Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: utställning
Läst 844 ggr
Kris_J
1

Bedömning av föl, poänglöst?

Har skummat igenom senaste Shetlandsponnyn (4/2013), läste Madeleine Beckmans syn på "domeriet". Tyckte hennes tankar om att inte ha poäng på föl var mycket tilltalande. Vad tänker ni andra om detta?

Veritas odium paretFörvånad

PP
1

Jag kan förstå att föl är väldigt svårt att bedöma. Men…jag vill nog ha poängen kvar. Mest för att jag är rädd för att en verbal/skriftlig kritik kommer bli för sparsam (vilket tyvärr är väldigt vanligt).

Ibland får jag känslan av att många (såväl arrangörer och utställare som en del domare - därmed inte sagt just denna domare), tycker det är så viktigt att bedömningen ska gå så snabbt som möjligt. Själv värdesätter jag domare som tar sej tid att titta på alla ponnyer, samt den utbildande faktorn som både kritik och poäng ger (hur för- och nackdelar vägs mot varandra och vilka bedömningspunkter som eventuellt höjer eller sänker), så att jag får ut något av att visa även om jag inte kvalificerar mej till championat/BIS-ring. 

Däremot skulle jag kunna tänka mej 30-poängsskala på föl, just för att det säkert kan vara svårt att bedöma alla punkter på föl i varierande åldrar.

VeronicaP
4

Kan faktiskt tänka mig att visa föl utan poäng på utställning. Tycker hennes tankar var vettiga

Assim
0

Håller med # 1 fullt ut. Bra skrivet även här Pernilla. Vet verkligen hur tråkigt det är att få med ett i det närmaste tomt papper hem.

AnnaFagerell
3

Håller inte alls med domaren i artikeln. Själv tycker inte jag att man ser fyrkantiga halsar på fölen utan de föl som visats den sista tiden iaf har varit föl av mkt bra kvalité. Jättefina föl som förtjänar poäng. Tycker själv att det är en fingervisning med poäng men det betyder inte allt på ett föl som det gör på en äldre, för mig. Det kan ju hända så mycket på båda hållen tänker jag. En annan grej jag reagerade på i den artikelt var uttalandet om spölängden. Mitt spö är ca 1 meter, det behöver jag för att rama in mina stora ponnyer. Ett spö under 76 cm når ju bara bogen på mina stora. Tanken när jag har spö är att jag ska nå bakdelen på min ponny. Är ju ganska stor skillnad på en ponny på 80cm och en på 105… Och man rider ju inte med spöna, man går ju ganska mkt längre fram än vad man skulle gjort när man ridit.

Medarbetare på djurskydd.ifokus