Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1608 ggr
hhejlollo
0

Börjar synas?

När börjar man kunna se om stoet är dräktigt? I vilken månad alltså, och när man man börja känna att fölet rör sig?

Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering

www.kristallens.wix.com/kristallens

Sajtvärd på degus.ifokus

Totte Trumpet
0

Vid 6 mån. kan man känna rörelser om du lägger handen framför ljuvret och trycker till lite och har lite tålamod 😉 känns som en liten fisk som sprattlar till i handen, en häftig känsla !

AnnaFagerell
0

Jag brukar kunna se på mina vid 4-5 månader att det är dräktiga och känna rörelser vid ca 6-7

Medarbetare på djurskydd.ifokus

hhejlollo
0

Okej tack för era snabba svar!

Sajtvärd på degus.ifokus

hippoteket
0

När man kan se det varierar väldigt, skulle jag vilja påstå. Ett av mina dräktiga shetlandsston hade tydlig "bäbiskula" efter ca 4 månader. Men i somras hade jag att hopplöst New forest-sto som jag inte var 100% säker på att hon ens var dräktig veckor innan hon fölade. Jag begriper fortfarande inte var hon gömde det fostret för det syntes varken från sidan eller fram-/bakifrån…

hhejlollo
0

Mitt sto har verkligen ändrat beteende helt på bara några veckor! Från att vara världens goaste och inte bry sig alls var man klappade henne till att hon sparkar om man lägger handen framför tuttarna.. Hon är hela tiden på sin vakt och är nu kräsen med kraftfodret.. Jag vet att det inte är vi som gjort något fel då våra andra är precis likadana! Hon betäcktes i slutet på juli, kan hon vara dräktig? Just när man känner vid flanken och på magen blir hon jättesur och det har aldrig vart ett problem innan!

Sajtvärd på degus.ifokus

Totte Trumpet
0

efter dygn 120 kan man ta blodprov och få svar om de är dräktiga, det brukar jag göra så slipper man att fundera 😉 man får svar efter några dagar efter att vet. skickat in blodproverna så det går fort !

ultraljud är ju lite svårt när de är så små,

för visst är det en mini du har ?

hhejlollo
0

#6 Tack! Ja, hon är en mini!:) Är så nervös, är rädd att om jag tar reda på det så är hon inte dräktig och tar jag onte reda på det så kommer hon vara det, haha! Vad kostar det ungefär att ta blodprov?

Sajtvärd på degus.ifokus

Totte Trumpet
0

våran vet. tar typ 450 kr.

cinna
0

Weefoal kostar 320 och är ett urintest man kan göra efter 120 dagar. Skönt att slippa stickas samt att faktiskt veta om man har ett dräktigt sto i sitt stall eller inte…

http://avelssto.se/Webbplats/Webshop.html

hhejlollo
0

#9 vad smart! Har du provat? Hur får man henne att kissa?

Sajtvärd på degus.ifokus

cinna
0

Yep! Har provat, positivt båda gångerna och ut kom små föl. Tror jag testade dem i februari/mars och de var beräknade till mitten/slutet av juni

Mina ston är så duktiga att de brukar kissa ganska snart efter att de kommit in i sina boxar på kvällen så det var bara att stoppa in en bytta under svansen när de lyfte på svansen. 😉

Annette
0

Vissa ston syns det knappt alls på.

I år tvekade jag på om mitt ena sto fortfarande var dräktigt ända tills 6 veckor före beräknad fölning, först då började det synas och det var hennes femte dräktighet.

hhejlollo
1

#11 Då är det ju värt att prova! Vad smart, ska göra så jag med ;) #12 Har också träffat ston som inte alls visar tecken på dräktighet, jobbigt det där!;) Min flicka har blivit större, eller så har benen krympt! Ska ta och beställa hem sånt där test så får vi se!

Sajtvärd på degus.ifokus