit kul o komma hem med en :)
I somras va vi på vår första utställning, ja han va själv i sin klass och blev därmed klassvinnare och även Champion Valack. Men då fanns de inga kokarder till klassvinnaren i den klassen. kändes lite tråkigt då vi gärna hade tagit ett foto me honom med bägge sina kokarder. Kom sedan hem på posten, ja vi hade kunnat ta ett kort då :) men de kändes inte lika kul
Så summan av denna kardemumma är att klassvinnar kokarderna ska vara kvar.