Raka ponny
Ni som rakar era Shetland vintertid, vad har ni valt för klippning?
Hittills har jag bara rakat mina körponnyer (hobbykörning) i sk islandshästklippning (undersida av hals och bringa), men eftersom det envisas med att vara plusgrader blir jag nog tvungen att raka den ena ponnyn mer då han blir genomsvettig av lätt motionering. Funderar nu på hur, då jag helst inte vill behöva täcka (i tid och otid).
Tips? Bra att tänka på osv.

Jag har klippt typ spårklippning halva halsen och så en remsa på magen och en remsa på skanken, ca 20-25 cm brett. Det funkar då häruppe utan täcke, det blir ju problem om det är för varmt för shettisarna, man vill ju klippa så de orkar röra sig men samtidigt inte ta bort för mycket päls heller…
Senast jag klippte arbetande ponny på vintern så gjorde jag nån variant av spår- o islänningsklippning.
Tänk en punkt mittemellan nacken och strupen, dra en linje därifrån och ner till flanken/ljumsken. Klipp undersidan. Då är yllekoftan på uppepå medan lite kortare päls svalkar på undersidan.
Tänker du ha täcke på? Kanske är bättre att klippa medhårs så det inte blir riktigt så kort, så kan det kanske klara sig utan täcke.
Brukar låssas att jag klipper efter ett "körtäcke", alltså sparar all yta ett körtäcke skulle ta upp + ben. Och då menar jag ett sådant man lägger under selen, så man kan säga att jag sparar rygg och rumpa, halvvägs ner till magen :) Tycker det är en perfekt klippning, de viktigaste delarna får behålla pälsen = i min hästs fall inte jätteviktigt med täcke när det är milt, men samtidigt svettas hon inget.
Helklippning förutom benen numera, olika varianter med spårklippning tidigare. Jag tyckte inte de hjälpte fullt ut, så därför helklippning. Lycklig häst att slippa pälsen gör att valet var lätt.
Min äldre rejält pällsade shettis har jag alltid helklippt och det har sina fördelar. I år har jag klippt en form av spårklippning, halva huvudet, halva halsen, bringan, halva bogen, halva frambenen, magen, men inget på bakbenen. Eller jo mellan bakbenen klipper jag oxå för han har ca 10-15cm päls överallt. Detta fungerar perfekt! Han svettas bara om huvudet i princip och han håller sig varm utan täcke. Jag tar hela magen eftersom de små har en tendens att få ett tjockt lager lera under magen när jag kör. Halva frambenen måste jag ta för annars fastnar all päls i gjorden och jag lyckas inte få bort all skit i pälsen, allt gömmer sig ju! Dock så måste man hålla efter klippningen för om pälsen börjar växa så börjar de svettas. Min unghäst klippte jag nästan likadant, men jag lämnade huvud, ben och mer päls på magen eftersom han har en så tunn päls. Men nu måste jag klippa mer, han blir riktigt svettig ändå. Det är gamlingen med den tjocka pälsen som oftast drar och unghästen går bredvid. När jag helklippte frös alltid den äldre om jag inte täckade extremt mycket. En vinter gick han med ulltäcke, duntäcke och vintertäcke för att hålla värmen. Nu klarar han kylan helt utan täcke tack vare lite päls på överlinjen!
min shettis är rakad överallt förutom benen och huvudet då han ändå tränas ganska hårt och i hagen har han ändå alltid täcke med hals så han fryser inte:)

Helklippte. Inget annat fungerade. Kunde oftast gå utan täcke ner till minus 5 även helklippt, säger en del om hur tät päls han hade.
Helklippt. Han jobbar alldeles för mycket och svettas dessutom lätt och mycket så det är enda alternativet för oss. Har på ett regntäcke så klarar han sig. Riktigt "varmblodig" ;)