Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 3068 ggr
Anna-karinS
1

Kvalitebedömning 4-åringar

Jag fick efter vårat fantastiska bruksprov blodad tand och funderar på att köra kvalitesbedömning med min lillhingst. Är det någon som har gjord det? hur går det till? Tips? Jag har läst råd och anvisningar men tycker att dom är ganska luddiga i just körningen så om det är någon som har info att dela med sig av så vore jag väldigt tacksam. Det är så kul att ha ett mål att träna mot. Resultatet i sig spelar mindre roll bara vi har kul!!

Mvh

Anna-karin och Gullsmyras Demo

IdaT
0

Jag har inget tips att ge, men vill följa tråden eftersom kvalitetsvisning är ett mål med mina grabbar 2014.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Lauth
0

Jag visade och körde mitt ena sto Moa på kvalitetsbedömning -08. Det viktigaste är tycker jag att du övar på att köra i alla tre gångarterna i ridhus ett antal gånger innan. Själva visningen höll sig mestadels på fyrkantsspåret med vändningar snett igenom. Noga med att visa variation i tempo och steglängd, det är ju kvalite på gången man vill visa. En hel del konditionsträning innan är heller inte fel då det är en lång dag med flera stationer som ponnyn ska vara pigg och alert i Jag tyckte det var jätteroligt att visa/köra och kommer definitivt att göra det igen med rätt ponny :-)

Lauth
0

Ser att jag räknat fel på åren, -09 ska det ju vara :-)

hippoteket
0

Jag visade Zeb (RS-hingsten) på kvalitetsbedömning 2004 (cheesus, vad tiden går!!) och lyckades med bedriften att bli tredje bästa gångartsponny bland alla raserna på den bedömningsplatsen.

Det är väl lite så att möjligheten att köra de mindre ponnyerna finns för att det ens ska vara möjligt att visa dem, för i många fall är det ju svårt att hitta tillräckligt duktiga ryttare som kan visa gångarterna på de små ponnyerna.
Numera har de väl tagit bort möjligheten att köra gångartsponnyer på rikskvalitetstävlan - tror faktiskt att det var efter min och Zebs medverkan det togs bort… De insåg väl då att det inte riktigt är körda shettisar som de vill ha med som gångartsfinalister.

Lauth
0

#4 Det är fortfarande fullt ok att köra både kat. A och B både vid kvalitetsbedömning och vid finalerna. Moa och jag kvalificerade oss ( och fick en inbjudan) till ungponnyfinalen det året men valde att avstå dels pga av den höga kostnaden men framför allt att jag var väldigt nöjd med hennes prestation och gångartsutmärkelse :-)

AnnaFagerell
0

Om jag inte har helt fel för mig så är anspänningen en viktig del i momentet? Man ska visa att hästen är lydig och står snällt när man spänner för. Träna mkt halter och övergångar och ha en kontakt med din ponny. Har man en lugn och lydig ponny som lyssnar är det viktigare än att kunna köra fram rörelser.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
0

#6. Nu blandar du nog ihop det. Du kanske tänker på hingstarnas bruksprov?

Som jag vill minnas från när jag varit funktionär vid kvalitetsbedömningarna ingår inte anspänning utan ekipaget kommer färdigt in på banan. Det är gångarterna som bedöms vid detta moment så formen är också viktig, men även att, precis som Angelica skriver, kunna visa variation i tempo och steglängd.

AnnaFagerell
0

#6 Kanske det skiljer sig från olika ställen en aning också? Här har vi iaf spänt för inför domare och fått betyg på olika saker, bla sammarbete… klart man ska visa varierat tempo och steglängd men om det är ryckiga övergångar blir det stora nerdrag

susanne-s
0

Vad roligt Anna-Karin att du vill vidare :)
Så glad att just du köpte Demo!

// Stolt uppfödare

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

hippoteket
0

#5 - då är det i så fall ändrat igen, för det har i flera år varit uttalat att gångartsfinal ska ske under ryttare.

Jag åkte till Riks med Zeb för marknadsföringens skull, nog visste jag att han inte skulle vinna. Men det var inte särskilt trevligt att få kommentar av domaren att "det är inte särskilt rättvist mot lille Zeb att jämföras med de större ponnyerna, men det var en väldigt trevlig ponny så ge dem en extra applåd"…
Det var ju liksom inte för att få en extra applåd för att han var söt som jag tillbringade en hel dag i ösregn i Halmstad.

AnnaFagerell
0

#10 tyvärr ingen ovanlig kommentar… Här har domare uttalat sig om att det är helt onödigt visa fram shetland på treårstest. För ett par år sedan slog mitt ena sto alla med stor häpnad då hon klådde alla ponnyerna i både hoppning och gångart. Förvisso treårstest men den domaren vi hade då bara gapade och sa, kan vi höja mer, kan vi höja mer. De som hade D-ponnyer denna dag hade blandade kommentarer… Men även i finalen på treårstest fick man visa hästens gångarter utan ryttare

Anna-karinS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för alla svar och tips. Är det någon som skulle kunna beskriva hur dagen går till lite mera detaljerat? Jag blir så nervös så ju mer jag vet desstå bättre!🙂

#11 Jag var på ett liknande 3-års test där det hette att: inte ska shettisen behöva galoppera till hindren, den kan ju bli trött.  Det hette också att en shettis behöver bara en halv kortsida  som ansats innan hindret i trav för att sedan hoppa 70 cm. Det tycker jag är orättvist mot ponnyn att inte ge den en rättvis chans. 

#9 Jag är så glad att jag fick köpa honom!! Han är världens bästa lillkille!! Han älskar verkligen att jobba.

AnnaFagerell
0

#12 Jag tycker dock det är bra här för man halverar arenan för shetland så den inte hinner springa sig trött mellan hoppen. Den behöver ju inte samma ansats som en stor ponny men den ska ju ha gott om plats ändå. Men att springa runt halva ridhuset för att komma runt och hoppa igen behövs ju inte. Vi brukar "hämta" ponnyn när den hoppat och sedan gå tväs över med den för att sedan släppa den vid kortsidan igen. Funkar fint. då får den hela kortsidan att galoppera på men slipper springa runt hela. Verkar som det är lite olika på olika ställen hur man gör. Dagen börjar med att man anmäler sig. Sedan ska hästen ID kontrolleras och ev mätas. Här har man haft de olika momenten på olika stationer. Man blir tilldelad en ordning. Kanske först visas för hand, sedan körning/ridning och sedan hoppning eller tvärt om. Det är bara att fråga då man anmäler vart man ska först. Lycka till!

PP
0

#13 Är det ingen veterinärstation på ponny (heller) längre?

AnnaFagerell
0

#14 Hm, länge sedan jag var på kvalitets men ingen på treårstest iaf minns jag

Lauth
1

Som jag minns det började vi med idkontroll, mätning och hälsokoll (veterinären kollade tänder, kände igenom ben, hullet och sedan fick man visa skritt och trav på rakt spår). Därefter var det dags för exteriörbedömning (samma sätt som på utställning). Sen var det snabbt att sela på så man hann köra fram lite innan gångartsprovet började. När det var klart var det att ta loss allt och ge sig in till löshoppningen. Man har inte vrålmycket tid mellan stationerna (15 minuter) förutom till gångartsprovet (30) minuter så det var en fantastisk hjälp och tidsbesparande med en hästskötare som bar och vaktade all utrustning + sele.

Anna-karinS
0

Tack så mycket!! Nu känns det som man har lite bättre koll på vad som väntas, och vad man ska träna på. Det är fantastiskt att all denna kunskap bara är ett klick bort! Tack alla för hjälpen!! Anna-karin och Gullsmyras Demo