Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1407 ggr
[Wponny]
0

Hingst av äldre modell

Jag som är "ny" i shetlandsvärlden undrar om hingstar av äldre modell är något som är dåligt? Vad är det för för och nackdelar med de olika typerna av hästar? Tacksam för svar.

PP
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det beror väl på vad man lägger i begreppet "äldre modell"…

Om man menar de tunga, kortlinjerade och kortbenta som var vanliga i Holland för 50-60 år sedan, så tror jag inte det är särskilt många uppfödare som går in för den typen idag.

PP
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Andra hingstar från samma tidsperiod skulle kunna stämma in på flera uppfödares avelsmål idag.

PP
5

Shetlandsponnyn har en variation gällande typ som enligt föreningens avelsmål ska bevaras. Vilken typ man ska inrikta sin uppfödning på, är upp till varje uppfödare att ta ställning till.

Själv är jag exempelvis inte så förtjust i lågställda ponnyer med långa ryggar. Jag vill inte heller ha dem "hästiga", högställda och gracila. Mycket tycke och smak alltså. ;-)

Ellinor Johansson
5

Vad du är duktig Pernilla att med ord och bilder förklara på enkelt sätt.

[Wponny]
0

Tack för ett snabbt och utförligt svar!:)

PP
0

#4 Tack Ellinor! :-)

Jag tycker ju det är intressant med både variationen hos rasen och exteriörbedömning/olika uttryck. Just äldre modell är väl en av de beskrivningar som jag inte tycker är så jättelyckad just för att det ger stort utrymme för egen tolkning/missförstånd.

AnnaFagerell
0

#1 Fast man ser den typen ibland, oftare på ston, och de står sig bra i ringen. Kanske inte så extremt som på di bild men mkt mer än "dagens"

Medarbetare på djurskydd.ifokus