Täcke - vid vilken temperatur?
Vid vilken temperatur har ni täcke på era shettisar? Skriv gärna var i Sverige ni bor.
Är hästen pigg och kry, så aldrig. Bor i Södermanland.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Aldrig utetäcke.
Har shettisen päls så inget täcke, man förstör bara den naturliga pälsen med täcke om det inte behövs
Frisk och ej klippt Shetlandsponny har inte täcke på sig pga av kyla här hos mig, däremot får de extrahö och havrehalm i hagen som hjälp att hålla värmen när temperaturen sjunker ner mot 20 minusgrader.
Bor i Östergötland.
Jag bor i Gästrikland och en normal vinter här bjuder oftast på temperaturer från 25 till 30 minusgrader… Inga problem att gå utan täcke då, oavsett blåst eller nederbörd! :) Oklippta ponnyer som gäller då såklart…
Förövrigt så täckte jag min rakade shettis (fuxen) endast när det var en bit under nollan eller mycket blåst och nederbörd. Endast regntäcke då! Oftast är uppfattningen att det ska vara varmt under täcket, men det ska bara vara svalt och här har fodrade täcken endast använts när det blir riktigt kallt vid rakning! :)

Använder inte täcken så ofta, men får väl erkänna att jag kan lägga på dem om det drar sej neråt 20 minus och det känns så där råkallt. Men det är nog mest för min egen sinnesro…
En av ponnyerna kan bli lite frusen, särskilt om det blir ihållande kallt regn framförallt tidig vår eller höst och kan då få ha regntäcke. Hon börjar iofs bli lite till åren oxå.
Bor i Dalarna.
Aldrig. Shetlandsponnyer har pälsar som ska klara kyla och snålblåst på Shetlandsöarna. Visst finns det ponnyer som är frusna av sig eller såna som är klippta, och är de riktigt blöta kan det ju kännas bra att låta dem torka upp lite, men normala shetlandsponnyer under vanliga förhållanden skulle jag aldrig täcka.
Oh! Ska tillägga att jag skrittar hästen torr om den blir svettig under körning..! Att stänga inne fukten ger risk för fukteksem… Så länge hästen är torr närmast huden så fryser den inte, är min erfarenhet! :)
Jag brukar ha täcke på när det regnar, snöar, blåser mycket eller temperaturen går under noll. Min shettis är rakad vintertid för jag kör honom mycket.
bor uppe i umeå så kan bli väldigt kalt här och min shettis är rakad så han börjar ha på sig regntäcke när det är över 0°, självklart tar jag av detta täcke om det är fintväder (typ 15°) fodrat regntäcke börjar han ha när det är 5° och mindre, vintertäcke får han på då det är under 0° och när det kommer ner under -17° så har han ett 200grams stalltäcke under vintertäcket
Hästens eget täcke gäller här i alla väder om ponnyn inte blir sjuk. Skåne, med mkt kall vind och rusk på vintern
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Min ena behöver aldrig täcke. Hon har fet och jättetjock päls. Min andra har inte alls samma tjocka päls och blir lätt genomblöt vid regn så hon behöver täcke om det är blött, blåsigt och under typ 10 grader ute. Annars huttrar hon. Jag vill helst inte använda täcke alls men det är inte för min skull jag lägger täcke på henne ibland. Det är för hennes skull.
Bor i mellansverige.
Vissa är så himla dömande gällande att aldrig lägga täcke på. Och det är ju lätt att vara - om man inte har en häst som fryser!
Tack för alla svar, speciellt FaunaFlora.
Hur vet man om hästen fryser & när den "ta genast av mig täcket för jag håller på att smälta bort"?
:)
Jadu, det är ju svårt att säga egentligen. Men min tjej fryser så hon skakar ibland. Och då ser man ju tydligt på henne. Då lägger jag absolut på täcke.
Nu idag börjar det regna lite, och fortsätter det hela kvällen kommer hon behöva täcke för att inte huttra så då kommer jag kanske lägga på täcke senare i förebyggande syfte.
Min andra tjej med megapälsen svettas idag fram på bogen för att det är så varmt.
Om det regnar tex, och du kör in fingrarna i pälsen och det är torrt mot huden, då fryser antagligen inte hästen. Om bara det yttersta pälslagret är blött så brukar dom tycka att det är helt ok. Däremot om det är blött ändå in och hästen känns kall att ta i så kan den frysa.
Om du redan har täcke på så kör in handen under täcket o känns hur det känns där..
Och så får man ju inte glömma bort att även så kallade regntäcken kan bli genomblöta så man inte låter hästen gå med ett blött täcke.
Men jag personligen tycker ju att man bara ska använda täcke om man absolut måste. Hästar har ju överlag inget behov av kläder och så hindrar det säkert rörelseförmågan lite också, tex när dom ska rulla sig.
Nu är båda mina bara klippta på halva halsen och magen så då slipper de täcke nästan jämt. Öser det ner så får de täcke, annars står de bara och trycker och de har inget vindskydd mer än träd. Allt beror på hur länge till de ska vara ute och hur mycket det regnar, dvs hur genomblöta de kan bli. På sommaren vill de inte ha täcke trots att det regnar. Är det bara några timmar kvar av hagvistelsen när det börjar regna så får de vara utan täcke eftersom vattnet ändå inte hinner tränga ner i pälsen. Vid helklippning så blir det mycket täcken då jag upplever att helklippta shettisar fryser mer än helklippta stora ponnys. De har ju förlorat mer päls, kanske är det därför. Jag bor i Stockholm och har en smal gammal shettis och en tjock ung. Den äldre sätter mer päls och klarar sig alltså kanonbra! Jag upplever att de dagar min far har satt på täcke då han tror att de ska frysa har de varit kallare inne i pälsen än de är efter en stund utan täcke. Så att täcke kan nog förstöra hästens möjlighet att reglera värmen effektivt. Svettas de vid körning så klipper jag mer helt enkelt. Eller om det är en enstaka gång som de är genomblöta så får de antingen klara sig utan täcke eller ett fleecefodrat regntäcke tills de kommer in om det blåser mycket. Att skritta dem torra är omöjligt då de bara fortsätter att svettas. Jag har aldrig fattat hur man lyckas skritta en pälsmammut torr… En häst som är för varm rullar ofta då det kliar. En kall häst står ofta med sänkt huvud och kniper med svansen. Dock så får man ju stoppa in fingrarna i pälsen och känna.

Våra hästar har i princip aldrig täcken, vi bor i norrbotten, och de tränas . De har fri tillgång på grovfoder och om det behövs klipps de framåt vårkanten, då brukar vi börja med att klippa typ spårklippning så de inte ska dö av värmeslag när de jobbar, då kan de gå utan täcke ändå.
Upplever att shettisar snarare har problem med för varm päls än att de fryser.
Här finns en bra artikel http://www.hastsverige.se/sida326.html #13 Jag har haft hästar som frusit också. Men det finns alltid en anledning att börja gräva i det. Hästen får kanske inte mat vad den behöver, den får kanske inte komma in i lösdriften den tid den behöver, kanske är denne häst inte frisk trots att den till synes ser frisk ut. En shetlandsponny som skakar och fryser har något problem, även om du kanske inte tror det. Den ska inte frysa. Något är tokigt. Kanske sätter den inte den päls den behöver, kanske är den mobbad i flocken. Behöver inte vara något allvarligt men något är det. När jag hade mina ponnyer på stall fick jag klippa den ena på halsen för annars svettades hon något enormt. Denna fick inget täcke ute. Täcke tycker jag är till för de som ska aktivera sina ponnyer eller för ponnyer som av någon anledning behöver täcke. Inte för att människan fryser. Hästen kan lida av att bära ett täcke men det tänker vi inte på alls. Tillverkaren av täcken propsar på att stoppa över 300g stoppning i täckena och i de allra vanligaste fallen behövs bara ett enkelt regtäcke som hindrar vätan och blåsten. Tycker att ni som har täcken på era hästar, där de ej är klippta, går ut och känner på era hästar under täcket. Trivs handen där under? Är det varmt å mysigt? Av med täcket! Låt hästen gå ute i ösregn och gräv sedan ner fingrarna i pälsen, ner till huden, ponnyn är torr! Garanterat. Har man ett bra skydd åt sina djur så går de in där när de känner att de behöver. Lägger man täcke på ponnyn som föl så "skämmer" man faktiskt bort kroppen och vänjer den vid detta. En anledning till att hästen sedan måste ha täcke. Idag ska hästarna stå på stall när det regnar. Fodras med kraftfoder alla årets dagar. Får inte gå på gräs och gulligullas med alla div olika saker pch preparat som inte är naturliga. Sen skrivs det om sjukdomar och det är massor av frågetecken om varför ponnyn fått fång etc. Annat var det förr. Hästen gick ute året runt, dygnet runt och fick leta efter sin mat. Idag äter hästarna ihjäl sig av en bal som står tillgängligt. En häst med fri tillgång på grovfoder behöver inget täcke!
Min häst har inte satt någon rejäl vinterpäls (än?) och klarar sig därför inte lika bra när det är blött och kallt som många andra shettisar gör.
Hon har haft problem med huden tidigare i år och det kan vara en anledning till att det är såhär. Hon har tex använt preparat som gjort att pälsen inte är lika fet. Det här är första gången jag ser henne sätta vinterpäls då hon inte ens bott här ett år än så jag vet inte riktigt hur hennes päls betett sig andra år.
Det finns en anledning till att hon har täcke ibland och absolut inte varje dag. Vi snackar någon enstaka timme då det verkligen regnar och är kallt samtidigt. Och det är inte speciellt ofta det är sånt väder. Jag är oerhört försiktigt med att lägga på täcke i onödan då jag inte vill störa hennes päls.
Irritera dig inte innan du har något att irritera dig på. Jag tar hand om min häst på det sätt som är bäst för henne. Inte efter vad mina egna principer egentligen säger. Vilket för mig egentligen är att - hästar inte ska ha kläder!
Och som jag skrivit här i tråden:
"Men jag personligen tycker ju att man bara ska använda täcke om man absolut måste. Hästar har ju överlag inget behov av kläder och så hindrar det säkert rörelseförmågan lite också, tex när dom ska rulla sig."
Hästar har precis som människor och alla andra djur olika förutsättningar vid olika tillfällen livet.
Något man också kan lägga på minnet är att ett gott hull isolerar väl så bra som en tjock vinterpäls gör. Jag har t.ex haft halvblod och fullblod som knappt haft någon vinterpäls alls, som klarat sig utmärkt utan täcke hela vintrarna.
Jag dömer ingen som lägger på ett regntäcke på enstaka individer vid enstaka tillfällen. Men det är väldigt få friska, oklippta ponnyer som har något behov av det. Möjligen har matte det behovet…
*tröjor är något som mammor klär på sina barn när de själva fryser…*
#19 Läs en gång till! Skriver att en del behöver täcke, liksom din häst då om du säger att den inte sätter päls. Men hävdar ändå att något är fel isåfall. Friska hästar sätter den päls den behöver. Sen kan en tunnare päls isolera lika mkt som en tjockare. Alla hästar är olika i sin pälssättning också. Vissa har tunn och tät, andra tjock och glesare
Hmm det skulle vara om det regnar/haglar på tvären och han är riktigt blöt och kall. Men frågan är om inte min mamma redan tagit in dem vid sånt väder 😃
lurvponnyn.vimeddjur.se
Nu är min shettis nyklippt (helklippt)och under åtminstone en veckas tid blir det ett tjockare täcke på henne. Sen beror det på väder och vind om hon får ett tunnare. Hon rids och körs och har lidit i den päls som hon satt sedan hon klipptes i september. Idag stod hon och njöt medan pälsen åkte av och hon blev genast mycket piggare. Mitt skäl för täcke trots 5 plus är att jag inte vill riskera stela muskler pga att hon blivit nerkyld, för det blir de här på slätten i sydvästra skåne där regnet kommer från sidan. Och regnat har det också gjort i mängder. De gånger jag av olika anledningar valt att inte ha täcke har dessvärre slutat med frusna hästar. Vi har dem inne på nätterna utan täcke. Är det bara hagprydnader så ska det mycket till att de behöver täckas, men jag tycker att trådskaparens fråga inte riktigt blivit besvarad. Frågan var inte täcke eller ej, utan när täcke åker på. Vi kanske ska hålla oss till den frågan.
#23 - fast om svaret på frågan är att man inte lägger på något täcke, så är det OCKSÅ ett svar!
Väldigt många av dagens hästar, i alla storlekar och modeller, går med täcken på sig för att deras ägare av någon anledning tror att det behövs. Fast hästarna skulle i många fall må minst lika bra utan. Jag tycker det är viktigt att vi fortsätter poängtera att det är djur vi håller på med och att evolutionen har gjort dem till varelser som tål att vara utomhus även när det är kallt eller blött.
#24 jag håller med dig om att många säkert täckar i onödan, men är svaret aldrig, så borde svaret kanske stanna där. Speciellt när frågan är ställd som den är. Det kan finnas så många skäl till att man behöver täcka en häst och hade frågan lagts i ett annat forum där hästarna använts i större utsträckning hade kategorin "aldrig" förmodligen varit betydligt lägre. Det jag menar är att alla kommentarer om varför man inte ska täcka kan ge en hel del skuldkänslor eller vad man ska kalla det hos de som använder täcke, om tanken bara varit att höra hur andra gör. Som sagt var används hästen och man tar bort deras egna päls så bör den kompenseras, står de bara i hagen så behöver de i normalfallet inte täcke, men precis som människor, så finns det skillnad på individer, en del är frusna, oavsett vad detta kan bero på. Så långt borde vi kunna vara eniga? När jag läser de svar som lämnats ovan så ber de få som faktiskt täckar nästan om ursäkt i sina svar, kan det bero på att de övriga svaren är så kategoriskt mot att täcka?
#25 eller så kanske de ber om ursäkt och tänker till och faktiskt undrar lite för sig själva om täcke verkligen behövs… Jag har själv haft täcke på mina hästar i början av min hästtid. Men man funderar genom årens lopp, på allt runt hästar och vad som behövs och inte. Efter många år får man kanske en annan syn?!
#26, eller så gör man tvärt om under årens lopp. Har haft häst i många år, både klippta och oklippta. Täckade och otäckade. Så pass mycket vett har jag att jag vet att varje häst är en ny individ och att det inte finns ett rätt eller fel. Och jag respekterar att de som väljer att göra på annat sätt än jag får lov att göra det också. Kanske skiljer jag mig från många andra på den punkten här…. Det blir så mycket svart eller vitt i mångas inlägg och det tycker jag är synd.
#27 jag har lärt mig att inte läsa allt så allvarligt. Många gånger menar man inte så illa. Ibland behöver man tänka annorlunda också. Hävdar ändå att nåt är fel om en häst inte pälsar sig eller fryser. Letar man efter orsaker så finns dom om man vet var man ska leta