Vad för täcke har ni?
Ni som har täcke på era shettisar, vad för täcke har ni?
Vart är dem köpta och pris?
Hade köpt täcken till min lilla herre men nu visa de sig att han var inte så stor som jag trodde. Så nu måste jag köpa nya i stl 85 så vill gärna ha lite tips. Framförallt på fleevefodrade regntäcken och vintertäcken.
Jag har en ganska grov herre och har därför haft svårt att hitta täcken som inte är för trånga i bogen. Min favorit på honom har varit täcken från horze, men tror inte de görs längre. Dock har jag nu funnit horsewares täcken. De har ovanligt bra passform som både har passat min grova herre och unghästen när han var som smalast i bogen. Jag kommer aldrig köpa några andra täcken! Prisvärda, känns hållbara och finns i många varianter. Ett skaltäcke kostar ca 450kr och det är bland de billigaste jag har hittat. Jag helklipper inte mina längre och då är skaltäcken super, men horseware amigo tex finns med fyllning m.m. Tror att de finns i många storlekar oxå. Lycka till i letandet!
#0 Finns det någon anledning till varför du tänkt täcka din häst? Är den klippt? Shetlandsponnyns päls är skapt för att vara ute i regn och rusk, året runt. Om det inte finns någon särskild anledning behöver och bör de oftast inte ha täcke.
En välkänd domare kommenterade tidigare i år att man förstör en shetlandsponnys päls genom att sätta på täcke på den. En blöt eller svettig shetlandsponny i naturen går upp och ställer sig på en kulle i vinden och blåser torr, enligt domaren. Lägger man täcke på den så går inte fukten ur pälsen utan stannar innanför täcket vilket förstör ullen och får hästen att börja frysa.
Nu kör jag visserligen inte mina ponnyer i nån större utsträckning just nu så det är sällan de blir svettiga, men när jag gjort det under vintern (naturligtvis utan att klippa dem) och de varit blöta så har jag aldrig fått för mig att sätta täcke på. Möjligen en filt första stunden för att torka bort det värsta, men sen tar det bara några minuter så är de torra och fina igen, även när det är kallt. För det allra mesta är det bara ytterhåren som är blöta - innanför det har de tjocka lager ullpäls som håller dem varma och torra även när ytterhåren är blöta. Testar du att stoppa fingrarna i pälsen på en långhårig shetlandsponny mitt i vintern under en snöblaskig dag så kommer du märka att även om den är blöt och till och med har istappar längst ut så har den mjuk och torr päls innanför.
Till min lille som eg behöver 75 men får nöja sig med 85 har jag bara hittat ett märke som sitter bra än. Och det är Trend serien från Hansbo, köper de på Eko. De är väldigt justerbara i bogen, där annars alla täcken är förstora.
En frisk oklippt shetlandsponny ska inte ha täcke enligt mig. De mår allra bäst av att gå utan, eventuellt kan jag lägga på ett fleece/ylletäcke om ponnyn är väldigt blöt för att dra ur den värsta vätan.
Jag har ett riktigt bra tjockt vintertäcke, det används å andra sidan aldrig men är "bra att ha" om någon skulle bli sjuk. Det är ett Weatherbeta, dyra men ruskigt bra passform och väldigt varmt!
Nu var ju inte frågan varför jag skall ha täcke till min häst, utan vad för täcke ni som använder täcke till era hästar har för täcken.
Min häst är klippt och skall köras regelbundet. Då han blir väldigt svettig och jag inte har möjlighet att ha honom inne tills han torkar så vill jag ha täcke till honom. Jag vägrar släppa ut en svettig häst och riskera att han blir förkyld.
Tack så jätte mkt för era svar #2 och #3, skall kolla upp deras täcken. =)
Jag har ett täcke i 85 som är tillsalu! 200g Fint skick!
#7 Ser gärna bild på det och ett pris. Vad är det för märke?
Kan fixa bild förhoppningsvis i morgon, jag och dottern ligger med kräksjuka..
Kommer inte ihåg vad det är för märke men hade tänkt mig 350 inkl frakt
Det är i nästintill nyskick
Hej!
Använder också täcken på mina när det behövs. Har använt mig av Horsewear Rino wug ligt till shettland. Har 4`0 ca 80cm och 4`3 ca 85cm dom är dyra täcken men håller super bra. Har Amigo med foder men gillar inte när det är "magspännen" fram på täcket. Täckena har blank insida och bra passform på mina hästar. Brukar beställa så Susanne som har Sjöängen på Tjörn tar hem täckena.
Har även ett Hansbo regntäcke stol 105cm bara provat någon gång. Men sitter bra på mitt lilla standars sto.
Mvh
Pudlan
#10 de där täcket på bilden måste jag kolla upp. Vill också ha så de går upp lite på halsen.
Tack så mkt för tipsen.
har horze underbara täcke som har lavhals och underbar pass form finns endast i 85 i färgen eclips (blå) men så värt de, går runt tusenlappen
http://www.horze.se/vintertäcken/horze-avalanche-vintertäcke/24530.html
#13 tack för tipset. Sånt täcke såg mysigt ut. Kan behövas nästa vinter när han skall helrakas.
Shire gör också super bra täcken. Har ett tornado ofodrat regntäcke till min lilla fux. Täcken av bra kvalitte är svåra att hitta tycker jag i små stolekar.
mvh
Pudlan
Är många som letar täcken med hel/halvhals. Här hittade jag ett med halvhals till kraftig rabatt om någon letar:
Ser nu att rean inte verkar synas i länken, de säljs nu för 499 kr istället för 850 kr.
#17 O himmel vad fina täcken 👍 Hur är passformen på dessa?? Synd man inte hade några tusenlappar undangömda någonstans 😐 då skulle det shoppas flera stycken
#16 kanske inte många som har strl 105 på sina ponnyer? #18 Fast det var billigt med 500 för ett så bra täcke. Man måste upp mellan 500-1000 för ett bra täcke som ska hålla många år. Billighetstäckena går fort sönder och passformen kanske inte alltid är så bra.
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Använder regntäcken när det spöregnar, eller som senaste dagarna 0-gradigt blask :P Har Börjes billiga regntäcken, de håller bra. Har en mini , som har stl 85. Men det är svårt att hitta täcken i den storleken. De passar ofta bra i ryggen, men släpar i marken. 😉
Har de gått ute och blivit blöta, eller ska hållas rena inför tävling använder jag fleece/ylletäcken. Smidigast med de med gjordar på. Hööks fleecetäcken har väldigt bra passform. Ett ylletäcke från Bidermans, köpt begagnat, är helt suveränt.
#18 Ingen aning, använder inte täcken på mina hästar. Ring och fråga om du är intresserad, de har varit väldigt hjälpsamma när jag varit där.
Denna vintern är min klippt då han annars svettas av att bara stå inne. Så ett fleecefodret täcke från hööks "thermo master" när det är några plusgrader. Ett vintertäcke i 200g "Protector Källquist" som ligger riktigt bra på mina grova kille.
Senare blir det även varmare täcke om det behövs men dom 2 täckerna är dom som används först. Har ju såklart andra också :)
När han inte var klippt så fick han bara på sig ett fleccefodrat regntäcke vid behov
#22 Jag hade en ponny som också blev svettig av att stå inne. Ett tips är att bara klippa en bit på undersidan av halsen. Det hjälper mkt. Å så slipper man täcke.
#23 Med tanke på att han är igång och körs och rids så valde jag en annan klippning.
Han blev desutom svettig upp halvvägs på ryggen och hela halsen blev helt dyngur, så jag gjorde vad som var bäst för honom.
Han är lika glad med täcke som han var utan :)
Min har bl a ett 105 Shire Tornado Three Crown med halvhals. Ligger bra, men är i kortaste laget på sidorna. Vet inte riktigt hur mycket i gram det är fodrat. Jag klipper min helt förutom benen, hon används och det hade inte varit rättvist att kräva av henne det vi gör utan att ha henne klippt. Nu är det dessutom snart dags för klippning nummer två denna säsongen, då pälsen växt en hel massa. Hon står och njuter när hon blir klippt. Hööks Thermomaster har varit för små för henne, de jag testat, visserligen av äldre modell. Hon är en standard på 103 cm.
#25 Har du prövat Horseware-täckena ? har en 2-åring som är ca 101cm, funderar på vilken strl jag ska ha !?
#26 knepig storlek tycker jag. Mina som är 102-103 kan inte ha 95 för de är för korta i ryggen men 105 är för slappa i bogen =(
#26 kolla på amigos täcken då dom oftast har storlek 100:)
ett exempel: http://www.stromsbergsgard.se/ponny-2/amigo-hero-6-medium-ponny
# 26, nej jag har inte testat dem.
#30 för att få rätt storlek på horseware ska man mäta från bogspetsen snett upp till "rumpspetsen" inte över ryggen som på "vanliga" täcken