Ströpellets
Är det någon här inne som har erfarenhet av ströpellets? Hur funkar det?
Använder både spån pellets och halm pellets, lätta att mocka. Fyller upp med 8-9 säckar sen någon säck i veckan. Vattnar med varmvatten när jag fyller första gången. Fast halm pellets är ingen höjdare om hästen är en skitgris, svårt att se vad som är vad då, men till renliga hästar funkar det så bra.
#1 Hur mycket vatten häller du på? Fuktar du det bara lätt, eller, skall det vara mycket vatten?
Nu sist ca 7 liter het vatten på 4 säckar halm pellets, resten trampar de sönder själva;-)
Har börjat m spånpellets o är väldigt nöjd ! :) Innan hade jag kutterspån o halm, men spånpelletsen är bättre tycker jag.
Jag har nu testat spånpellets och jag är nöjd med detta.
Det jag i så fall kan klaga på att inte allt löser upp sig i vattnet, men det är ju inte så stora problem då hästarna trampar sönder det sista själva.
Har ju använt mig av torvbädd innan och kan ju säga att det blir "lite" ljusare i boxen med pelletsen :-) men har räknat på priset vad det kostar att använda torv och vad det kostnaden blir att använda pelletsen resultatet blev inte någon större skillnad det enda typ är att pelletsen är mer lätthanterlig än de stora balarna med torv/spån.
Använder ni lika mycket torv som ni använder stallpellets? Jag frågade de på granngården, och de trodde att det var samma mängd. Jag har använt två torvsäckar /box, och sedan fyllt på.