Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1085 ggr
fridooow99
0

köra shetlandsponnny

jag och min kompis skulle vilja skaffa en shetlandsponny och köra i skogen med regelbuntet vi två väger ca 170 kg kan den dra det?

Ehal
3

Menar du köra på grusväg när du säger köra i skogen, eller menar du bokstavligt talat köra i skogen (offroad)?

En större, vältränad shettis orkar dra 170 kg last utan problem, men man får tänka på vad man väljer för vagn (hellre en lättare än en tyngre), det ska vara lättrullat, och den ska ha en bra sele. 
Sen spelar ju om det är slätt eller väldigt backig terräng osv in. 

Och, hitta en som tycker det är roligt att dra =)

Min maxade A drog utan problem mig (50 kg) och vagnen (100 kg). Inga problem ta med en passagerare (70 kg) heller, men det märktes han fick ta i mer då. Älskade dock att dra, och älskade dock att jobba. Lättrullad vagn, inte jättemycket backar och så loksele.

StuteriSolo
3

En vältränad häst orkar dra sin dubbla kroppsvikt, så väljer man en stor shetland och ser till att träna den rätt är det inget problem.

Vi har jobbat i skogen med våra, och i jordbruket har vår stora shettis fått dra såmaskinen samt släpräfsan när vi hässjat hö. I skogen hade vi två mindre i par för att köra massaved, fungerade utmärkt det med, de drog ca. 600 kilo per lass till avlägg ca 500 meter, ett russpar fick dra timret.

Jullanhugo
1

#2 vart kan man köpa såmaskin till shettis? :0

StuteriSolo
0

Det är en vanlig såmaskin till stor häst, enbet 13-raders. Man får fylla litet oftare bara

fridooow99
0

hur ska man träna ponnyn att dra mer vikt ?

Jullanhugo
1

#5 Venne redit men muskler och kondition. Du kan ju tex låta ponnyn dra grejer, som stockar, däck osv. Dock inte mer än vad ponnyn klarar av.

JoeyPowiiie
1

Vad ska ni ha ponnyn till? Hur stor erfarenhet har ni?

Satsa allt du har

www.jennipherengstrand.weebly.se

fridooow99
0

vi vill köra i på grus vägar och jag har inte så stor erfarenhet av körning men min kompis har det och vi båda är mycket  hästvana