Kassering och underbett?
Hej! jag köpte ett mini sto för någon månad sen utan papper och med föl vid sidan och nybetäckt.
Upptäckte till min stora förvåning när jag kommit hem att stoet hade underbett och jag vet att det inte ska avlas på.
Fölet som han har vid sidan som idag är 5 månader har inget underbett än iaf finns det risk att det kommer senare?
Sen undrar jag vad som händer om ett sto "kasseras"?
När jag kollade webbstamboken på hennes namn så fanns det ett sto i samma ålder ,färg och tecken. MEN det stod Död, passet makulerat kan det va hon men att dom skriver så om dom kasseras?
Väldigt tacksam för svar
Driver du med oss?
Veritas odium paretFörvånad
Varför skulle jag driva med er? Har sökt efter information om kassering men inte hittat något mer än att dom kan kasseras så vet inte vad det innebär? Är det nåt fel med det?
Du ska vända dig till säljaren och reklamera stoet och fölet. Hon får inte säljas till avel med ett underbett så detta sto ska tillbaka till förra ägaren. Stoet kan inte få RS på premiering om den har underbett men hon ska inte stå som död i stamboken. Är passet makulerat finns det inget pass. Du fick väl pass med på henne då du köpte henne? Isåfall finns där hennes siffror och du kan söka på dessa i stamboken.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Läste mu att du inte fick papper på henne. Varför köpa en ponny utan pass? Skulle du ha henne till avel utan att ha papper på henne? Fölet kan väl inte vara efter godkänd hingst när stoet inte har papper? Kan mkt väl vara så att pappren är makulerade av någon som ägt henne och sedan inte avlivat henne på riktigt så att hon nu åker runt papperslös. Men man kan fråga sig varför du köper en papperslös häst som du tänkt avla på…
#4 Jag köpte inte henne henne till avelssto då hade jag givetvis köpt en med papper, ska ha henne som sällskap/körning. Förra ägaren hade bara haft henne några månader så denna påstod att den inte lagt märke till underbettet.
#5 jag tycker att du ska kontakta senaste registrerade ägaren till stoet som stämmer in på din i stamboken (sån tur så att den var chippad är det väl inte?) & ta reda på hur det ligger till med den egentligen - var inte ägaren med när den dog/avlivades så…
Annars kan du ju göra DNA-test mot föräldrarna (eller åtminstone pappan om de inte är i livet) för att få klarhet i det hela.
Håller med övriga om att man inte ska avla på underbett, men sen beror det ju lite på hur mkt & vart underbettet sitter oxå…
Att förra ägaren säger sig inte ha märkt underbettet tror jag bara är en undanflykt…
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
Jag tycker att det är fel att hoppa på en person som ber om råd…
Jag tycker att du ska finna en hästtandläkare som kan se hur gravt underbett din ponny har. Är det lite till måttligt så kan du behålla din shettis, men måste se till att ha rätt storlek på bett och ha hästtandläkare minst en gång om året för att behandla tänderna så över samt underkäke löper fint när hon äter.
Registrera in din shettis som korsningsponny när du skaffar henne ett nytt pass. Ditt sto kan säkerligen bli en utmärkt körponny. Tyvärr så får du nog även låta fölet bli en korsningsponny, men vad gör det om du har tänkt att använda din ponny som bruksponny. Det som är synd är att du inte kan tävla inom SSS eller Rid och körklubben Shetland, men det finns många andra tävlingar lokalt om du vill tävla.
Det som jag tycker är viktigast är att vi ska främja samt stötta användandet av våra shettisar och inte döma någon för att dem har begått ett fel. Jag vet även hur viktigt det är att hålla blodslinjerna inom shettisaveln rena, men utan papper så kan shettisarna endast registreras in som korsningsponnies iallafall och då är ju problemet löst.
#5 Kan ju fdaktiskt vara så att det blivit fel i Webbstamboken oxå - har varit med om det i annat rasförbund tidigare (att fel häst skrevs som död)…
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
#8 Fast då borde hon ju fått ett pass med… Håller inte med om att folk inte missar ett underbett. Inte alla som tittar sina hästar i munnen. Däremot vet jag att underbett ofta ger mkt problem med hakar längre in i munnen och kan ge stora kostnader årligen för hästägaren. Tråkigt att du ska behöva ha en häst som kostar en massa. Visst ska man kolla hästen noga när man köper men då gäller det att veta vad man letar efter också. Pass på en utan stam är inte så billigt. Har du kollat om hon är chipmärkt?
När jag köpte henne så va alla papper klara att skicka in till pass , dvs hon är nychippad, gjort signalemetsbeskrivning och åldersbedömning samt tagelanalys.
Har inte tänkte på att kolla om hon är chippad förutom det nya.
Jag hade en tandläkare ute 1 vecka efter att jag köpt henne som kollade underbettet och det va rätt rejält så han hade många hakar o.s.v Dessa slipades givetvis ner så hon fick en rejäl genomgång. Vet/tandläkaren trodde aldrig det va kollat tidigare. Stoet är 8-9 år och enligt förra ägaren gått på ridskola innan.
Anledningen att jag inte lämnade tillbaka henne va för att jag tyckte synd om henne, hennes hovar såg för j*vliga ut och munnen lika så.
Hon är även väldigt skygg och osäker av sig vilket jag tycker tyder på att hon flyttat runt en hel del.
Att hitta den senast registrerade ägaren på hästen i stamboken blir nog inte så lätt , har sökt på namnet i orten det står men där finns ingen . och jag är inte sugen på att ringa runt 407 st och fråga om dom ägt en minishettis.
Underbett brukar inte ställa till med några större bekymmer, mer än att man kan få kolla dem i munnen nån gång då och då och eventuellt åtgärda något. Men det får man ju med hästar utan underbett också.
Jag har en valack med rejält underbett - ingen tandkontakt. Han kom till mig vid 22 års ålder och gissningsvis aldrig kollad i munnen. Det var med skräckblandad förtjusning jag bad min veterinär kolla honom och döm om bådas vår förvåning när han var superfin baktill i munnen! Inte minsta lilla antydan till hakar eller vassa åsar! Det var bara att spotta ut munstegen och se glad ut. Jag kommer inte kolla hans mun fler gånger, utan när det visar sig att han inte håller hullet längre så är hästens evigt gröna land nästa anhalt för honom. Han blir 26 år nu, fortfarande pigg och kry.
Jag undrade eftersom jag sett att Relo skrivit en del här innan och trodde att hen inte var helt nybörjare.
Att man missat: "köp inte en häst utan att få med papper på den" är ju regel nr 1 är ju olyckligt om man är helt grön och inte tar hjälp av någon innan man gör affär.
Så hela inlägget med häst utan papper, underbett, föl vid sidan och betäckt kändes när jag läste det lite väl "mycket", därav min undran.
Med all respekt för att man undrar saker och vet man inte ska man fråga. Hoppas allt löser sig för dig Relo 😎
OT
#0 Med tanke på vad du skrivit gällande stoet ang makulerat pass undrar jag: fölet och den väntade avkomman är väl inte rapporterade heller vid betäckning? Jag grundar frågan på att man som hingstägare ska ha stoets pass vid avlämnandet. Eller hade stoägaren hingsten också och fölet är infört i stamboken trots att stoet saknar pass?
Har sett att det finns hingstar som saknat pass och att avkommor efter den trots det förts in i stamboken i strid emot gällande regler( PoR 6.2)
#2 Nej inget fel att undra jättebra att du tar upp det. Vi är nog många som inte vet vad som gäller och inte….
Men hur en ponny "kasseras" är inte helt lätt att definiera, ett stort ansvar vilar på dig. Läs plan och riktlinjerna plus reglerna för djurskydd vid avelsarbete så har du kommit en bit på vägen.
http://www.shetlandsponnyn.se/Pdf/SSS_PLAN_OCH_RIKTLINJER.pdf
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b08000995/1242046865989/2009-028.pdf
Hoppas det är rätt versioner
#10 Ta kontakt med ngn på SSS kansli & förklara läget samt be om kontaktuppgifter till senaste ägaren…
Kansliet
Sveriges Shetlandssällskap, Box 314, 532 24 Skara.
Tel 0511-67280
(normala tel.tider helgfri vardag)
Må/Ti/To 15.00-17.00
On 14.30-16.30
Fr 13.00-15.00
e-post stambok@shetlandsponny.se
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
#9 Ja, om det nu inte "fastnat" hos ngn tidigare ägare…
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!
#11 enligt min tandläkare är det mkt stora problem med underbett! och ponnyn ovan har ju definitivt det eftersom det beskrivs ovan. #10 Det jag tycker är märkligt är att du skriver att när du tittade på henne så var alla papper klara för pass… Denna ponny som är så pass gammal, men ändå så pass ung, borde ha ett pass redan. Ponnyn i stamboken kan ju inte vara samma eftersom den redan har passet makulerat. Vem påstår att denna ponny du köpt har stam och att det skulle vara ponnyn i stamboken? De som du köpte henne av? De som hade henne innan säljaren, kan du inte ta reda på mer om dem? Vad är det för tagelanalys du menar? Eller menar du att det är taget tagel i samband med chipmärkningen? Det är ingen analys isåfall utan bara tagel som sparas med chipnr för att senare kunna reda ut eventuella fel som kan uppkomma. Vad vet du om fölet? Den har antagligen ingen godkänd far? Kanske vet annars de som hon var på betäckning hos hur det står till? Har inte fölet underbett nu så får den det heller inte. Men stoet behöver säkert tillsyn minst en gång om året i munnen Skönt att någon vettig tagit sig an henne!
Detta kanske är av intresse:
http://www.svehast.se/files/user/pdf/Pengar_undersoka_defekter.pdf