Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1352 ggr
susanne-s
0

chipmärkning

Hur är det nu? hittar ingen info.
Alla nyregistrerade hästar måste chipmärkas, men hur är det med de äldre individer som inte är märkta? Måste dom chipas

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

hippoteket
0

Äldre hästar som har pass behöver inte chippas. Har de inget pass måste de chippas.

Undantag - äldre ponnyer som ska tävlas och alltså ha mätintyg, de måste också vara chippade.

PP
0

"Att skicka hästar till slakt

När du ska skicka hästar till slakt vid slakteri måste du bland annat se till att de är friska, rena och id-märkta samt informera slakteriet om detta minst 24 timmar före djurens ankomst till slakteriet."

ID-märkt - är väl detsamma som chipmärkt/frysmärkt..?

(Texten saxad från JBV hemsida)

PP
0

Summa summarum:

Äldre hästar med pass behöver inte chipmärkas så länge de inte ska mätas/tävlas/slaktas.

hippoteket
0

Sant, frysmärkning (eller tatuering) är också en ID-märkning.

Värt att veta kanske, travet har från och med i år slutat med frysmärkning, nu chippas även travarna.

VeronicaP
0

Fast jag tror inte att de behöver vara chipmärkta vid slakt om jag ska vara ärlig. De kan ju göra id-kontoll ändå.

De behöver ju inte vara det om du avlivar hos veterinär ..

hippoteket
0

#5 - det kan nog vara så att det krävs en ID-märkning för slakt numera, efter hästköttskandalerna i våras. (jag hade inte koll på det som nämndes ovan, men det var ju därför man gick över till chipmärkning av travare) Det har inte med avlivningen att göra utan livsmedelssäkerhet.

VeronicaP
0

#6 är nog inte så troligt att folk betalar pengar för att chipmärka dem om de ska åka till slakt så de blir väl fler nergrävda i stället kan jag tro

PP
0

#7 Det blir det nog ändå, när fler och fler slakterier slutar ta emot hästar…

VeronicaP
0

Kanske det , men här nere finns det ju slakteri som tar emot hästar ;)

AnnaFagerell
0

#7 jag har gjort pass till hästar som skulle ha det inför slakt.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

susanne-s
0

Jag ska skicka en häst till slakt och då efterfrågades chip. Så jo, jag chippar innan jag åker dit. Tack för alla svar. Att jag frågade var för att jag anade att man FF inte behövde märka äldre hästar. Men då var det som #3 säger :-)

www.gullsmyrastuteri.se

Annette
0

Får man något betalt för en Shetlandsponny när man skickar den till slakt?

hippoteket
0

#12 - Varierar säkert mellan olika slakterier. Där jag har lämnat några får man betalt om det är över (tror det var) 125 kg slaktad vikt. Jag fick betalt för en av två jag kört dit.

Sen får man olika betalt/kg beroende på klassificering - som jag inte vet hur det går till.

Annelie-P
0

#12 Hjälpte precis innan jul en bekant som skickade sin shetland för slakt. Efter att trikinprov betalats gick hon plus/minus noll.

VeronicaP
1

Ni som slaktar skickar ni dem med bil dit eller kör ni dit dem själva ?

susanne-s
1

Jag kör dit själv och lämnar hästen vid dörren, får tillbaka grimman minuten efter. (om jag vill)
Får inget betalt men behöver heller inte betala för att bli av med "kroppen"
Har slaktat två individer tidigare och tycker det är ett smidigt sätt.
Hästen är lugn och köttet tas tillvara.
Numer blir det väl hundmat kanske…

www.gullsmyrastuteri.se

VeronicaP
1

#16 Ja det är bra tycker jag med, jag har bara varit med när en vän till mig körde till slakt och hon fick även se att hästen var död, de öppnade dörren och hon fick titta in, just för att hon ville veta att den var avlivad och den var också jätte lugn när den lastades ut och gick in.

AnnaFagerell
0

Jag har slaktat en. Jag var med när de avlivade henne. Det fick man inte egentligen men jag stod på mig så jag var med hela tiden. Fick inget betalt och fick inget betala. Hon vägde ca 180 kg levande

AnnaFagerell
0

#16 Nä det används. Kan dom inte använda köttet får du garanterat betala för avlivningen

hippoteket
1

#15 - jag har kört och lämnat själv. Skulle aldrig falla mig in att ställa dem på en lastbil och skicka iväg, de ska inte behöva åka fler mil än nödvändigt. (vi har ju ändå 13 mil till närmaste slakteri)