Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 1616 ggr
[FaunaFlora]
0

Vänja vid bete i vinterhagen?

Hej!

Mina har gått i hage med mer eller mindre inget bete någon månad. Och ska nu få byta hage. Den nya hagen är till stor del en skogsyta. Där finns gräs (torkat långt gräs men också grönt) lingonris, vissna brännässlor, löv och säkert massor av annat som dom kommer att äta på.

Hur känsligt är det att släppa dom i en sån hage den här tiden på året?

StuteriSolo
0

Det är ju inget plötsligt foderbyte eftersom jag antar att de får sin vanliga giva grovfoder i hagen?

[FaunaFlora]
0

Ja dom har fri tillgång på vanligt hö men det är det gröna färska i nya hagen jag tänker på..? :)

StuteriSolo
0

Gräs så här års har inget högt näringsvärde, det tar ju inte fart för att blomma utan är det nog varmt bara växer det. Det är mer bara bukfylla. Om det är så mycket att de lämnar höet kan de ju bli lösa i magen t.ex men det är sällan de låter höet ligga för att bara äta gräs så här års

[FaunaFlora]
0

Men gräs vid minusgrader/frost sprutar väl ut jättemycket -vad-det-nu-heter- i sina strån och därför blir extra "farligt"?

Men du tror alltså inte att det är någon fara?

StuteriSolo
0

Nej, jag tror inte det är någon fara. 

Jag har hittills inte varit med om att någon häst någonsin fått något problem även om man släppt in i en icke nerbetad hage under ej betesperiod, nu bor vi i norrbotten och där är det garanterat djupfryst under snön.

Har man däremot en häst som t.ex haft fång eller har lätt att få tarmrubbningar ska man som alltid tänka sig för, men en helt frisk häst är det oerhört sällan problem med.

susanne-s
0

Jag är väldigt försiktig med att släppa hästar på frostnypet gräs, oavsett längd på stråt.
# 4 Fruktan är nog ordet du söker

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

[FaunaFlora]
0

Precis :)
Så du hade valt att med små korta stunder vänja dom vid nya hagen under någon veckas tid, eller?

susanne-s
0

Hur hade Jag gjort?
Hade jag haft möjlighet hade jag inte släppt där alls. :)
Du kan inte vänta tills kölden dödat gräset ordentligt?
Jag har - ett år, för flera år sedan- haft hästar I typ, sommarhagar fulla med snö.
Det gick bra, två st fick fång då.
En av hästarna reagerade en annan sensommar då hon fick I sig fruset gräs. Nu har jag inte kvar hästen, men jag tog alltid in henne från betet I augusti så hon verkligen betade ner vinterhagen innan kylan kom.
Det kan gå alldeles utmärkt, men har du en känslig hast så kan den mycket väl bli sjuk…
Det är inte gräset I sig utan det frostnypna gräset! hästar kan ju faktiskt reagera på fruset hösilage också
Lycka till.
Bra att dom har fri tillgång på foder, då kanske dom väljer det först

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Hanna-D
1

Även jag är superförsiktig med frostgräs. Har förlorat ett sto där veterinärerna trodde att frosten var orsaken.

Vad är anledningen till att släppa ut dom i en sådan hage nu?

Annette
0

Jag har stor respekt för frostigt gräs. Ger dem alltid hö i sommarhagarna på hösten när det börjar bli risk för frost.