Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 2086 ggr
Jullanhugo
0

Westernsadel

Eftersom att det verkar vara ganska svårt att hitta sadel till shettis så tänkte jag tipsa om denna sadeln! 

http://www.hastaffaren.se/sv/westernsadel.html

Finns både i mini, shetland och ponny. Vet inte riktigt hur den är då jag inte prövat den men den är ganska billig(tycker jag).

lilos
0

Tack för tipset ! Ser fin ut o priset är väl rätt OK också. Nu har jag beställt en ponnyputa till minisen, och ska köpa en bomlös Barefoot till den andra, men om de inte passar ska jag kolla upp ditt tips ! :)

StuteriSolo
0
cinna
0

Är som vanligt fruktansvärt skeptisk till dessa lågprissadlar som uppges vara gjorda för de mindre ponnyerna. Man får vad man betalar för.
Var jättekritisk innan ni köper en westernsadel, inget märke/affär nämnd - ingen glömd, men - de är allt som oftast alldeles för trånga i bommen. De är helt enkelt inte konstruerade för att ligga på den rundade formen en Shetlandsponnyrygg har…

Kan säkert duga att ha på ryggen på ponnyn för ponnyridning när kusinens barn, syskonens barnbarn på 3 år kommer, men aldrig mer än det…

Var rädda om era ponnyer! 🙂

StuteriSolo
1

Det variera oerhört mycket mellan sadlar av samma märke också, de billiga sadlarna tillverkas troligen inte alla på samma ställe. Det bästa är att prova sadeln, jag ser ju det när jag tar hem sadlar från samma leverantör, att de skiljer sig åt i bomvidd i samma sadel och storlek…(Säg att man tar hem en på våren och en på hösten av samma märke)

De senaste jag fick hem är då väldigt vida och passar bra på en rund ponny 😃 Annars är problemet oftast att de har för smal bom, som om småponnyer bara är förminskade typ halvblod eller något, en del passar jättebra på våran spiltvägg, men då jag aldrig sett en A- eller B-ponny med sådan rygg så är jag tveksam till att någonsin hitta en ponny som passar till de sadlarna…

Jullanhugo
0

Yeah, det är lite därför jag inte vill köpa en sadel med bom. Tycker det är synd att det knappt finns några bomlösa till små, sen finns det ju nackdelar med bomlöst också

cinna
0

#4 Visst är det alltid bäst att kolla om sadeln passar innan köp, men handen på hjärtat hur många vet egentligen hur man "ser" att en westernsadel verkligen passar?

Anledningen till att jag reagerar så här är att jag sett alltför många ponnyer gå med fel sadel.
"Oj då, vad sadel lyfter i bakkant - jaja, vi använder drar väl åt flankgjorden ordentligt för att räta till det lilla problemet…" 😮

Sedan tror jag samma som du - tillverkarna, och därigenom bommarna varierar väldigt mycket mellan de olika sadlarna…

#5 För den mesta ridningen en Shetlandsponny används till duger en bomlös sadel jättebra. Inte till allt, men till det mesta.