Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1685 ggr
PutteLiten
0

Träningstips!

Jag har en shettiskille som är väldigt grov och relativt hög. Han är mellan 110-115 cm i mkh. Mitt problem med den här killen är att jag inte kan hitta någon sadel som passar bra. Han har inga bra erfarenheter av sadel med ryttare i, antagligen har en sadel som varit för liten använts och gjort ont. Jag tog honom till en sadelprovare och denne sa att så länge han inte fick bättre muskler över ryggen så skulle det inte gå att hitta en sadel som passar. Jag känner mig helt uppgiven. Så jag efterlyser verkligen bra synpunkter på hur vi kan gå tillväga för att skapa mer muskler!

hippoteket
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det ÄR jättesvårt att hitta någon sadel som passar bra på shettisryggar.

Men innan jag ger de tips jag har vill jag ha lite mer input - hur ser han ut över ryggen? Spetsig över ryggraden? I så fall är det mer av rätt foder han behöver, för det brukar bero på proteinbrist om de ser ut så.

Eller beskriv hur han ser ut så är det lättare att ge tips.

Sen är min fråga vad det är för ryttare som ska rida. Min erfarenhet är att det som ligger bäst på shettisryggar och som samtidigt är bra för barn, som inte är alltför stora, att sitta i är faktiskt vanliga enkla ponnyputor.

Jag vet att det finns en hel del shettisägare som tror att det blir bättre bara för att det är läder och då hellre väljer att använda en lågpris paketsadel och tror att det är jättebra - problemet är bara att minst 95% av dessa sadlar ligger helt fel på ponnyernas ryggar. De åker fram och upp på bogarna för att de inte är konstruerade för att passa en rund shettis, osv.

Hanna-D
2

Tömkörning och körning (om han är inkörd) är ett jättebra sätt att bygga muskler. Klättring och intervallträning likaså. Men precis som Anna skriver skulle jag börja med att se över proteinet i hans foderstat. Tänk på att det behövs fett för att bygga muskler. Lycka till!

PutteLiten
0

Tack för era inlägg! Det här är en kille som är stor och en ponnyputa fungerar inte, jag upplever att den är alldeles för liten. Det är svårt att förklara hur han ser ut, men han är inte toppig. Det är mer jämnt. Jag vet att han bär på lite övervikt, men det är som sagt svårt att använda honom. Jag är ju inte riktigt säker på vad som hänt honom förr, men vad jag vet är att han är väldigt rädd när han "arbetar". Med det menar jag att när man tömkör så blir han så rädd om det till exempel prasslar eller låter bakom honom. Ljud han inte är beredd på. Men när han går i hagen är han inte berörd av något. De senaste 8 åren som jag haft honom har jag jobbat mycket med ljud och att få honom att känna sig trygg. Men ibland är det precis som att han tycker det är lite roligt att bli "rädd". Det fungerar relativt bra när min tio-åriga lillasyster rider honom barbacka, men ungefär varannan gång åker hon av. Det har gått så långt att hon börjar bli rädd för honom eftersom man aldrig vet vad han ska hitta på. Han gör inget värre än att han ökar farten, svänger åt sidan med baken och kryper ihop liksom. Hm, det lät konstigt men svårt att förklara. Hoppar man upp igen så är det inga problem. Det fungerar inte alls med mindre ryttare. Dom kastar han i backen inom fem minuter. Men min förhoppning är att det ska gå bättre med en riktig sadel. Så vi behöver verkligen tips på hur vi kan träna upp lite muskler…

vikkypedro
0

Testa att tömköra på volt kanske? Så du inte hamnar bakom, utan är mer "¨på mitten". Fungerar det bra så tömkör över cavalettibommar! Annars, på med en grimma och grimskaft och ut å klättra i backar, och pulsa i snön när den kommer :D

Hilda123
0

Longering och löshoppning är bra för att bygga upp muskler. Och precis som de andra skriver är tömkörning, klättring mm bra.

susanne-s
0

Jag använder en bomlössadel om jag har en ponny som inte någon sadel passer på (oftast pga fetma)
Bomlöst är outstanding!

Lite dyrare men ligger toppen oavsett hur dom ser ut och hur dom ändrar form over året :)

Tex http://webshop.stallrustorp.se/sv/fyndhorna/
http://www.kapson.se/gallery_99.html
http://www.sadlar.se/system/webshop_show.asp?HID=892&FID=840&HSID=16448&KID=6968_6972_7554
http://grand-prix.se/bomlosa-sadlar-ponnyputor-c-496_34_45_203.html

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

PutteLiten
0

Tack för era tips!

#6 - Tack för toppen länkar!
Jag har en från HÖÖKs, köpte den för ungefär två år sedan (den har nu utgått) för jag fick tipset att den satt bra och att den användes till inridning osv.
Men det negativa med den är att den är helt platt, inget fram- eller bakvalv, och har inget stöd alls för ryttaren. Och när det nu är barn som ska rida i den så är det relativt viktigt att de får lite hjälp på traven med sitsen… och så är den relativt stel…

Men jag har tittat på länkarna ovan och blir fundersam, hur sjutton vet man vad man ska ha för storlek?
Både för hästen och för ryttaren?

lilos
0

Om du kollar på rustorp bomlösa ponnysadlar, så är det barnets byxstorlek man går efter ! :)

Jag ska beställa en sådan sadel till mitt sto som är 107 cm i mankhöjd, och det blir ju ganska enkelt då för jag vet ju vad dottern har för byxstorlek…;)

VeronicaP
0

#3 Vi har ponnyputa på russ så de fungerar alldeles utmärkt på Shetland också ;)