Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 3347 ggr
Kris_J
0

Tappat chip?

Chippade bägge mina föl i slutet av september. De var kvar inne några timmar efteråt och jag läste av dem igen innan utsläpp. Efter en tid ville jag kolla dem igen. Då hade gick det inte att läsa av på det ena fölet… Bytte batteri på läsaren, letade och letade, "tag not found" Till saken hör att han hade en liten sårskorpa där chippet sattes. Ev kan chippet ha åkt ut med tanke på det. Men det fanns ingen skorpa och chippet satt ju som sagt kvar när jag släppte ut dem.

Har nu letat igen men inget funnet. Nu har han fått ett nytt chip.

En kompis berättade för mig att en av hens föl spände sig så mycket i samband med insättandet att chippet for ut…

Är det någon annan som tror sig råkat ut för något liknande?

Var för några år sedan ute och skulle chippa en ponny som skulle få sitt tredje chip…. Man kan ju undra varför det blev så..

Veritas odium paretFörvånad

RebeccaG
2

Kolla i mankammen, längs halsen & ner längs benen!👍

En vän till mig har en fallabella där chippet sitter i bogen, det har glidit ner😂

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

einarsson
0

Jag jobbar på djurklinik (hund och katt). Det händer vid enstaka tillfällen att chipet åker ut, men det är i så fall direkt.

Vi har haft några djur (bland annat min hund) där chipet slutat fungera. Min hund är chipad vid fem veckors ålder (import), chipet lästes av då, jag själv har läst av det både när hon var åtta och tolv veckor. När hon skulle röntgas vid ett års ålder hittade vi inte chipet. Vi tog en rtgbild över halsen, då syntes chipet, försökte läsa av igen, men det var dött. Hon fick ett nytt chip.

Som #1 skriver händer det att chipen flyttar sig, men de brukar gå att hitta, och du har säkert redan letat på halva hästen.

VeronicaP
0

Jag har inte haft en häst själv som tappat chip efter ett tag , men däremot att de åkte ut direkt.

Vet däremot en häst som skulle mätas som var chippad som föl, men det hittades inget chip någonstans på den och den fick chippas om

hippoteket
1

För ett par år sedan var det några laddningar chip från Datamars som slutade fungera efter ett tag. Där kan man nog hitta orsaken till att några år gamla hästar "saknar" de chip de borde ha.

Kristin - nyper du i huden när du injicerar chippen?
Jag nyper strax bredvid där jag ska sticka, vilket drar huden lite åt sidan medan jag sticker. När jag sen släpper taget lägger sig huden som ett lock över stickkanalen = en liten extra säkerhet för att få chipet att stanna där det ska vara.

AnnaFagerell
0

Jag läste av chip på treårstest en gång. En av Bollerups egna hästar saknade chip… Fick då kollat att det är ganska vanligt att den som chipar inte får in chipet ordentligt. Det sitter lite i pälsen eller strax under huden och kan då åka ut men när man läser av efteråt finns det. Jag använder enbart chip från Iso chip där jag använder deras pistol. Blir aldrig problem med bölder eller att de åker ut. Hästen blöder mer men det tyder också på att det fastnat i muskeln där det ska sitta. Fungerar kanon och är mkt lättare än de man ska hålla kvar en stund, som känns som en evighet… Hästen hinner inte reagera med pistolen. Kan ju vara så som ovan, att det slutat fungera… Men tycker det låter märkligt. Och på hästar, där man sätter chipet i muskeln och inte under huden som på katt och hund, så vandrar det ju inte påstås det. Har läst av många hästar och aldrig behövt leta… Mer än på den häst som helt saknade på treårstetstet.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

steilinger
0

Vi var på premiering förra hösten, chipet gick inte att hitta. Kollade senare med annan chipläsare och det fanns då. Så det finns nog bättre och sämre avläsare med

Kris_J
2

#4 Ja Anna jag nöp honom i skinnet. Det gör jag inte alltid, men i det här fallet tog vi till alla medel för att avled från själva sticket. (Jag gillar inte att chippa föl…)

Han blödde en hel del och jag höll lite tryck en stund efteråt. Jag vet att chippet satt när jag släppte ut dem eftersom jag hade klippt och rakat vid insticksstället samt att jag kontrollerade okulärt, kände och läste av.

Att alla läsare inte klarar alla chipp är ju välkänt.

#5 Anna vilka nummerserier har ISO chip, börjar de på 752?
Injektorn de har verkar smidig. Jag har alltid använt chippen från SH, jag tycker de är ok, men jag upplever att de är lite väl "ostadiga" om man ska sätta ett chipp på en "galen" pålle.

"Hästen blöder mer men det tyder också på att det fastnat i muskeln där det ska sitta." Är väl mest ett bevis att man träffat ett blodkärl?

Har under åren letat chip på många importer, de är ett antal gånger vi hittat på de som inte skulle ha enligt deras pass… (Inte shetlandsponnyer)

hippoteket
0

#7 - antar att Anna menade chip från BTS-ID
De har tyvärr inte svensk landskod, jätteirriterande, för de är överlägset bäst att jobba med - utöver att snålänningens plånbk gillar dem också :P

Jag har ju börjat chippa travarföl också och där MÅSTE det vara rätt landskod på chipen, så bara vissa är godkända att använda = inte BTS-IDs chip. Vi får använda SHs chip (Datamars) och de som finns via Swevet (Mikro ID) och där är de senare stabilare i injektorn än de förra.

AnnaFagerell
0

#6 952 är landskoden. Iso chip använder sig av 968, tillverkarkod. Iso är nordens ledande och äldsta företag inom djurchip och jag vet många veterinärer som använder dessa. För mig har det stor betydelse att mina kunder är nöjda. Att chipen går att läsa av och att hästen inte upplever märkningen som något obehagligt. Under mina 9 år som chipmärkare har jag uppskattningsvis hunnit märka uppemot 3-400 hästar. Det har aldrig uppstått problem. Däremot går märkningen mkt smidigare med Iso chip. Hästen hinner inget märka, man krånglar inte med dessa nålar från SH som böjer sig och man rispar inte hästen genom detta i skinnet utan man skjuter in nålen snabbt och smidigt. Hästägaren hinner många gånger inte reagera och många hästägare är faktiskt oroliga när man ska märka deras hästar. Jag har många nöjda, återkommande kunder pga att man varit lugn och metodisk och detta mkt pga pistolen. Att man träffar blodkärl när man är i muskulaturen säger sig självt. Hamnar man bara under huden finns det inte så mkt blodkärl att punktera. Att knöla ihop muskeln som man gör när man själv får sprutor gör jag aldrig. Snarare tvärt om. Risk finns att man bara får en liten knöl av hästens hud/skinn. Ett fast grepp med nålen och lite "fart" på nålen så hamnar man i muskeln. Har ponnyn mkt päls klipper en del av pälsen. Tycker själv det räcker att håret plattas ner av spritningen. #8 Det där med snålänning tycker jag är en ganska onödig kommentar. Om SH gör om sina chip så att de är stabilare så kan vi diskutera pris sedan. Fick en hel kartong från SH där alla chipen hade fabriksfel. Skulle skicka dessa tillbaka då man behövde två händer för att stadga upp nålarna så man kunde trycka i dessa. Hästen blev nervös bara. Ägaren orolig och jag fick vänta i två månader på nya. Beställer jag från Iso chip har jag nålarna dagen efter. Jag kan beställa 5 nålar om jag vill. Slippa ligga på 10 man inte använder. De är hemskt trevliga och tillmötesgående, inte som SH. När man ringer och vill reklamera blir man avsnäst. Nä tack du, priset har inget med saken att göra så det där kan du ta tillbaka. GOD JUL!

hippoteket
1

Anna - jag vill bara korrigera dig lite. Iso-chip innebär att de följer ISO-standard. Det gör de flesta chipen vi använder.

Jag antar fortfarande att det är chip från BTS-ID du menar.

Och huruvida det är onödigt eller inte att konstatera att vissa chip kostar mindre per styck än andra - tja, för mig spelar det roll vad de kostar. Och jag bor i Småland, smålänningar anses vara snåla, därav min ordvits med snålänningar. Och jag syftar på MIG SJÄLV med detta.

Kris_J
0

Vad jag uppfattar på BTS-IS:s hemsida kallar det chippen ISO chipp

AnnaFagerell
0

#11 Helt riktigt, de kallar chipen så… Själv handlar jag hellre en tröja på rea i en butik än att köpa den till fullt pris i en annan, så länge kvalitén är densamma. Gällande chipen så är de jag använder av mkt högre kvalité än de från SH så varför betala mer för mindre kvalité?

hippoteket
0

Ja, de kallar dem för ISO-chip och jag kan tycka att det är lite "fel". ISO är förkortningen för "International Organization for Standardization" (http://www.iso.org/iso/home.html). Det betyder att dessa chip, liksom flera andra sorter, följer ISO-standarden så att man kan använda samma avläsare för flera olika chipfabrikat. Det finns alltså många olika fabrikat som tillverkar ISO-chip.

Anna, jag tror du missförstår mig. Jag säger ju samma sak som du, att jag tycker att det är bra att de är billigare!
SHs chip slutade jag använda för många år sedan. Men man får inte använda BTS-IDs chip till travare eftersom de saknar svensk landskod utan där är jag piskad att använda en annan sort.

Fidelia
3

Har alltid använt SHs chip och aldrig någonsin haft problem med något av ovanstående. Ändå har jag chippat hundratals hästar. Även galningar som inte står still en sekund. Jag tycker de är smidiga eftersom man med lätthet kan följa med även om hästen reser sig eller kastar sig. Inskjutningen tar ju högst en 10-dels sekund. Har tyvärr fått flera kunder på senare år som bytt till mig bara för att det går så snabbt och smidigt när jag sticker. I de allra flesta fall är jag färdig när hästen ev reagerar.

Priset bryr jag mig inte ett dugg om. Jag chipmärker enbart för att någon måste göra det, inte för att tjäna pengar. Tycker inte det är jätteroligt men ställer upp på hästägarna.

Jag har varit med om att chip inte gått att läsa vid mätning och premiering. Men det har lika ofta varit BTS-IDs chip som DATA MARS. Så jag förstår inte den diskussionen heller.

Bra att olika synpunkter kommer fram, men det som funkar för den ena behöver inte vara bäst för den andra. Så länge man är nöjd med det man har och det är godkänt behöver väl inte andra försöka övertyga någon om att det finns rätt och fel. För i detta fall gör det inte det. Reklamationer finns inom precis allt.

AnnaFagerell
0

#14 Märkligt att göra detta om du inte tycker det är roligt… Själv tycker jag det är kul, komma ut och träffa mkt hästar och mkt folk.

Fidelia
0

#15 Jag har egentligen inte tid att åka runt. Fullt upp med de 20 jag har hemma och heltidsjobb på det. Dessutom ofta ganska dålig arbetsställning ;-) Men det är inte så många häromkring som åker om jag förstått hästägarna rätt och veterinärerna hänvisar dem alltid till mig. Så det känns lite som ett "måste".

Kris_J
0

Har chippat sedan 2002 och alltid använt SH.s chip, jag har aldrig haft problem med dessa chip.

(Tycker det är synd när hästar som chippats i Sverige inte får rätt landskod. Blev grymt besviken när min ena pålle som varit utlånad kom hem med ett chipp med "fel" landskod…. Kanske barnsligt av mig. Tänkte som så att om hästen kommer på avvägar är det svårare att söka fram den. Har inte fördjupat mig i frågan så jag kanske tänker helt fel….)

Var hos en tjej och chippade en gång. Hon hade bott i USA med några av sina pållar hon berättade att de  där använde jättelånga ingivare, så hade hästen hoppat omkring var det risk att man stack den rakt igenom halsen….😮

AnnaFagerell
0

#17 Kan vara lika svårt söka upp den ändå skulle jag tro… Hur skulle det vara lättare med landskod menar du? Försvinner den ex i Holland är det väl inte lättare med landskod för det reggas väl inte någonstans?

Kris_J
5

#18 Om man hittar en häst med en viss landskod vet man ju var man ska börja söka efter dess identitet.

AnnaFagerell
0

#19 Jo om du hittat en häst kanske, men svårare om du förlorat en vilket jag trodde du menade

Kris_J
2

#20 Så kan det ju också vara. Det jag menar om man stöter på en häst  med chip som har en landskod så vet man ju var man ska söka direkt.

Har flera gånger hittat chip på papperslösa importer som vi sedan direkt kunnat söka i de landets databas, plötsligt har hästen som var av okänt ursprung inte det längre…..

AnnaFagerell
0

#21 Hittat det flera gånger? Tråkigt. Har själv sluppit hitta det. Däremot hittat fel på två hundar en gång. =)

Guling
1

#5  Vi hade faktiskt en veterinär ute för ett antal år sedan (sysslade mest med smådjur) & han stod färdig att sätta in chippet under huden på hästen - vi stoppade honom givetvis & sa att det ska ju sitta inne i muskeln…

Det blev lite munhuggande om att man minsann sätter det under huden på smådjur & att om man sätter det i musklen så gör det ju ont - efter en stund läser han dock instruktionen & konstaterade att vi hade rätt & utbrister "vilken tur att jag bara har chipmärkt en häst innan"…

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Guling
0

#6  Detta med hur olika avläsare spelar in har vi oxå sett på en ponnymätning. De letade & letade m en "vanlig" & sen kom en av mätmännen fram m en liten & efter en stund hittade han chippet.

Dock hittades chippet bara en enda gång (ponnyn hade mkt kraftig hals & mankam) - det låg förmodligen så djupt att det var svårt att hitta vilket ju väcker funderingar om att det borde kunna vara ganska vanligt på ponnier som får kraftig hals eller…?

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

hippoteket
1

De varierar säkert mellan olika avläsare. Jag brukar ibland roa mig med att läsa av chip från höger sida bara för att se om det funkar. Det brukar det göra…

Guling
0

#25  Det kanske det hade varit idé att prova på den med extremt svårläst chip på mätningen - det ska jag försöka komma ihåg om det skulle hända igen när vi är på plats… 👍

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

AnnaFagerell
0

#23 Ush, den där borde ju inte få märka alls… #25 Det kan jag men min avläsare också. Har aldrig haft problem men avläsaren och jag tror att om det kan vara svårt läsa av kan man prova byta batteri även om den inte säger nåt om det eller så kanske det är fel på avläsaren. Kraftig hals tror jag inte på.

VeronicaP
1

#25 Det testar vi här varenda gång vi chippat föl , de borde alla göra ;)

Kris_J
2

#25 Testar alltid från andra sidan också.