Transport varning!
Måste bara skriva om en incident som hände idag. Svägerskan har lånat min 2-åring Thimon som sällskap till sin åring. Idag skulle hon köra hit honom igen. Lastade honom i deras rätt nya (2-år)
Ume-släp. Körde de ca 300 metrarna upp till asfaltsvägen. När hon bromsade in så ser hon en mule!!! sticka ut genom dörren… Hon stannar och säger till dottern i samma andetag -Thimon är på väg ut genom dörren! Hinner inte mer än stanna så hoppar han ut!!! Nu bor vi som tur är inte vid någon vältrafikerad väg… men ändå! Thimon har alltså lyckats slita av grimskaftet som han var uppknuten kort i, öppna dörren från insidan och hoppar ur finkan. Usch! Nu gick allt bra. Han fångades in genast och lastades i och kom hit med bara ett litet skrap på benet. Men vad hade hänt om det hade varit mer trafik osv… -Vågar inte tänka tanken.
Så Ni som ska köra en finurlig shettis -sätt fast den i två grimskaft och ha inte "handtag" på dörrens insida. Hälsningar Erica

Jag har alltid en gummiflärp fäst på lilla dörrens utsida. Då går det inte att öppna den vare sig inifrån eller utifrån.
Skönt att ingen skadade sig.
Tur han inte hoppade ut i 80 km/timmen!!
Jag har en sprint att låsa dörren med.
jag har en "snokrem" runt handtaget på utsidan. Har fobi att ngn ska få upp dörren!
Skönt att det gick bra!!

Gudars… de hyrda släpen jag kör har rejäla handtag på insidan, ska aldrig med binda upp i bara ett grimskaft.
Har också alltid en gummirem på dörren i fall någon skulle putta upp handtaget. Den jag använder är till en slagrem, finns i travbutiker.
Veritas odium paretFörvånad

Hm, undrar om nån "gummiflärp" skulle hindra Thimon… han är en riktigt lurig rackare han! Men detta med transporten gjorde mig riktigt rädd. Fattar inte att en hästfinka kan ha en sån urusel öppning från insidan. Utifrån är det ju ett liksom nersänkt handtag som man "stoppar in fingrarna i" - förstår ni?
Han lyckades också ta sig ur boxen han installades i då det hällregnade här om dagen. Fronten är ca 120 cm hög! Thimon var ca 92 cm sist jag mätte honom…. Han reser sig upp på bakbenen och liksom hoppar mot fronten, sen kavar han sig över på något vis…. Funderar starkt på att döpa om honom till: Houdini!
Tur att det gick bra!
Kan bara inte småle lite då jag hört en liknande (vansinnig) historia som oxå slutade bra. En bekant köpte en ponny till sin dotter för en herrans massa år sen. Den åkte lös i släpet, väl hemma på gården så gick mannen in till sin dotter och bad henne gå ut och kolla i transporten där en present väntade. Flickan gick dit och kom gråtande tillbaka och tyckte pappa var elak som lurade henne (en ponny stod högst på önskelistan). Mannen gick dit och döm om hans förvåning, transporten var tom!! Alla hemska tankar for fram på hans näthinna… Turligt nog ringde en granne som sa att han sett en ponny hoppa ur framdörren på transporten när han stannade vid vägkorsningen. Hästen stod lungt och betade i diket när dom kom dit:)!!

Hi, hi -Var det en shettis hon fick? Idag kan jag tänka på det med ett leende. Allt gick ju faktiskt bra. Men igår när svägerskan berättade vad som hänt blev jag alldeles kall, det hade ju kunnat sluta riktigt illa. (Har dock aldrig hört om någon storhäst med såna påhitt)
Men det är väl därför man har dessa små rackare, lite som terriers, dom får en att gå och småle och fundera över vad dom ska hitta på nästa gång. //Erica

Har en kompis som äger ett umesläp där hästen har öppnat dörren vid någor tillfälle. Har för mig att hon sa att dörren satt på motsatt sida i gämfört med deras förra Värmlandsvagn och att det var därför som hästen kom åt att öppna. fast det var för att par år sedan detta hände.
#8 Ja det var en shettis hon fick. Ponnyn finns kvar i livet och är närmare 30 år. I gott skick är hon dessutom.

#6 Jag förstår precis hur han gör för jag har en lika klurig shettis själv! Han klättrar bara över om han känner för det och det verkar som om hans skelett är av gummi…jag har en kompakt vägg fram vid bommen för att slippa klättradet över bommen iallafall…funkar superbra! Dörrar fram och öppna luckor bak ger mig mardrömmar!!!
Är mer vanligt än man tror… Vet hästar som hoppat ut på utställningsplatser *Rebecka* Hi hi
Måste bara få berätta pom en sak som hände idag när vi körde hem från Valla.
Jag kör mina shettisar oftast lösa och har säkrat dörren inifrån. Hade Viking varit fast bunden när vi körde hem så hade han inte levt nu.
Vi fick punktering på motorvägen och bilen drog iväg rakt in i vägräcket och ut i diket, stannade mot ett gäng träd, dörren till släpet trycktes upp och viking kom ut. DOck var han lös på motorvägen men kunde efter mycket om och men fångas in helt utan den minsta skråma. Polis och brandkår sa att hade han varit bunden och inte kommit ut så hade han förmodligen haft rätt så rejäla skador.
Bilen finns inte mer och släpet går att köra hjälpligt med, men måste ju lagas. Så hädanefter kommer mina hästar åka lösa.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#13 Det där lät väldigt obehagligt. Vilken tur ni haft!!! men det kunde ju ha gått lika olyckligt vilket som. Vissa gånger är det bättre bundna, andra inte.

#13 oj shit vad hemskt. Hoppas ni klarade er utan skador. Och tur att de gick bra med Viking.
jo vi mår bra, fia och mathias är på väg hem från sjukhuset och jag mår väl rätt ok chockad naturligtvis men glad att allt gick bra trots allt.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#13-Fy sjutton vad hemskt! Glad att ni alla mår bra efter omständigheterna. Trist på bilen, men det är ialla fall "döda ting". Kram på Er!//Erica

#13: Men usch vad hemskt, Milla! Tur att det gick så bra som det gjorde!

Vilken tur ni hade, trots allt! Det hade ju kunnat gå ännu värre. Skönt att ni efter omständigheterna mår hyfsat.

Oooj, tur att det gick bra och att det hände i låg hastighet.