Hur hinner ni?
Nu har jag börjat jobba igen och undrar hur alla ni andra hinner med allt? Hur hinner ni med barn, jobb, hushåll, familjeliv OCH ett gäng hästar?
Jag jobbar mån-torsd 8-17, det tar en halvtimme att ta sig till och från jobb. Dottern ska lämnas och hämtas på dagis de dagarna. Hästarna (4 st i vinter) har jag inhyrda i ett stall ca 6 km hemmifrån. Tycker ibland jag hade svårt att hinna med hästarna i vintras, då var jag mammaledig… hur 17 ska jag hinna i vinter?
Kan säga att jag också känner så. Vad jag förstår är många här inne föräldralediga och sjukskrivna eller jobbar deltid. Just nu jobbar jag 80%. Har två barn och 6 hästar. Går an när dom går ute. Mina går ju ute även på vintern. Jag ger dom mat tidigt på morgonen och sent på kvällen.
Nej, det gör man inte. Det finns inte en chans och det har jag i alla fall insett nu och det är därför (tyvärr) som jag försöker göra mig av med de flesta hästarna. Så länge man inte jobbar så är det väl en sak, men det går inte att jobba heltid och sen hinna med både familj och hästar. Hästarna får jag återuppta den dag jag blir pensionär. :-)

Det går, om man har hjälp som jag har av dels min man, och av de som finns i stallet o också har hästar där. Annars skulle det aldrig funka… Kan man dessutom jobba flexibla tider är det ju ännu lättare. Men visst önskar man att man hade fler timmar på dygnet, för ibland blir det inte mkt mer än det allra nödvändigaste med hästarna.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Visst är det svårt att hinna, och det dåliga samvetet är ständigt där och gnager.
Jag arbetar 7-16 vardagar. 05:45 går jag upp, gör morgonsysslor, fyller vatten och ser om hästarna. Maken lämnar sonen på dagis 08:00 och åker sedan själv till jobbet. Jag hämtar på dagis ca 16:10 och vi är hemma 16:25. Då gör vi mat och vi äter när Marcus kommer hem ca 17:00. Sedan (ca 18:00) lämnar vi köksbordet, jag går ut och pysslar med hästarna och Marcus sköter hemmet och är med Alvin. Ca 20:00 brukar jag komma in och då lägger jag Alvin om han inte redan sover. Sedan tar vi tillsammans hand om tvätt och plock. Jag brukar lägga mig ca 11:30. Vågar inte ens räkna på hur mycket sömn jag får…

Jag har ju jobbat helttid innan på ridskola och hade också barn på dagis osv men det är ju så att den andra hälften får ta mer i hemmet så hinner man ju. Har eg aldrig tyckt att det varit några problem att hinna , förrän nu när jag jobbar halvtid hur det nu går ihop, kan vara så att man blir lite bekvämare när man jobbar halvtid man är inte lika effektiv hm ..

Började jobba natt en gång i tiden för att få så mycket tid som möjligt med våra barn.(ca.10 nätter/mån.) De är nu stora och utflugna sen länge.
Numera är det pållarna som får den mesta tiden och för mig funkar det jättebra att jobba natt. Även om man ju förstås måste sova en del på dagen, är jag hemma om det skulle vara/hända något. Det blir ju lite mer ledighet än att jobba heltid på dagen. Men visst, helst skulle man ju slippa jobbet och bara "pilla" med hästarna!! 
jadu, här hade det inte heller fungerat utan man och två döttrar som fixar och donar. får inte glömma mina underbara stalltjejer som är till stor hjälp.
Jag jobbar ju endast 4 timmar men tyvärr måste jag vila ca 1 timme efter jobb för att återhämta mig, det låter säkert inte klokt men så är det med värk.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Vilken lämplig tråd!
Jag ska gå från slapp student med några dagar i skolan då och då till heltidstjänst
En stor omställning för mig och maler ofta runt i huvudet och funderar på hur jag ska lösa det hela.
Min mini har jag pensionerat, hans "önskan" faktiskt. Han går cirka 2 dagar i veckan. Sedan har jag ju en unghingst på 1,5 år och han lider ju inte av jag inte är där. Har fullservice i stallet där jag har dem inackorderade och räknar med att vara där ute 2 vardagar i veckan + helgen. Tycker det är helt okej faktiskt.

Jag har äntligen fått ett bra jobb! Kyrkvaktmästare jobbar mycker vår-sommar-höst. I vinter tar jag ut alla extratimmar med gott samvete.
Familjen är härdad och umgås med folk hinner jag inte ;) Har inga andra intressen utöver hästarna. Det är ett pyssel att få allt att gå ihop, men gick det när ungarna var mindre skall det väl gå även i fortsättningen.

Ja man funderar ibland hur man orkar år efter år. Jobbar 60% frän och med 1 sep. ständig natt. Inbillar mig att det ska bli mera tid över då, som det är nu går all ledig tid till hästarna. Utan en hygglig äkta hälft skulle det inte gå.
Maken brukar yttra sig i " Den som vore häst ändå" säger en hel del.
Jadu, även jag undrar hur man hinner…
Har fyra barn och man och som tur är delar jag och maken hästintresset vilket väl gör det lite lättare. Barnen är små och tar sin tid men vi har fått lära oss att prioritera. Att ha hästar som tar mycket tid exv unghästar fungerade inte för mig. Nu har jag en shettisvalack som mest står vilket han överlever även om han även kan röra sig mer. Maken har en ridhäst som knappt hinns med, får se om han blir kvar. Ska jag ha shettisar i fortsättningen blir det först och främst någon som jag kan dela med barnen typ ridet/kört avelssto e.dyl. Valacken blir kvar och körs och leds med barn på ibland.
Har även börjat prioritera bort mitt dåligt samvete. Vi pysslar och pusslar för att få allt att gå ihop men det är självvalt och vi kan inte ha ett tip top hem och en tip top trädgård osv. Vi har det vi står ut med och tycker att VI kan leva med
Huvudsaken är att alla mår bra och får de dom behöver! Har funderat på ett liv utan hästar men….. det ska vara riktigt illa om vi ska stå ut med det… Måste vi så måste vi men hästar finns ju kvar även när vi blir äldre…

Jag har löst det genom att jobba enbart nätter. Visst är det tufft, men lyxen att vara ledig dagtid är något jag inte vill släppa i först taget. Med 3 egna hästar + dom övriga 6 som står i stallet som oxå ska in & ut o ha mat så krävs en viss planering. Tack o lov så har vi ett riktigt bra samarbete här på gården & hjälps åt så gott det går.
Att bo med hästarna underlättar jätte mkt, man kan rida en häst, sen fixa lite inomhus, promenera m hundarna, upp till stallet igen o ta nya tag med nästa pålle. Men även fast jag har det ganska så bra så är det klart att man känner att man inte alltid har tid. Jag tackar högre makter för sommarbetet, för då hinner jag med allt annat som lätt kommer i kläm när hästarna är hemma.
Fast den dagen jag skaffar barn vet jag inte riktigt hur jag kommer att hinna med allt- men det löser jag då. 
Det är inte lätt att få tiden att räcka till.
Själv kliver jag upp halv 6 varje vardag. Släpper ut hästar och mockar (pratar vinter nu). Åker till jobbet vid 7 (börjar 8). Jobbar till 5 (hemma vid 6) Oftast har då min man lagat mat (puh!). Läxläsning med barnen, TV, dator. Tar in hästarna vid 22.
Numera tränas det mycket sporadiskt med hästarna. Annars blir det på kvällarna (efter 6) eller på helger.
Jobbar 85% på ett mkt bra schema, gubben jobbar 5-skift så utan han hade jag aldrig klarat det, han har inget intresse alls av hästar så fattar inte hur han står ut. Dock har han ett stort moppeintresse vilket gör att när jag pular m hästarna mekar han hemma i garaget, ungarna får leka hemma precis som de vill= alla är nöjda! Dock så är jag en person som vill vara med på allt för jag tycker det är kul! Vi ordnar fam. fester,tjejfester etc. engagerad i minstingens förskola, sitter i styrelsen där. har ett jobb som innebär möte på kvällar….utan mor o far föräldrar hade vi aldrig klarat det. Men jag trivs m mkt o göra ;-)
Just nu har jag 1 helt egen häst, fodervärd till 2 shettisar där den ena fölar nästa år och ägare t 1/5 dels halvblod (har hand om henne var 3:e vecka).Tycker dock det funkar bra. Har ett stall där de kan gå ut o in när de vill vilket innebär att jag aldrig behöver ha ngt in- o utsläpp! Bara dit o ge mat på morgonen… dock har jag ett bekymmer o som stressar mig en del. Har ev inget stall senare i vinter….:..( det var bara en akut lösning för att det regnade in i gamla stallet o den mark vi ev skulle få bak vårt verkar inte bli av….BAAA!
forts. #14 men ibland blir man bara så stressad över allting o undrar vad man håller på med.Fick ett sånt bryt för ngt år sedan, sålde min gamla shettis, skickade ut ridhästen på foder o hade bara häst var tredje vecka. det var såå skönt! Men nu tycker jag att jag fått nya krafter, ungarna börjar bli större o de reder sig oftast själva o minstingen kan var mer med i stallet än innan…
det jobbigaste är stallet som jag är i var tredje vecka. Det gör mig stresssad o skulle gärna skippa det. MEN vill ju samtidigt kan jag inte ta bort en fullt frisk häst även om hon är gammal o sälja kommer inte på tanke. Hon ska bo kvar här tills att hon dör eller måste avlivas…
tror att om jag inte haft hästarna hade jag nog tyckt det var jobbigare m alla vardagsgrejer man måste göra. Nu har jag dem o kan andas ut hos ibland….få lite egentid o bara ta paus där när det behövs. Därför tror jag att jag hinner o orkar m även stallet trots mkt annat o göra! MEn har inget tipp topp hus o skiter ibalnd att har far dammråttor, huvúdsaken är att vi mår bra, har mat på bordet o trivs m livet…
Jag jobbar mycket nätter på sommaren för att hinna med betäckningsston m.m på dagtid. Vintertid försöker jag jobba så mkt dagar som möjligt, börjar då kl 6.00 och hästarna åker ut tidigt, mockar och fixar allt annat efter jobbet.
Som tur är min mamma också intresserad och även om jag har huvudansvaret för hästarna så är hon till stor hjälp! Men visst får man göra vissa uppoffringar, jag tar t ex ingen semester i år men det är värt det! 
Jag hinner inte… Och då har jag ändå inte barn, man eller något sådan.
Går i skolan och har massor där, men har specialidrott ridning! Då har jag lite tid att plugga vissa mornar då jag inte hinner upp och rida på morgonen. Då får jag göra det på kvällen istället. Islandshästen, den jag rider då alltså har varit lättare att hålla igång än dom små just på grund av specialidrotten och regelbundna träningar för tränare. Shettisarna har mest fått stå. Men i vinter ska alla tre hårdtränas och hur det nu ska gå till vet jag inte ännu…

ja ibland undrar man hur man hinner o orkar. både jag o min man jobbar heltid, vi går väl upp vid 5, o släpper ut hästarna, sen är det bara byta om o åka till jobbet, sen får vi pussla ihop , mat, läxor, mockning,insläpp mm mm, men det går föratt man brinner för sina barn o hästar.
min man har lite svårt att förstå att det tar tid med hästarna men det börjar bli bättre, jag gör inte speciellt mycket med pållarna under vinter veckorna, men tar igen det på helgerna, man har ju en familj oxå, men tänk om man kunde jobba 50% men få betalt för full tid…

Tid är ngt som alltid är en bristvara. Under terminerna är jag inte hemma utan då sköter min mor om hästarna. Hon sköter kontoret på vårt företag, står för mkt hämtning och lämning av de anställda samt hämtar reservdelar. Inga problem att få det till en fulltidstjänst. Utöver jobbet och våra djur så sköter hon allt här inne med städning och matlagning. Far jobbar på lantbruket/maskinstationen sju dagar i veckan och lätt 12 timmar/dag, om inte mer, så han är inte till ngn direkt hjälp här inne. Att köra fram ensilage, halm och havre till djuren sköter han.
När jag är hemma under lov och vissa helger så sköter jag allt med djuren, undantaget att ta fram ensilage och halm. Då försöker jag även hinna med att träna dem lite men oftast så blir det bara fodring och lite kel. De gånger jag är hemma jobbar jag i princip alltid också. Just nu är det tröske och då börjar jag på 7.30, som alla dagar, och sedan kör så länge det går, framemot 22. Idag regnade det så jag var hemma redan 20.30 och ibalnd har man tur så man bli avlöst en timme på kvällen för att köra hem och äta. Annars blir det inte mat förrän mitt i natten. När trösket är avklarat för dagen så återstår jobbet i silon, vilket kan ta upp till nga timmar. När man hållt på så i nga veckor är man rätt slutkörd. Att hinna med hästarna efter jobbet är svårt och därför försöker jag gå upp tidigt på morgnarna för att träna till utställningar och sådant. Under hela sommaren har det varit jobb nästan varje dag, sju dagar i veckan och det är väldigt sällan det endast är åtta timmar om dagen. För att orka och hinna med allt, samt försöka att även hinna med kompisar, krävs nog att man verkligen trivs med lantbruket för det är inte bara ett jobb, utan en livsstil.
Jobbar 7-14.40 måndag-fredag.På vinterhalvåret när hästarna ska ha hö o stallas upp är det lite jobbigare för jag har 2½ km till stallet också som jag åker till VARJE morgon o kväll då, har ingen avbytare direkt.Har 4 hästar.Sommartid är lugnare.Har även en son på snart 10 år som ska lämnas/hämtas på fritis som jag sköter varje dag för sambon åker till jobbet 5.50 o är inte hemma förren ca 17.Jag fixar även det mesta av hushållssysslorna.
Har en shettis som travtränas och nu även 2-åringen som ska starta till våren, oxå varmblodet som ska motioneras ridas/köras då han även tävlas i körning,men tävlas sista året nu tror jag..Granntjejen som tävlar shettisen i trav hjälper mig o motionera ibland, ca 1-2 ggr/v.
Det är ett slit,men oj vad livet skulle vara trist annars om man inte hade hästarna!!
För mig har det blivit lite av "tid är pengar":)… Jag törs inte tänka på hur man lever egentligen.
Jag och min man har 3 barn (4, 10 & 11 år), jag jobbar 50% och pluggar 100%, maken är resande och ligger borta månd-tors. 5 hästar. Hästarna har jag visserligen på gården och det underlättar en hel del i det dagliga verket. Mkt hamnar på "hög" som tvätt och städ. Det tar vi hand om på helgerna. Ibland så ser jag till att storkok underlättar matlagning i veckorna. Mina normala dagar i veckorna vintertid börjar 4.30 och slutar vid 22-23 tiden så jag kan erkänna att man är lite trött ibland. Tur man har snälla ungar:))).
Hoppas nu att solen och värmen kommer så vi får ladda batterierna till vinter. Det är ett måste för att orka en lång, mörk & kall vinter.

Man inser att det är rätt så skönt att gå i skolan när man läser denna tråd:)

Man tror alltid att alla andra har det så himla bra - att det bara är jag som stressar och flänger runt. Skönt å höra att ni har det precis som jag (och många av er verkar ha ännu körigare än jag…).
På min 'önskelista' står:
en tjej eller två som kan hjälpa mig i stallet ca 2 dgr/vecka, att min man är hemma oftare (reser i jobbet - just nu i Chicago 10 dgr), städerska och trädgårdshjälp. Då hade jag nog hunnit med allt jag vill 
Jag hade sådan "tur" att jag blev permiterad när mitt första barn kom, så då passade jag på att skaffa ett till när man ändå var hemma. Kände att jag inte skulle hinna med (nu 11st) alla hästar + barn och make, så jag startade eget remsnideri som jag har på gården. Då har jag tid för både barn och hästar, då jag även kan välja hur jag lägger upp min arbetsdag.
Hur hinner man, det gör jag egentligen inte! Men på något sätt får det gå ändå. Jobbar 75% borta har tre barn, sambo och diverse föreningsuppdrag och ett antal vänner som också behöver tid till detta kommer 10 hästar hemma och några betäcknings ston för tillfället. Har varit i den berömda väggen för ett antal årsedan och tål inte stress. Så det blir mycket vila mellan varven, så fort orken infinner sig får jag passa på att jobba undan. I bland är det full fart och andra dagar är det tvärstopp.
Veritas odium paretFörvånad