Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 3510 ggr
UG
2

Påstådd silvergen?

Kanske detta varit uppe förut? Själv tror jag inte silvergenen finns inom shetland. Är den testad, som det påstås?
http://www.shadyacres.dk/Eng%20Luxus.html

Guling
0

#0  Det får vi väl hoppas att han är när de skriver det (testad för silver-genen alltså)…

Men han ser ju ut som en silverbrun med de mörka benen & jag tycker mig se tunna ränder på hovarna (jag vet att detta inte är ngn garanti!), men tittar man på den här sidan: http://www.guengerich.dk/ & scrollar ner till avkommorna längst ner på sidan så finns det ju onekeligen avkommor som verkligen ser ut som "silver-hästar"…

Förhoppningsvis så körs det inte med falsk marknadsföring heller!!

(O.T. Vet dock att jag läst att en Muschroom har Gul-anlag ngn stans…)

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Hanna-D
5

Kan svart och fux-föräldrar få en silverfärgad? Jag tror inte heller att det finns på rasrena shetland trots att det finns flera som säger sig ha det trots att man inte testar dem (finns väl en anledning till att man inte gör det kanske?)

Minsanne
3

Tycker det är ganska arrogant när man uttalar sig som # 2 gör.
Vad baserar du dina uppgifter på?
Så vitt jag kan förstå så är ju ovanstående hingst testad och har bevisligen silveranlaget. Hans mormor har den ju också och huruvida hans moder är korrekt registrerad vad gäller färgen, det vet jag inte.
Han har ju också gett silveranlaget vidare.

Sehvrin
2

#2 Silvergenen påverkar bara svart färg, så den kan alltså ligga dold hos en fux. Så om man bara utgår ifrån stamtavlan är det möjligt att han är silverbrun.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Ellinor Johansson
5

Skulle vara intressant att veta var han är testad.

Konstigt att de som jobbar med silvergenen i Sverige och USA inte känner till det finns två kända Shetlands ponnyer med silveranlag.

Guling
0

#5  Eftersom det är en tysk hingst kanske han är testad i Tyskland?

Någon som vet om det finns ett liknande laboratorie där & isåfall vad det heter? (De bör väl ha samma tester där isåfall…)

Såg att han visades i Sverige (Påskutställning i Gryttinge) 2012 - synd att ingen där kunde knycka ngr strån… ;)

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Guling
0

Läste vidare på deras hemsida & där de beskriver färger har de bl.a. hänvisat hit: http://www.vgl.ucdavis.edu/services/coatcolorhorse.php

Kan det vara där han är testad - eller var det dem #5 menade med USA??

Någon som är bättre på engelska kanske kunde kontakta dem & höra om de vet ngn/ngr testade "Silver-shettisar" (utan att namnge ngn då kanske…)??

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

[Stenby]
0

Oavsett så är både hingsten och färgen oerhört vacker:)

PP
4

Hingsten har figurerat i en annan "silvertråd" tidigare. Personligen tycker jag att det är det den första Shetland som i mina ögon verkligen ser silver(mörk)brun ut, och flera av avkommorna på bild ser också typiskt silverfärgade ut.

Modern skulle ju kunna vara färgbestämd fel - tidigare benämndes silverbruna ardenner som läderfux för att de för ögat ser mer ut som en fux än en brun - eller så kan det förstås vara som #4 skriver.

Frågan är ju varifrån silveranlaget kommer? Det har ju förekommit en del inkorsningar i tysk shetlandsavel vad jag förstår och när det "bara" krävs tre leds "ren" shetlandsstam så skulle det ju, i teorin, kunna vara något annat än en en shetlandsponny som bidragit till silvergenen… Det står att mormorsmor har Bergastor of Transy och Harviestoun Talma i stamtavlan - men inte hur/var. Någon som vet mer om mödernet (Lori H636)?

Ellinor Johansson
6

Jag tycker också att färgen är helt otroligt vacker.

Det som är av stor vikt är att hästar verkligen har den färg som de uppges ha. Jag tycker att uppfödare till dessa speciella nyanser måste ta sitt ansvar  och dna testa så fölen får rätt färg i sitt pass.

Innan ett djur med en ovanlig nyans av en färg sätts i avel  är det önskvärt att djuret färgen är fastställd med dna.

Annette
5

Jag tycker det allt oftare förekommer annonser på Shetlandsponnyer där de påstås ha silvergen eller vara mushroomfärgade. Såg en helt vanlig fux som påstods vara det sistnämnda.

Hanna-D
7

#3 Föreläsning arrangerad av SH med färggenetik (Sofia Mikko från SLU) för en vecka sedan till exempel. Där det sas att silver inte verkar förekomma hos rasrena shetlandsponnyer.

#4 Tack! 🙂

Om man tror sig ha en shetland med silverfärg förstår jag inte varför man inte testar den, det vore väl jättehäftigt att få den första (?) i Sverige konstaterade shetlandsponnyn med silverfärg. Just nu känns det bara som ett försäljningsargument när man läser på exempelvis Hästnet.

Ellinor Johansson
3

Tänker samma som #11 och #12 Jag upplever också att det är ett är ett försäljningsargument att presentera ponnyn med en ovanlig färg.

Tills vi med säkerhet vet är ponnyn fux med en ovanligare nyans. Det har ju finns ett antal mushroomfärgade ponnyer som står som isabeller i stamboken. Det är ju inte underligt att det blir förvirrat.

Annette
0

Det är ledsamt vilka annonser man kan hitta :(

Såg just en 29-årig minishettis som kostar 300:- att ta på livstidsfoder.

Jag kan ha förståelse för om man placerar ut dem hos goda vänner, men hur kan man annonsera sina gamla hästar till vilt främmande människor? Det övergår mitt förstånd.

I en annan annons bytte man gärna bort sitt Shetlandssto mot en hundvalp.

Charlotte-J
0

#14 😕

Amor vincit omnia Kyss

Daim och Nougat
1

En avkomma till honom har blivit testad nu och hon hade silver genen :D

http://shetland.dk/Present%202013.html

Pudlan
0

Fast islandshästar som har silveranlag har ljusa ögonfransar och i håret i öronen är ljust samt randiga hovar. Denna fina hingst på bilden har enfärgade mörka hovar mörka ögonfransar och mörkt hår i öronen.

Siveranlaget kan ligga dolt hos fux.

Ponnybus
2

#14 Det stot köpte jag och någon hund fick dom inte av mig ;) Kan säga att det va en mycket märklig människa!

Stot heter Itindra och är efter Lysol :) 

Angående färgdiskutionen så känner jag mig inte tillräckligt kunnig för att lägga mig i, bara säga att hästen i trådstartens inlägg är otroligt snygg! Jag hade en Islänning som såg precis likadan ut när jag bodde på Island.

isla
3

Om detta: http://www.rimondo.com/horse-details/414577/Lori-H636 är Lori H636 som nämns i tredje led på stammen, så är hon inte rasren från grunden så att säga, utan åtminstone farfars far är islandshäst enligt stamtavla här: http://www.rimondo.com/extended-pedigree/horse/414577/. Mycket troligt att färgen kommer därifrån i så fall.

Carina-J
2

#19 Beror nog på vilken databas man söker i. Tittar du i denna http://www.allbreedpedigree.com/dolfje+v+appe så är både Tipje och Elly shetlandsponnyer, men i den databas du hänvisar till, är de islandshästar. Man ska för övrigt inte lita på databaser, se bara SHs Blå Bas, där stämmer ju inte heller mycket.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~