Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 715 ggr
Jeanette Gavazzeni
0

Hur tänker ni?

Är lite nyfiken på hur tänker när ni lägger upp era ponnyers utbildning.  Var börjar ni-varför? Hur utbildar ni inom ridning-körning?Allt ni kan komma på inom ämnet vore kul Skrattande

Annette
0

Jag har hittills bara fått ett shetlandsföl, (har haft New Forest föl tidigare) han är nu 3 år. Han är utställd som både föl, 1- och 2-åring. Dels för det är kul med utställningar och även för social träning. Han är mycket promenerad i skogen och van vid trafik. Tömkörning är påbörjad och vi har löshoppat honom några ggr. I sommar är det tänkt att inkörningen skall påbörjas och även lite ridning. Målet är 3-årstest i år och kvalitetsbedömning nästa år.

VeronicaP
0

Jag kör ju i första hand in mina just för ändamålet om de ska gå på trav, vi löshoppar alltid våra ,  just för att de tycker det är kul och någon gång kommer säkert någon gå 3 års test eller kvaliten, har iof sig några som har varit med på talanjakten för 2 åringar i löshoppning och det går ju alltid bra *ler* … De blir ju ofta inridna med även om jag har någon som inte är det men det beror ju på att de har gått i aveln hela tiden…

kacka
0

Jag utgår från varje individ. En "mammig" fölunge låter jag vara föl lite längre. Lika så med en sent utvecklad, alltså beroende både av fysik och mentalitet… Ett självständigt föl börjar jag hantera tidigt med promenader och uppbindning vid borstning och utfodring. Även får ha täcke och gjordar på sig. Om det uppstår problem får man ju gå några steg tillbaka.

De är både tränsvana och tömkörda när det är dags för inridning eller inkörning. Eftersom jag är beroende av vädret då jag kör (halt under vinterhalvåret och har bara kuperade vägar där jag bor) så blir det mest inridning under vintern och tömkörning/inkörning under vår och höst.

Jag vill att mina hästar ska kunna gå både i grupp och ensamma när man tränar dem så det är ju en sak som görs med alla unghästar.

Jag börjar med att de ska kunna ledas och lära sig läten som smackningar och sch-ljud (trav). De ska flytta sig för tryck osv. Sedan börjar vi med tömkörning på rakt spår. Till en början leder en och en annan håller tömmarna för att senare släppa och lära hästen lyssna på kommandon bakifrån. Både ensamma och i grupp.

Sedan beror det ju på hur lång tid det tar för hästen att acceptera kommandona bakifrån. Oftast börjar vintern komma och vi går över till att hänga på ponnyn och lite longering. Mycket mer händer inte under vintern.

Vid inridning börjar oftast min lille son (nu 5 år) sitta på hästen till och från hagen för att vänja hästen vid att ha något på ryggen.

Hanna-D
0

Vi avlar i första hand för exteriör MEN alla ponnyer tömkörs och körs in, löshoppas och rids om ryttare i lämplig storlek finns. Målet är att de ska visas på treårstest och ev. kvalitetsbedömning.

Som åring får de vänja sig vid bett och vad framåtdrivande och förhållande hjälper är. Som tvååring brukar vi börja tömköra dem och på våren som nyblivna treåringar körs de in. Löshoppning vid tillfälle, tidigast som tvååringar dock.

Allt i ponnyns egna takt och korta pass. Det brukar aldrig vara några problem.