Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 1489 ggr
monzun
2014-01-14 16:59
0

Parsele

Ni som kör par vad har ni för sele?

Vilka selar rekommenderar ni?

Jag har kollat lite på drive out´s start.
Har deras enkel sele och gillar den.

PP
2014-01-14 17:33
0

Jag har Ideals Leder Tech kombinationssele, köpt begagnad. Ideal är det som passar mina ponnyer bäst. Har gått igenom många olika sorters selar med för trånga däcklar, för korta bröstor, för stora, för små osv, så nu håller jag mej till det jag vet fungerar på mina ponnyer.

HannaNikolina
2014-01-14 18:57
0

Jag har Ideals EuroTech när jag kör spann och jag är väldigt nöjd med den. Bra passform, bra kvalitet och bästa av allt - slippa putsa och smörja!

Innan så hade jag Pfiff Standard parsele och för det priset tycker jag faktiskt att det är en helt ok sele.

monzun
2014-01-14 19:29
0

#2 Ser bra ut men lite dyr för mig just nu. Men skall spara ditt tips i bakhuvudet. =)

Soltrollet
2014-01-14 22:17
3

Jag parkör bara på låg hobbynivå och har vid enbetsselar haft svårt att hitta däckel som går ner bra över ena ponnyns breda bröstkorg. Så jag har två vanliga bröstselar med mjuk däckel och fast brösta, typ som hööks dåliga sele. På bröstan har jag bett en sadelmakare att sy fast en ring som jag kan fästa stångkoppel i. Jag har tjocka däckelunderlägg och lagt till baksele och draglinor. Fungerar utmärkt! Den ena selen hade jag redan som tolksele och den andra hittade jag för 300 på hästnet med ring i bröstan. Så jag kom därtill undan billigt, vilket var utmärkt som startselar!

monzun
2014-01-14 23:25
0

#4 dessvärre inget alternativ för mig då jag vägrar använda en sele med fast brösta.

PP
2014-01-15 01:21
2

#5 Fast brösta är det ju på parselar…. B-)

Soltrollet
2014-01-15 12:50
2

5# Du bör ha fast brösta när du kör par annars blir det svårt med styrningen av vagnen. Stångkopplet som sitter i parstången och styr vagnen sitter i bröstan och är bröstan lös så kommer den glida istället för att dra parstången åt det håll du vill åt. Vid parkörning är det ingen tyngd på ryggen och därför tycker jag det går bra med de mjuka däcklarna. Som enbetssele har jag ett idealsele givetvis med lös brösta. De billigare selarna tycker jag har dålig passform.

monzun
2014-01-15 16:03
0

Min fråga kom inte med men fick svar i #7 Da är jag med. Har inte kollat upp parselar än då jag änså länge bara har en häst. Ville först kolla runt hos er som kör par vad ni tycker. :-)