Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1015 ggr
kajsa-kavat
0

Influensavaccin

Så var det dags för den årliga vaccinationen av shettisarna. Jag vaccinerar för stelkramp och influensa. Men nu har jag hört att det skulle vara onödigt med influensavaccin, och dyrt blir det också. Men jag tycker nog att jag vill fortsätta vaccinera mot influensan i alla fall.  Hur gör ni andra ? Vore intressant att se hur många som vaccinerar mot influensan egentligen.

AnnaLundin
0

Det beror väl på hur stor smittrisk man utsätter sina ponnyer för och om man vill ta risken att de blir sjuka, det är ditt eget val.

Bor du isolerat i skogen och dina ponnyer aldrig träffar några andra hästar så kanske vaccin är onödigt, annars är det förhållandevis billigt jämfört med vad veterinärkostnaderna kan bli om de blir sjuka…

Hanna-D
0

Jag vaccinerar mot influensa och stelkramp. I det stora hela är det ingen stor kostnad.

garrilina
0

Vi vaccinerar mot influensa och stelkramp. Med den A2 spridning som var i år där även en del dog känns det som en nödvändighet. Kostnaden blir en del med 17 st. men vad skulle det kosta med sjuka hästar.

Benjamin
0

Vi vaccinerar vår lille mot influensa, stelkramp och botulism. Vi kör iväg till klinik så då blir det mycket billigare.

PP
0

Jag har resonerat som i #1 och inte vaccinerat mina mot hästinfluensa. Nu har jag dock börjat åka på lite körträningar med en av ponnyerna och min tränare kunde inte förstå hur man kan låta bli att vaccinera, så nu har jag fallit till föga och vaccinerat den ponnyn. Skulle det bli aktuellt att tävla annat än klubbtävling i framtiden, så är det ju dessutom krav på vaccinering.

Lite inkonsekvent kan man kanske tycka, eftersom hon förstås kan ta med eventuell smitta hem till de andra ponnyerna…

Det kostade mej drygt 1000 kr (plus resor) att grundvaccinera, så jag håller nog med #0 att det är rätt dyrt… När hon nu är grundad så kommer jag fortsätta ha henne vaccinerad - åtminstone tills hon eventuellt blir "pensionär" och inte längre kommer lämna gården.

RebeckaSvensson
0

Vaccinerar inte våra mot influensa. Mina hästar är i princip alltid hemma och inte ute på mer än ngn utställning ibland så jag slutade med de för ngt år sedan.

Annette
0

Jag har aldrig vaccinerat mot influensa.

susanne-s
0

Vaccinerar också bara mot stelkramp nu mer.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Milla
0

bara stelkramp här också

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

VeronicaP
0

Vi vaccinerar mot stelkramp och A2 , men då vi är ute och tävlar en hel del med några shettisar så får man ju skydda sig så gott man kan .

Mannas
0

Vi vaccinerar våra mot stelkramp och influensa. De blev vaccinerade tidigare i våras än de egentligen skulla ha behövt,då influensan härjade i våra trakter.

ryttarn
0

Har tidigare enbart vaccinerat mot stelkramp men sista året har vi plockat in även flunsavaccin på tävlingshästarna. Detta då vi planerar att tävla i Norge framöver och då måste det till A2 vaccin….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

NovaRoll
0

Vaccar alla Tetanus + A2, även dom som "bara" går hemma då tävlingsponnierna kan dra hem "skiten" (A2), sen har vi lagt till Abort då vi har dräktigt sto + Ringorm då det far fram som löpeld…. varför hoppa över dom äldre ponnysarna?? det är ju föl och äldre som tar mest stryk om dom drabbas……..och vaccade kan som sagt ta hem viruset……..bli smittade men i lindrigare form…

zettan
0

mina pållar vaccineras mot influensa och stelkramp. Ja tycker inte de är så dyrt. Heller vaccinera än få hem influensan. Men ja förstår dom som bara tar stelkramp också.

sanne
0

Vi kommer bara vaccinera mot stelkramp nu, Hingsten har dock fullt skydd med influensa.

det blir en väldig kostnad om man har många hästar, o visst en del säger säkert att då ska man inte ha så många om man inte kan vaccinera, men vi kan göra det men anser det vara onödigt nu.

Ann-Christine
0

Vi vaccinerar enbart mot stelkramp, har mycket dålig erfarenhet av influensavaccineringens biverkningar med unghäst (travare) som nästan strök med på kuppen.

Malu
0

Vaccinerar mina tre tävlingshästar mot influensa varje år.Det kostar ca 300 kr/ häst att vaccinera/år så det är det värt o då kollar veterinären tänderna samtidigt om de ska raspas.Måste ha de jag tävlar med vaccinerade annars får de ej tävla (körning).Har varit så mkt turer med A2 varje vår här på ön så jag tycker det är viktigt o ta sitt ansvar o vaccinera, konstigt att travet inte har det som tvång att vaccinera mot influensa som det var förut ,för de flesta A2-fallen händer på travhästarna här verkar det som.

Milla
0

#14 jo men då är jag nog mycket mer rädd för kvarkan

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

[Anna-N]
0

Vaccinerar endast mot stelkramp.

Pheobe
0

Tidigare vacc alla hästarna mot influensa men inte nu mera. Bara stelkramp och det gör jag själv så jag betalar knappt 50kr/häst.

Malin6
0

Vi vaccinerar mot både stelkramp och influensa efterrsom vi är ute och tävlar en del. Känns bäst så, vaccinerar även de som inte åker så att risken att bli smittade av de som varit ute och åkt blir mindre. Efter vårens utbrott känns det skönt att de var vaccinerade mot influensa.

IdaS-A
0

Vaccinerar mot influensa och stelkramp

sanne
0

#20, får du ge det själv?? eller har du djurvårdare utbildning? jag vet ju inte vad du jobbar med, men får man ge sånna sprutor utan utbildning??

AnnaLundin
0

#23 Det ligger förmodligen på gränsen för vad veterinärerna egentligen får delegera. Dessutom, om man ger det själv så får man inget intyg ifyllt = kan inte bevisa för sitt försäkringsbolag ATT de är vaccinerade. För åtminstone Agria har infört i sina villkor att de måste vara vaccinerade med visst intervall för att de ska ersätta om hästen får stelkramp.

Jag har tidigare fått utskrivet stelkrampsvaccin för att kunna ge själv, men det är nog snart 15 år sen tror jag… Min veterinär åker förbi här på vägen hem från jobbet (ATGkliniken) och vaccinerar åt mig. Enklast så…

RebeckaSvensson
0

I vintras vaccinerade jag själv eftersom veterinären hade med sig fel vaccin när han kom ut och sedan passade det inte att han kom innan jag åkte tillbaka till Uppsala. Den gången skrev han ut det men vet inte om han gör det fler gånger. Billigt blev det men veterinärerna får egentligen inte göra så längre. Intyget skriver han i, i efterhand, inga problem med det.

maysod
0

Man måste ha gjort ett godkänt prov C15 för att överhuvudtaget få spruta djur. Har du det får vet. delegera.

AnnaLundin
0

#26 - Hur gör man ett sådant prov?

Här finns en helt hop med veterinärer som inte bryr sig om nåt sådant. Häromveckan fick en bekant till mig utskrivet penicillin till sin häst, utan att veterinären ens frågade ifall hon KUNDE spruta den. Nu hade hon en kunnig kompis, men ändå chockade hästen och skadade sig litegrann när hon fick sista dosen… Oansvarigt av veterinären - som iofs gjort sig känd som den man ringer till när man vill ha något utskrivet Generad

VeronicaP
0

Fast alla vetrinärer till låter en spruta med penicillin

AnnaLundin
0

#28 - jo jag vet det, men jag har också ett svagt minne om detta prov som nämndes, att det är nån ny regel…

(Jag brukar även få spruta IV, när det behövs… )

Ellinor Johansson
0

# 26 Vad är ett C15 prov?

Men visst måste veterinären få deligera till djurägare att spruta, osv. om djuret är mycket sjukt och det bara finns en jourvet. som har många fall.

När vår pållar blev sjuka fick vi göra mycker själva men veterinären fanns hela tiden tillgänlig på telefon som stöd och vid frågor.

Pheobe
0

Jag har gått kurs och får spruta hästar, grisar, kossor och får.

Anette
0

#31 Ååh, vad intressant, vad krävs, och var kan man gå en så´n kurs?

Pheobe
0

#32 jag gick det med jobbet eftersom jag jobbar med grisar. Det krävs en hel del utbildning och erfarenheter av djur vad jag förstår. Kursen var heller inte så billig. Jag betalade ju inget iof =) Men jag behandlar flera hundra djur om dagen

Anette
0

Ok, hade ju vart himla bra med en så´n kurs.Glad

maysod
0

JAg har också gått den kursen genom mitt arbete. För att få göra det jag gjort i tjugo års tid krävdes då vi blev med i EU ett kursintyg.  C 15 heter själva utbildningen eller provet. Egentligen ganska enkel historia som inte alls handlade  om att spruta djur. Men anatomin måste man kunna och hur kroppens organ fungerar och tar hand om de ämnen som vi injeserar.  En del frågor om nervsystemet fanns också. Annars var det  mest lagar och förordningar och ansvarsbiten.

Även om man gått kursen är det veterinären som har förskrivit och deligerat som har det yttersta ansvaret.

Det har väl också varit liknande krav på humansidan vad jag kan förstå.

Pheobe
0

#35 För "oss" som jobbar med djur var det en simpel utbildning ja det kan jag hålla med om. Kanske inte inom djursjukvård men inom lantbrukets djur ser man ofta medicinflaskor med kanylerna i flaskan ståendes i kylskåp. Samma kanyler till olika preparat osv. En hemsk syn. Inte ens efter kursen är det skärpt i stallarna. Vet att vi hade någon knasboll som inte trodde på att det kunde växa bakterier i en penicillinflaska vilket är möjligt. Man ser otroligt mycket sånt i mitt jobb.