Att bedöma kompetens...
"Ofta tror jag att de fall där hovvården är bristfällig faller på ägaren. Visst att hovvårdaren ifråga är den som har utfört arbetet, men hur ofta tror ni inte att det bara gås på rekommenderade riktlinjer såsom 6-8 veckor? Hur många har den grundläggande kunskapen om hoven INNAN de faktiskt skaffar sig hästen, i jämförelse med hur många som endast litar på att yrkesmannen gör sitt?"
http://kusken.blogg.se/2013/november/att-bedoma-kompetens.html
Alla hästar kräver inte så ofta hovvård och en del hästar kräver det oftare
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#1 Ja, men då hoppas jag att ägaren är kompetent att avgöra det och inte går efter satta rekommendationer endast! :)

Jag tror det ligger mycket i att många kan lite om hovvård. Det är också därför man anlitar hovslagare och betalar för deras kompetens, och när man gör det förväntar man sej nog också att hovslagaren ska föra en dialog om vad den egna hästen behöver. Det kan säkert bli en falsk trygghet i många fall och det är förstås aldrig fel att lära sej mer själv.
Men väldigt många kör bil utan att kunna serva den också…
#3 Så är det helt klart..! Men jag slår nog fast vid att hästen lider mer än bilen om något går snett, även om det sker över tid. Låt säga att hovslagaren/-vårdaren inte verkar traktstöden tillräckligt och sakta smyger sig utflutna traker inpå? Då hade det varit bra att veta lite själv också! :D
JA, det vore bra om hästägare visste lite mer om hovvård än vad de flesta gör. Men, som sagt, det är ju därför de anlitar utbildade personer för att göra det åt dem.
#4 - nu är det ju så att det finns många olika läror om hur hovar ska verkas. Det som är intressant med att arbeta med hovar är just att man kan inte säga att det ena absolut är rätt och det andra är fel. Det viktiga är resultatet efteråt.
Ibland kan någon säga "fy f*n vad hovarna ser ut, det måste vara en dålig hovslagare som gjort det där". Men man ska inte vara så kategorisk utan att veta bakgrunden. Dels vet man inte hur det såg ut innan hästen verkades. Och dels vet man inte vad det är för tanke som ligger bakom, utan man ser bara det färdiga resultatet. Kanske är det något långsiktigt man påbörjat, som kommer bli bra i slutänden även om det ser konstigt ut för stunden.
Du och jag, AcsJulia, kommer sannolikt aldrig enas om vad som är bra eller dåligt, eftersom jag är utbildad hovslagare och jag antar att du inte är det eftersom du är Sajtvärd för "naturlig hovvård. Men det viktiga är att hästarna mår bra.
#5 Du har nog helt rätt i att vår syn inte är densamma, men samtidigt så har vi samma mål: En frisk välmående häst. Och i mina ögon är en utveckling mot det sämre dåligt oavsett om vi talar naturlig hovvård eller traditionellt hovslageri!
Sedan vill jag gärna poängtera att det ena inte utesluter det andra, då jag själv skall genomgå både utbildningen och fortbildningen för hovslageri. 🙂