Stallfrågor
Fler stallfrågor… Får man bygga ett utestall (med boxar, inte lösdrift) på grus? Eller måste det vara gjutet/stenlagt golv?
Jag TROR att det kan skifta från kommun till kommun… I alla fall fick jag det till svar när jag ställde frågan för några år sedan (gällde lösdrift).
Däremot skulle jag absolut kosta på att gjuta golv, ponnyer gräver gärna…

Ett gjutet golv är mycket lättare att mocka/hålla rent också. Men det är givetvis inget svar på din fråga!

Det beror på komunen. Vi har gjutet I en, gillar det inte.
I de andra rinner urin och en väta undan medans det med gjutet golv blir blötare. Vi har packat grus I våra och det fungerar bra, kör ut med maskin varje vår och har djupströbäddar under vinter. Tänk bara på takhöjd, bädden växer snabbt år som detta när man får strö mera än när det är kallt.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Kanske ska tillägga att jag enbart mockar för hand, mockar därför dagligen även i utedrifterna.

oj jag svarade för lösdrift inte uteboxar :)
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Förra lösdriften jag hade så påpekade kommunen att jag inte hade gjutet golv men de sa också att det inte krävdes. Mina har aldrig grävt men däremot har det blivit lite våtare i bädden av stampat jordgolv än vad jag tror det blivit om man hade gjutit. Men med tanke på gjutkostnaden så tycker jag inte det gjorde nåt att det gick åt lite mer halm.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Förra lösdriften jag hade så påpekade kommunen att jag inte hade gjutet golv men de sa också att det inte krävdes. Mina har aldrig grävt men däremot har det blivit lite våtare i bädden av stampat jordgolv än vad jag tror det blivit om man hade gjutit. Men med tanke på gjutkostnaden så tycker jag inte det gjorde nåt att det gick åt lite mer halm.
Medarbetare på djurskydd.ifokus

I mitt län var dom väldigt positiva till att inte ha gjutad platta i läsdrifterna. Men tänk gärna på placering så du inte får ett ökat läckage av urin mm till eventuella närliggande små vattendrag.