Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1321 ggr
[Linsenhejhej]
0

Bara promenader?

Går det att ha en shettis bara till att promenera med eller är det viktigt med ridning (barn) och/eller körning?

Pudlan
0

Mina är med på promenader och en drar lite sly när vi sågar.

Mvh

Pudlan

Kris_J
4

#0 Jag tycker det går alldeles utmärkt 🙂

Veritas odium paretFörvånad

[FaunaFlora]
1

Eftersom mina inte är inkörda (än) så blir det mycket promenader. De innebär ju inte att dom inte kan trava stora delar av sträckan medan man själv går snabbt eller att man joggar och dom galopperar. Och lite krav på "uppförande" kan man ju ha utan att sitta på ryggen. Det går absolut att få dom lite svettiga från marken också :) Min sambo som joggar periodvis tar med sig en pålle ut och springer ibland också.

Det finns ju inget som säger att en häst måste ha en tyngd på ryggen :)

[Linsenhejhej]
0

Tack för era svar! 🙂

Aribigga
1

Det kan säkert gå bra men min kille hade inte tyckt om det. Han tycker det är astråkigt att bara gå, han vill ha mer utmaning än så.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Pudlan
1

#5 man behöver inte bara "tråk" gå rakt fram. Vi tränar på halt, sidvärts rörelser, ryggning, slalom m.m. Få min häst lyhörd och att vi har en trevlig stund när vi är ute. 

Slalom i skogen, volter runt träd. Sidvärts rörelser på  skogsväg. Det är bara fantasin som sätter gränser. Gå förbi saker som fladdrar ex hängde upp julgransglitter en dag. Drar med metall hink i snöre i bland så hästen lär sig att det inte är farligt när det skramlar.

Mvh

Pudlan

Aribigga
1

#6 Jag bara sa vad min ponny hade tyckt, han tycker det är trevligt med en skogspromenad då och då men han föredrar alla gånger att få arbeta i töm.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Pudlan
0

Ja dom tycker om lite olika aktiviterer våra ponnyer. 

Mvh

Pudlan