Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 2326 ggr
Annette
0

Den svenska Shetlandsponnyavelns framtid

Vad har du för tankar inför framtiden när det gäller Shetlandsponnyavel?

• Prisbild
  • Betäckningssiffror
  • Avkommebedömning hingstar
  • Används "rätt" avelsmaterial?
  • Var finns framtidens köpare?

Osv.

BoelH
9

Jag tror att kraven på uppfödarna kommer att öka, genom att köparna i högre utsträckning kommer kräva att hästarna som säljs faktiskt kan något. Har svårt för att se halvbloden bara vara hagprydnader utan faktiska krav på att den aveln kan gererera resultat. Därmed inte sagt att jag tror att det är lättare att få hästarna sålda. Blir lika irriterad varje gång jag går in på en säljsajt som Hästnet, trycker på körhästar och får upp en hög shetlandsponnyer som skulle kunna passa till körning. 1 år, 2 år osv. Vad är det som säger att de passar till körning? Jag tror att rasen hade mått bra av att få prestationskrav på sig igen. I en tid när många, oavsett rad, har svårt att sälja, så är det viktigt att inte avla på allt, utan verkligen tänka igenom sina val. Så ser jag som icke avlande på aveln.

VeronicaP
13

Jag tror på att fler skulle fortsätta avla och inte betäcka, tror jag har sagt det 100 gånger snart känns det som.

Sluta att betäcka alla ston som går i hagen , de behöver inte vara dräktiga hela tiden.

Se till att vi inte betäcker mer än vad vi kan behålla hemma (så att vi inte säljer dem för några futtiga tusenlappar)

Alla måste ta sitt ansvar mycket bättre även de stora uppfödarna så att priserna inte sjunker så lågt.

Självklart tycker jag att hingstar ska premieras(avelrådgivning) .

Jag tror att fler skulle behöva köra in rida in mm sina ponnyer.

får vi fram hur användbara våra små är så kommer fler ev verka inom ridksola, travet , brukskörning mm

Linnah
8

Ett problem som jag ser det är att de äldre, erfarna uppfödarna lägger ner och den genomtänkta aveln minskar mer och mer - medan de enskilda hästägarna, de som inte har en plan för varför de betäcker eller vad de vill ta fram genom att ta föl, de fortsätter i samma utsträckning som tidigare. De är inte angelägna om rasen som sådan, utan föder upp för sin egen skull utan hänsyn till marknaden. Det gör att proportionen mellan de stuteri-/uppfödaravlade hästarna minskar i antal, medan antalet "lantishästar" (med det menar jag de som råkar ha ett sto och skickar det till en hingst och får ett föl, utan närmare tanke) som föds är konstant. Med detta minskar i längden också kvaliteten på rasen som helhet. Följden blir att när folk ska köpa shettisar eller köpa avelsmaterial så finns till slut bara dessa hästar att tillgå (och dessutom är dessa ofta mycket billigare), och i nästa generation är det dessa som går i avel igen. Det är min uppfattning att det i den bästa av världar borde vara tvärtom, att det är de erfarna duktiga uppfödarna som betäcker mer, att de mindre hästägarna köper av dessa och att antalet "lantishästar" skulle minska.

Det går även att se om man tittar på vilka ston som kommer fram på utställningarna. I klass 13, dvs ston utan föl, kommer det fram riktiga stjärnor. Det är väldigt ofta dessa vinner utställningen på höga poäng. Det är väl i och för sig inte konstigt att ett sto utan föl i många fall har lättare att vara i toppskick, men många av dem borde helt klart vara i avel för rasens skull. I klass 12, ston med föl, kommer istället ston som är betydligt sämre, både stammässigt och exteriört - och ändå är det dessa som är i avel?! Något är bakvänt!

Linnah
2

(För att förtydliga: det är förstås inte så att ALLA gallston borde vara i avel, eller att INGA av de som visas i fölstoklasserna borde vara det. Det visas fantastiskt bra ston med föl, och det visas dåliga ston utan föl också. Men det är en generell känsla att det kanske borde betäckas fler av vissa gallston, och färre av en del av de som just nu är i avel.)

Kris_J
2

#3 Intressant! Men jag tycker du är lite väl kategorisk gällande stona och utställningsklasser. Har slötittat lite på dessa klasser och visst ibland kan det stämma det du skriver men långtifrån alltid. Många aspekter ska vägas in gällande den iakttagelsen. Skulle gärna utveckla mitt resonemang men inte nu. (Måste arbeta…) 🙂

Veritas odium paretFörvånad

Kris_J
0

#4 Såg det när jag postat. Men det kan ju vara en intressant diskussion i alla fall.

Någon får säga till om det ska ske i en annan tråd

Linnah
0

Kristin, vem svarade du nu?

Kris_J
0

Oj 3 & 4 ska det ju vara. Någon som kan ändra

PP
20

Vilka jättesvåra - och viktiga - frågeställningar!

**Prisbild
**Jag tycker inte att någon häst borde kosta mindre än femsiffrigt (med tanke på vad folk betalar för exempelvis en hundvalp), men hur en sådan prisbild skulle kunna bli verklighet har jag ingen patentlösning på. Många verkar vara så ivriga att bli av med sina ponnyer att de säljer till vilket (under)pris som helst. Och här är det ingen skillnad på etablerade uppfödare eller "lantisuppfödare"… Jag får känslan av att shetlandsfolket själva inte tycker ponnyerna är värda mer.

Ibland kan jag tänka att shetlandsponnyns alla fördelar; överlag mycket sunda och friska hästar (blygsamma veterinärkostnader) som med fördel kan hållas på lösdrift (enkelt) och som är lättfödda (billiga i drift), i kombination med att de är billiga både i inköp och att producera, har blivit lite av rasens "förbannelse". De blir lätt många och till slut måste de "dumpas", antingen för att man ska kunna göra fler föl eller för att uppgiften att sköta dem blir övermäktig och man tröttnar…

**Betäckningssiffror
**Att betäckningssiffrorna fortsätter att sjunka, kan ju vara både på gott och ont. Man kan åtminstone hoppas på att uppfödarna "tvingas" till en lite mer långtgående plan för sina uppfödningar. Att vara den största ponnyrasen till antalet, behöver ju kanske inte vara ett mål att stå efter. Samtidigt så innebär färre betäckningar i förlängningen färre stamboksföringsavgifter till föreningen och det är ju krasst den enda inkomsten man ska driva ett kansli med avlönad personal på.

**Avkommebedömning hingstar
**Antalet avelsgodkända hingstar följer inte betäckningsutvecklingen. Tvärtom känns det som att fler hingstar tas in nu än tidigare. Ett stort antal hingstar som betäcker ett fåtal ston var, ger en osäker och utdragen avkommebedömning. Förmodligen kommer ett stort antal inte ens komma upp i så många avkommor att de kan avkommebedömas alls i framtiden.

Hur man ska hantera detta, är också en svår fråga. Man kan höja kraven för avelsgodkännande eller så måste uppfödarna börja selektera hingstarna själva - kastrera de som inte uppfyller förväntningarna eller inte får tillräckligt antal och/eller tillräckligt bra ston. Det i sej är förstås också en svårighet att bedöma - en hingst kan ju verka ha svag förärvning för att han tillförs sämre ston/ston som inte passar honom. Jag har också väldigt svårt att tänka mej att svenska hingstägare skulle kassera sina hingstar på sådana grunder, eftersom det ligger en oerhörd prestige just i avelshingstarna. 

Används "rätt" avelsmaterial?
Om detta kan det diskuteras i all evighet. Men vem ska egentligen avgöra vad som är det rätta avelsmaterialet? Premieringsförättarna? Avelsorganisationen? Eller den enskilde uppfödaren? Det som är rätt för mej, finns det säkerligen många som har andra åsikter om, precis som jag inte alltid förstår andras val.

En sådan sak jag inte förstår är, när man betäcker ston som är till salu. Vad vill man med det fölet? Jag tror inte heller att stoet blir mer lättsålt om hon är dräktig - ska man köpa ett sto till avel är nog chansen stor att man helst vill välja hingst själv och ska man köpa en ponny till körning/ridning/sällskap så är man förmodligen inte intresserad av att få ett föl på köpet.

**Var finns framtidens köpare?
**Antalet betäckningar fortsätter att sjunka, liksom antalet visade ponnyer på utställning. Vi har fortfarande många utställningar varje år, men det är mycket samma ponnyer/uppfödare som åker runt på dem. Samtidigt visar föreningen gång efter annan att det är avel och utställning som är den inriktning som är något värd. Jag tror att man måste vidga sina vyer och börja arbeta för shetlandsponnyn som helhet. För när inte uppfödarna köper de där diplomstona och RS-hingstarna av varandra - vem ska köpa dem då? Det är inget fel att inrikta sej på exteriört goda individer, men för dem som söker en bruks-, barn-, trav- eller sällskapsponny finns det förmodligen fler och rentav viktigare kriterier än att den fått 40 poäng. Exempelvis temperament och användbarhet, något som inte bedöms alls i aveln (förutom hur väl hingsten uppför sej hos veterinären då…).

AnnaLenaK
4

#9 Mycket bra skrivet…

hippoteket
18

Jag tror att vi måste börja titta efter vad våra presumtiva köpare är intresserade av.

• Några är intresserade av avel och utställningar
  • Somliga har träning och tävling som mål - trav, galopp, körning eller ridsportens grenar.
  • Vissa älskar trickträning och kanske agility
  • Några rider och kör sina familjeponnyer till husbehov
  • Ganska många söker trygga ridna och körda barnponnyer
  • Och alldeles för många söker en ponny vars enda uppgift i livet är att vara sällskap till en större häst.

Detta är då alltså vad vi behöver producera för att köparna ska få vad de söker efter. Det finns ju ingen motsättning mellan höga exteriörpoäng på utställning och användbarhet, det finns ju ganska många exempel på detta. Utan det handlar väl mer bara att vi ska visa detta också och där ligger ett ansvar på SSS och regionalföreningarna.

Sen håller jag med Gonkan - betäck inte fler ston än att du har möjlighet att ha kvar alla fölen som föds. Det är så oerhört sorgligt med annonser på prisdumpade föl eller unghästar, bara för att uppfödaren varit övermodig i betäckningssäsongen och inte lyckats sälja. En sak till med detta att behålla fölen några år, är att man då kan förädla dem med inridning och inkörning. Då har man plötsligt en helt annan marknad att sälja till. För handen på hjärtat, det är inte särskilt många som söker efter föl eller unghästar, de flesta vill ha hästar som är färdiga att börja använda.

Sen måste jag också få säga att jag inte riktigt kan förstå varför det importeras en massa ponnyer, när marknaden är så mättad här som den är. Okej om man importerar någon enstaka till sig själv, kanske för att komma åt lite nya blodslinjer eller så. Men varför denna massimport som vissa sysslar med? Ledsen, men jag förstår inte och inget kommer övertyga mig om att detta är bra.

Och en sak till - vi måste hjälpas åt att få folk att förstå att även shetlandsponnyer har ett värde rent ekonomiskt. Det är beklämmande att man fortfarande hittar gott om annonser där folk vill köpa perfekta barnponnyer, helst inklusive komplett utrustning, för mindre än ett föl kostat fram till avvänjning…

MadeleneJansson
4

Här lyfts många vettiga och säkert sanna funderingar av både Hippoteket, PP och Linnah.

Mina tankar går i mångt och mycket åt samma håll… det produceras för mycket föl utan tanke bakom, mer än kanske att färgen är vacker, att det är smidigt om alla ston går med hingsten eller att man vill ha ett gulligt föl. Dessa betäckningar späder på överproduktionen av shetlandsponnyer, liksom en stor (?) import… man hör ofta att det inte borde importeras så många ponnyer för att vi har överskott på dom här, men är inte sanningen att det också exporteras en hel del?

Här kände jag att jag ville ta en snabb koll i webstamboken och när jag räknat, med reservation för fel så är det exakt lika många exporter som importer hittills under 2013, nämligen 53 stycken!
 Så problemet kanske ändå inte ligger så mycket i importerna som det ofta hävdas?

En bidragande orsak till överproduktionen är ju också alla dessa ponnyer som kallas "shetlandsponnyer" trots att dom inte är registrerade i SSS. Denna fölproduktion ställer till mycket bekymmer för riktiga shetlandsponnyuppfödare…. tyvärr har jag svårt att se någon lösning på det problemet…. dessa ponnyer är billigare att ta fram, säljs billigare och håller sämre kvalitet, men då köparna inte ställer några krav så blir det priset som styr marknaden….

Vad gäller avkommevärdering av hingstar så känns det som att den kommer gå i graven helt?!! Få hingstar betäcker fler än 5 ston och det tar därmed lång tid för dom att komma upp i 40 avkommor som är äldre än 3 år och dessutom ska ju dessa avkommor helst visas så att det går att bedöma hingstens nedärvning. Varför man inte tar en C-premierad hingst ur avel begriper jag inte heller, för mig vore det helt logiskt att kastrera min hingst om han blev C-premierad….

I grund och botten så tror jag mycket hänger på att det ställs så låga krav på en shetlandsponny, den behöver inte ha en bra exteriör för att klara sig så samma vis som större raser? Det jag menar är att de ofta inte arbetas så hårt att exteriöra skavanker tar ut sin rätt…. Jag skulle tex tro att det för varje årgång föl som föds så är det fler shettisar som uppnår 18 års ålder än vad det är av andra raser som arbetar hårdare och slits ut på ett annat sätt….

Debattera mera, detta ämnet är superintressant!!

BoelH
4

#12 håller med dig tillfullo avseende de "passlösa shetlandsponnyerna", de är ett stort problem. Lösningen hade förmodligen kunnat hänga samman med att det faktisk krävts ett straff för att inte ha pass på sina hästar. Men jag tror att problemet även ligger hos svenska och lokala rasföreningar just pga fokuset på utställningar. Är du bara ute efter en sällskapshäst eller du håller på med trav, körning, ridning så är det inte mycket som lockar med rasföreningarna. Jag vet flera inkl mig själv som inte ser någon mening att vara medlem. Fast egentligen borde aveln gå hand i hand med utövandet av olika sporter. Rasföreningen borde lägga mycket tid på att finnas på ställen där folk rör sig och informera om shetlandsponnyns fördelar. Om detta arbete görs av enskilda individer så borde de stöttas. Finns shetlandsponnyföreningen på Globen, Skandinavium, Milamässan, Falsterbo, julmarknader, tävlingar etc så syns rasen och väcker intresse. Här har vi en chans att informera om skillnaderna mot de passlösa. Och har föreningarna ett aktivt arbete med bruks också så kanske fler användare på sikt kan tänka sig att bli medlemmar också. Jag tror att alla ovanstående inlägg är ganska eniga i att rasen måste användas för att kunna utvecklas, det är glädjande tycker jag. Jag tyckte även att det var intressant med statistiken på import och export. Känns onekligen som att importen inte späder på rasen. Men är det då så att vi tar in sämre hästar och exporterar våra bästa? Då har vi ett problem på sikt. Vilken typ av häst är det som går på export? Är det presterande hästar eller utseendemässigt bra hästar? Statistik i all ära men den säger ingenting om den inte analyseras.

AnnaFagerell
4

#9 Då ska kanske vi som bara har fåtal ston själva kanske kastrera våra hingstar för att dessa inte får ston tillräckligt och så ska vi betäcka med importhingstar som kommer hit?? En hingst bedöms ju först när den fått avkommor tillräckligt och om det tar 5 år eller 15 år har mindre betydelse så länge den kommer ur bra linjer tycker jag. Det finns hingstar som producerat massor av avkommor av något sämre kvalite och som fortfarande finns på kartan… Ta bort dessa främst säger jag.

Kanske skulle allting selektera sig självt om alla uppfödare började vara ärliga, mot sig själva, mot andra och mot sina ponnyer. Bort med allt skräp, dvs de individer som lämar defekta fel. Fram med ärligheten så att alla kan ta del av informationen och välja sina avelsdjur därefter för att få fram en individ som ska vara attraktiv.

Kanske skulle man börja med att gräva lite i människorna bakom aveln. Sluta skicka brev och saker till folk som man inte tycker klär sig rätt och sluta skicka polisanmälningar hem till folk bara för att skrämma uppfödaren då denne fått defekta föl som man inte får anmäla osv…

Det är fruktansvärt tråkig inställning som ploppar upp mot varandra titt som tätt vilket jag finner vara det största problemet.

Priset på ponnyerna kommer aldrig kunna hålla sig stadigt femsiffrigt sålänge det finns betäckningar för 1000:- och så länge de ledande uppfödarna fortsätter att sälja sina djur för låga underpriser. Idag slaktas det väldigt mycket shetlandsponnyer och detta kommer bara att öka tror jag.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

lindatornerup
8

Det finns inget större intresse från SSS att verka på de stora eventen -har verkligen försökt att få lite respons men nej-nu senast frågade jag om dom ville stå bakom Milamässan 2014 som firar 50 års jubileum och har temat " den arbetande hästen" Jag blev erbjuden boxar plats mm -det skulle kosta 2900+moms -men SSS tyckte det var en mässa för lantbruk bara :/ Vi har varit på Mila 2ggr och det har varit mycket häst där!!
Penga förfrågan ligger nu hos Syd annars får jag tigga ihopa dom pengarna eller betala själv! Det ÄR jätteviktigt att rasföreningarna syns -tex fjording & nordsvenskar syns ofta på de stora eventen & visar gärna upp deras raser på tex Malmö City Horse Show.Jag kommer inte att fråga SSS fler gånger-  dock bör tilläggas att den som förde min fråga ska ha ett varmt tack! Men utan respons är det inte lätt! Om man ska få människor intresserade av vår ras & vilka föreningar som är kopplade till dom tex körning så måste man synas & informera . Själv är vi på många event odyl med några av våra ponnyer & det knyter nya bekantskaper & tillfälle att informera om vår ras :) Ang avel så har jag medvetet valt att inte avla även om jag har 3 fina ston -det ska vara om jag ska behålla fölet själv-det finns alldeles för mycket hästar i allmänhet till salu

MadeleneJansson
4

# 13 Du missförstår mig, jag pratar inte om passlösa ponnyer utan om korsningsponnyer registerade i SH eller ASRP som felaktigt "kallas för och säljs som" shetlandsponnyer..

Jag tror att man skall titta på det arbete Ardennerföreningen lagt ner de senast 10-15 åren, då ardennern gått från att vara oattraktiv till att bli ett populärt kallblod där många hästar också exporteras, ffa till Polen där efterfrågan är enorm… Ardennerförenignen tog krafttag för att marknadsföra sin ras som en god kör och brukshäst som även kan ridas. Man satsade på att få ungdomar att instresserad sig för rasen och gjorde REKLAM i alla möjliga och omöjliga sammanhang..

Syns vi inte finns vi inte!!! Så enkelt är det och jag tycker det är mycket tråkigt att inte SSS styrelse vill lägga krut på reklam, marknadsföring och bruksaktiviteter!

Kris_J
1

#16 Skillnaden mellan Ardennerföreningen och SSS är väl ganska stor gällande det ekonomiska läget vilket kanske kan vara en orsak till varför det inte satsas fullt ut gällande PR, mässor osv?

Jag är för att Shetlandsponnyn ska marknadsföras i alla möjliga sammanhang. Kanske går det att hitta nya infallsvinklar gällande vilka sammanhang som är mest "lönsamma" och minst krävande rent ekonomiskt.

En i mångas ögon illa sedd "funktion" för shetlandsponnyer är landskapsvårdare. Den marknaden tror jag är underskattad

BoelH
0

#16, nej jag missförstod dig inte, men en stor del av de korsningshästar som du nämner och en stor del övriga är just sådana som saknar pass helt eller har ett annat än shettispass, men som kallas shetlandsponnyer i annonserna. Det är ett problem. :)

Hanna-D
7

#15 SSS är inbjudna att (gratis) medverka med hästar och monterplats med möjligheter till framträdande/uppvisningar (dock på lilla arenan) i samband med Stockholm Horse Show i Friends Arena nästa år (fd Globen). Jag vet dock inte om man tackat ja än, ett ypperligt tillfälle att marknadsföra shetlandsponnyn inför stor publik.

lindatornerup
5

Det är inte mycket pengar för monterplats och boxar på Mila & varken milersättning eller något annat begärs. Jag har ordnat gratis plats på Mila & MalmöCity Horse Show men jag fick ingen respons då heller .Det är viktigt att göra PR i hela landet och här i södra delen har vi stora hästevent med mycket folk och därför ska vi ju synas här med . Men det löser sig ändå -men ingen PR för SSS blir det -men för vår fina ras:)

PP
4

#14 En hingst bedöms ju först när den fått avkommor tillräckligt och om det tar 5 år eller 15 år har mindre betydelse så länge den kommer ur bra linjer tycker jag.

För den enskilde uppfödaren kanske avkommebedömning spelar mindre roll, särskilt om man avlar på härstamning, färg eller för att hingsten är den högst bedömda. Men för aveln i helhet, ska nog avkommebedömningen inte underskattas. Det finns flera exempel på helsyskon som lämnat synnerligen olika.

Och jo, jag tycker att det kan vara ett problem om hingsten blir avkommebedömd så sent som i 20-årsåldern - rent krasst kan en bra avelshingst mer eller mindre "gå till spillo" på det viset.

Idag har "alla" uppfödare egen hingst och alla tycker förstås att den egna är den bästa. Om man ändå inte skulle vara nöjd med vad hingsten presterar i avelsboxen, säljer man den istället för att kastrera/ta ur aveln.

Hög prestige lämnar inte heller stort utrymme för självkritik och ärlighet…. O:-)

VeronicaP
1

Jag har väl lite av det problemet då jag nu har 3 st godkända hingstar och jag betäcker ju inte själv .

och 2 av dem har ju betäckt men den ena har ju bara betäckt 3 och av de 3 födda 1 godkänd hingst rätt bra statistik kan ju jag tycka , de andra är inte visade.  Men det kommer säkert ta väldigt lång tid innan han kommer att avkommer bedömmas.

Den andra har väl betäckt mer men inte tillräckligt många han heller , och även han har bra statistik på sina få avkommor.

Och den 3:e blev godkänd i år och det är inte troligt att han kommer att betäcka här hos oss heller då vi inte avlar mer.

Tråkigt men sant,, då de inte fungerar att betäcka för betäckandets skull.

2 av dessa 3 är tillsalu, men de ä som sagt inte lätt att sälja heller

AnnaFagerell
1

#21 jag skriver ingenstans att man ska underskatta avkommebedömning. Bara att det är lite taskig attityd mot oss som inte har 15 ston själv. Det är upp till var och en att bedöma vilka hingstar de vill använda och jag tänker att en hingst som min ex, ska man titta på stammen, hittar du många hingstar med så bra förfäder? Gäller att man tittar på det och antar och hoppas att hingsten ska kunna ha det som "försvar". Om han sen har 20 avkommor av bra kvalité när han är 20 år så känner jag att han är bättre än en hingst som har 100 och har lämnat tre diplomston. Sen om det är slöseri det kan man ju diskutera men då är det andra uppfödares förluster tänker jag. Sen tror jag att långt ifrån alla med egen hingst tycker att den är bäst. Men kanske man vill ha sin egen om man fött upp den? Jag finner min hingst bäst på vissa plan och kanske inte på andra. Betäcker gärna med andra ändå. Själv har jag inga problem med att hålla en avelshingst som inte betäcker. Det är ett eget val tänker jag och om han får betäcka ett sto ibland så är det ju så. Inte säljer jag bara för att han måste få en massa avkommor. #22 Man kan samla dem på hög =) Man gör som man själv tycker är bra. Andra ska skita i om man samlar på sig hingstar som ej betäcker. Slöseri? Kanske. Eller inte.

VeronicaP
2

#22 Ja de får hellre gå kvar här , där jag vet att de har sällskap och ett bra liv än att *skänka* bort dem ;)

PP
3

#23 Du argumenterar ur personlig synvinkel, jag rent allmänt om svensk shetlandsponnyavel.

AnnaFagerell
0

#24 Tänker som du…

#25 Klart det blir personligt. Det blir det ju för alla. Spelar ju ingen roll hur du vänder på det för de där hingstarna som betäcker få ston är någons hingst och för dessa blir det högst personligt. Jag skaffar inte överflödiga ston bara för att hingsten skall betäcka. Kan låna ut honom men eftersom ingen vill låna kan man inte göra mer.

Kris_J
1

Men att låna ut sin hingst är väl ett sätt lika dåligt som något annat att sänka värdet på våra älskade ponnyer?

VeronicaP
0

Fast leasa ut kan man ju göra en säsong , men jag är ju lite *bölig* där med ;)

Kris_J
2

#28 Synd att dela på dem 😉😭😃

AnnaFagerell
1

#27 varför det? Om han får betäcka ston där?? Varför sånt tjafs om hingstar? Finns ju massor av fina ston som ej betäcks. Nä, höj kvalitetskraven för ston isåfall. 35p känns ju lite lågt även om det är medelpoäng med 77777

VeronicaP
0

#29 Precis de är ju så bra vänner