Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 3132 ggr
PP
0

Boxmått

Vad har ni för mått på era shetlandsboxar?

Vad jag förstår är 4 kvadrat med den kortaste väggen 1,6 m minimimått för standardshetland. Känns det lagom, eller litet, tycker ni?

Kris_J
0

Jag har två sådana boxar (4,4), det är verkligen i minsta laget tycker jag. 

Jag har två andra boxar som är b-ponny mått(5,3), de upplever jag mycket mer lagom.

Dessutom har jag en med c-ponny mått(6,2). Samt en med d-ponny mått(7,0). Dessa bägge är klart bäst.

De minsta boxarna tycker jag är ok till de som är runt 90 cm. har förvisso förr ibland haft någon större ponny (100-105cm) i dem, men inget jag skulle vilja ha någon längre tid. Mina pållar är ute jättemycket, för tillfället går alla på lösdrift och har "hus" i sina hagar. Men de små boxarna duger till de större om de inte ska stå inne stora delar av dygnet.

Veritas odium paretFörvånad

Hanna-D
4

Jag tycker att det är för litet, vi har byggt större än så (har tyvärr inte måtten i huvudet).

Kris_J
0

Stor ponny + liten box= skokartong (min känsla)😉

Veritas odium paretFörvånad

lillolga
0

Mina minsta boxar är drygt 4 och drygt 5, där bor mini och unghästar någon natt/år. Normala shettis boxarna är 8.5 och där kan de ibland stå 2 st och då upplever ja de som de har bra utrymme ändå. Ibland står de 1 ponny i 11.5 kvadrat och då upplever ja den lite som att ja kan riva mellanväggen så den får lämpligt ridhus nästan :-)

Annelie-P
0

De två minsta boxarna jag har är exakt 2x2 m, dvs 4m2. Det går bra till mini. Men Ruta som är 88 cm får nog lite trångt i den storleken tycker jag, även om det är helt godkänt mått. Hon har så mycket mer massa/kropp jämfört med en mini på 82 cm i manken.

Aribigga
0

James bor i en ombyggd spilta som är 3,5 m * 1,7 m, det tycker jag är minsta laget men de andra boxarna i stallet är bara marginellt större och ingen dörr som han kan se över så det får vara som det är.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Ponnybus
0

Mina står i varsin Box som är ca 7,2 kvm. Alltså godkända för D-ponnyer, men jag skulle aldrig vilja ha en så stor häst i deras boxar! Nu är dessa boxar väldigt långsmala så det är ju en bidragande faktor..

Annette
0

Våra boxar är olika stora. Den minsta är 5,6 m2 och den största 9,7 m2. De på 8-9 m2 tycker jag är onödigt stora för en Shetlandsponny så där bor det två.

Kortaste väggen är 2,1 m.

Jiawan
0

Vi har 4 boxar som är 10,5 och två som är strax över 13 (med kortaste boxväggen i stallet på nästan 3,5m) Vi har två shettispar som just nu har varsin box (står alltså 2 och 2) men annars står de en och en. Alla shettisar är standard från strax under metern till 105cm och sen en stor quarterhingst. Och samtliga är inne på nätterna. Är glad att vi har såpass stora boxar, man behöver inte känna att de står trångt i alla fall :)

HannaNikolina
0

Våra boxar är 7.5, 8.5 eller 10.5 m2. Mycket mindre skulle jag inte vilja ha. Men i de större boxarna står de iofs två och två ibland och det funkar ju…

Frida-E
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en box på 7 m2 (2,2 x 3,2), en på 7,7 m2 (2,20 x 3,5) och en på 10,5 m2 (3x3,5), sedan också tillgång till storhästboxar på 14 m2 och en gigantisk gruppbox på ca 55 m2.

Tycker boxarna känns lagom stora, skulle inte vilja ha mindre. De större funkar också väldigt bra att två hästar i. 🙂

__Prenses
1

#11 Åh så myyyysigt. <3 Man får ju riktigt lust att ligga ner bredvid dem och dra en filt över och bara myysa ;)

susanne-s
0

Mina minsta är på ca 7 kvadrat och det känns lagom, dom har även fölat I dessa boxar. Har större boxar också men tycker dessa fungerar bra

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Durris99
0

min shettis på 105cm står på 9 kvadrat men då har han väldigt gott om utrymme och kan riktigt gossa tills sig, gillar när dom har stora boxar och har utrymme att rulla om kring och så så skulle inte vilja ha en mindre box till min bortskämda lill kille:D