Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 684 ggr
helle1973
0

Funderar lite .

Funderar lite på det här med easy boots eller med Mac dojjan! Är det ngn som har erfarenhet av ngn av dom? Lille mannen ( shettisen) skodd fram o har alltid brodd i, går barfota bak och nu när snön kommer o han ska både ridas o köras o tränas från marken så blir de ju svårt med o halka omkring. Hur gör ni andra? Styltor blir de ju fram men dom får man ju banka bort så gott de går alt smörja in hovarna med fett innan. O finns det så man kan brodda dessa dojjor! Nu ska han inte gå med dessa dagligen utan bara vid träning. tack tack från mig

PP
0

Tycker de klarar sej bra barfota på snö, men blir det isigt är det ju bra med någon form av skor och brodd. Jag har easyboot som jag mestadels använder vid tappskor eller om det inte går att sko av någon anledning. Det finns brodd att köpa till, men jag har inte gjort det än för att underlaget inte har krävt det så här långt.

[[AcsJulia]]
0

Mina damer går barfota runt om. Jag märkte en markant skillnad mellan fästet när de verkades traditionellt och nu när de verkas enligt vildhästmodellen! Hur ser det ut med verkningen i bak?

Förövrigt kan jag rekommendera Easyboot Traditional! Jag använder inte mina så mycket just nu, då hästarna står i vintervila + att de får bra fäste i snön och inte ömmar längre… Men mina EbT har klarat HÖGA tempon i alla gångarter och sitter bra. Lätta att anpassa efter olika hovar, tack vare spännena, och är av riktigt bra kvalité! :D Mina är broddade just nu, och när de broddas ur lämnas bara små märken i sulan som lätt kan fyllas igen med silikon eller liknande.

helle1973
0

Tack för trevliga svar! :)

Ska fundera på detta om jag inte ska införskaffa ett par som jag kan sätta på när vädrets makter spelar ett spel. Vill absolut inte att han ska halka omkring o skada sig bara för att det är snö o isigt. O när de  esnö ska man ha kuuuul

O hade vi fått bestämma så hade han haft skor runt om , men de tyckte inte den lille mannen  :) o aj i hovslagarens finger blev de me.

va ute me han idag märkte inget att han halka runt men man vet ju inte vad som kan hända när man börja jobba lite mera o när vagnen ska på.

tack för feedbacken den hjälpte  :)

P.S hur ska jag mäta så jag får rätt strl?

han e precis nyverkad sen en vecka tillbaka?

Tack tack

[[AcsJulia]]
0

#3 På Easyboot.nu hittar du beskrivning på hur du mäter, inne på varje hovboots! Kort och gott så mäter du från trakten till tån, samt på bredaste stället på hoven. :)

helle1973
0

Tack tack :)

Ska kolla där o mäta ponnitå imon :)

Nu jäklar ska de busas i snön :) utan o riskera o o bli Bambi :)

Tack