Undvika styltor
Vad har ni för "huskurer" för att undvika styltor i skorna? Är hovfett det bästa? Har även hört att man skulle kunna gnida ett stearinljus mot sulan. Annat? Jag har kallstall, så kanske hovfett kan frysa i burken..? Vill självklart använda något som inte är skadligt/har dålig inverkan.

Jag har provat hovfett men det hjälpte inte. Jag tror snösulor är det enda som är riktigt bra.
Vi har sulor och dom är ju kanon! Kostar lite extra men vi spar dom och använder dom senaste nu för 3e året i rad.
Sulor typ de som på Hööks heter "No snow" tycker jag fungerar bäst. Hela sulor har jag inte tyckt fungerar lika bra.
Veritas odium paretFörvånad
Håller med föregående, snösulor är oslagbart! En par mycket gamla huskurer är dock att gnida undersidan av hoven med rödsprit eller såpa. Rödspriten är antagligen ganska uttorkande så det gäller väl att vara uppmärksam på det.
Innan jag hade snösulor på mina så klippte jag hela sulor av plast ( av glassburkslock, hinklock eller liknande) som jag sen kupade och trädde in mellan skorna och hoven de dagar det var styltsnö. Fungerade faktiskt förvånadsvärt bra…
Säger som dom flesta! Sulor
Men har man inte fått hästen skodd med sulor så har jag använt
"korvsalva" tre ess salvan. det har funkat okej. PÅ shettisen är de ju lätt o banka av styltan, men jobbigare när man e ute o rider på dom stora o hoppa av, Ja hoppa av e la lätt men sen ska man ju på igen :)
Får googla tips på detta :)
Ett riktigt gammalt tips kommer här😄 min 85-åriga morfar som är/var hovslagare gjorde alltid en blandning av ister och trätjära. Funkar bra och fryser inte bara blir lite stelt i den värsta kylan. Jag har ju också kallstall. Man tar och värmer ett paket ister så den blir flytande. Sen tar man en liten burk trätjära och blandar ihop. Detta har funkat bra för mig. Har även varit bra till torra hovar. Med vänlig hälsning, Anna-karin
Jag ska vara riktigt tråkig och svara: Barfota! ;) Många gånger upplever jag shettishovar som så små så att den riktigt "flexande" effekten som snösulorna ska uppnå, inte fungerar som den ska. Nej, usch vad irriterande när styltorna kommer efter några meter… Då gör ju ändå brodden ingen nytta! Att hålla barfota och slänga på hovboots med brodd vid halka är betydligt mer effektivt för mig. :)

Jag använder snösulor, fugerar kanon. ett par till stor häst räcker till fyra shetlandshovar.
Dela och forma
Dessutom gör jag ren dom till våren och lägger dom I plastpåse över sommaren och då är dom som nya till vintern :)
Damits sulor är inne på tredje vintern !
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Nyfiken, händer det mycket olyckor/skador om det blir styltor? Har kört/ridit i många år utan att bry mig om detta med snösulor och aldrig varit med om någon skada.
#10 Njaaa… Men hästen brukar uppleva obehag om styltorna blir höga och i värsta fall kan det leda till vrickningar. Annars är största risken när det är omväxlande is och snö. Blir styltorna höga så når brodden inte ned och då blir det packad snö mot is = störtlopp..! 😃 😮
Till Wendy har jag återanvänt hennes "Snow Grip" 3 vintrar, de är fortfarande helt ok. Så ska hon vinterskos igen så åker de på. 🙂
Veritas odium paretFörvånad
Kolla in på http://www.joursulan.se. Dessa fungerar väldigt bra och håller i flera år!
Ister o tjära :)
De ska ja banne mig prova :)
jag vägrar låta denna snön sätta käppar i hjulet för
träning i snön.
Frågan e bara! va hittar jag ister nu!!
Jobbar i en butik men inte har vi de nu! hmmm
Tips ngn?
Jag kör i snön utan ister och tjära, fungerar hur bra som helst!
För mig har alltid snösulor/snowgrips fungerat tills denna vinter då den nya hovslagaren nog satt dem för tajt tror jag för de fungerar knappt när det är varmare än -5* och de flexar lixom inte.
#10 Jag har varit med om en incident där en annan häst ramlade ner i diket med mig på då den fick styltor och därför tycker jag det är jobbigt att rida ut nu.
Jag har 4 S salva hemma så ska testa det!
En ryttare, en ponny, en blogg, Hoppning, Galopp och Dressyr! www.ilooksharp.horseworld.se
Använder vanligt cocosfett och funkar bra här i alla fall =)

En urdålig bild, men så här gör vi.
Delar en FS snösula i två sedan skär vi upp några jack i den så att den är lättare att forma innan den spikas fast.
Hoppas ni förstår
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se