Slåss i hagen.
Nu behöver jag lite tips! I våran hage går 3 shettisar, 2 standardston och 1 minivallack, samt en russvallack. Vanligtvis också ett travarsto som är flockledare, men som står på boxvila på obestämd tid. Under tiden verkar det som att russet tagit över ledarrollen. Till problemet; mitt ena sto är vanligtvis (och har alltid varit) väldigt ranglåg och "kuvar" sig snabbt, MEN finns det någon som är ännu vekare verkar hon ge sig på denne "bara för att", och hon blir faktiskt direkt orättvis. Jagar utan anledning, ibland när det fodras men ibland inte ens det. De kan stå i varsin ände av den flera hektar stora hagen, och PANG så går hon till "attack". Minivallacken verkar vara av den ännu vekare modellen, och hon är JÄTTEELAK mot honom. Det har gått så långt att de faktiskt slagits såpass att den lilla vallacken fått tagits ur hagen för kontroll, då hon fick in läge och sparkade rätt rejält i magen på honom. På en 82-cm mini känns det ju som att det inte finns så mycket yta där man kan träffa utan att träffa något viktigt, om ni förstår vad jag menar. Hon är dock inte skodd bak. Det har nu hänt 2 gånger att de verkligen SLÅSS på vad som ser ut som blodigt allvar, och minin ger ifrån sig riktiga "dödsskrik". HUR Stoppar jag detta ?! Hon är gudasnäll i hantering, jag gör ALLT med henne lös osv, men det hjälper inte långt när en 7årig tjej blir rädd när mitt sto ser ut att slå halft ihjäl hennes ponny. Är enda lösningen att dela på dem? Har någon annan varit med om att en häst faktiskt utser en "hackkyckling"?
Edit: Det är heller inte relaterat till någon brunst eller att någon annan häst kommer för nära som jag uppfattat det, de kan som sagt stå ett par hektar ifrån varandra…
Jag hade en liknande situation för ett tag sedan. Då fick den "elaka" gå ensam i hagen något el några dygn och sedan släppte jag in den som hon var elak mot. Till en början höll de avstånd men efter några dygn närmade de sig varandra. När de t.o.m kunde äta bredvid varandra med några meters mellanrum efter någon vecka släppte jag in resten av flocken och då funkade det. Värt att prova, kanske?

Sånt händer ofta när man ändrar i flocken, speciellt valacker blir utsatta. När flockledaren försvinner måste alla ta sig en ny plats i hierarkin, det tar upp till två vekor i våran flock innan allt är lugnt igen. Bäst är att ha ston och valacker i olika hagar.
Haft det så här också. Det går inte att vänja dem vid varandra. Bäst är att dela dem.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Mitt russ sto kan vara rejält elak åt valacker också, speciellt de som har udda färg som skäck eller skimmel, och så kan hon inte gå tillsammans med de hästar som varit ensamma en längre tid och inte har hästspråket i skick. Hon kan komma löpandes ur skogen på en 800 meters sträcka och ha öronen platt bakåt… så undrar vad de tänker på egentligen ?
Ja, nu har jag iaf förstått så mycket som att hon ger sig INTE på minivallacken sålänge russet är i hagen. Då är det snarare tvärtom, minin motar på henne typ. Så visst, hon kanske "tar sin chans" när flockledaren försvinner.. Trist att flocken är så obalanserad!