avelsmineraler
Var på granngården i dag för rådfrågning, men de kunde inte riktigt svara mig. Jag skall snart få hem ett dräktigt sto, och ett som inte är dräktig. De på granngården sa att jag kan ge bägge dessa ston av avelsmineralerna. Men de kunde inte svara mig hur länge de skall äta dessa. Jag hoppar att ni kunniga här inne kan hjälpa mig. Hur länge skall de äta av dessa mineraler, innan man går över till vanliga mineraler, och det gäller ju fölet också.

För att veta vad du ska komplettera med måste du ha ett analyserat grovfoder, då vet du hur det står till med Ca/P-kvoten där och hur mycket andra mineraler det finns.
Utan det kan man bara gissa
jag ger inte mina några mineraler. Fungerar bättre utan, för mig och mina hästar
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Våra får inte heller mineraler, då det är ett högt mineralinnehåll i vårt hösilage, och bra Ca/P-kvot.
Jag har ett stort problem, och det är att den bonde som jag köper höet av, han analyserar det inte. så jag vet inte hur näringsrikt det är. Det enda jag vet är att det fungerar bra på mina getter😊

#4 Du kan själv skicka in för analys. Om du inte har fått allt på en gång, kolla med bonden så att du alltid får från samma fält.
Jag har fri tillgång på mineraler i mineralbalja. Kanon. Dom äter bara när dom behöver det.
Förr la jag i maten men till följd att jag fick rengöra krubborna ofta för de åt inte alltid.
Kom lite ur spår. Har tyvärr ingen lösning på din fråga när du ska byta.

Jag använder Granngårdens avelsmineraler under hela stallperioden.
#4 kostar 400 kr att analysera så det är ingen stor kostnad
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#6 Det är en myt att de äter när de behöver, det stämmer tyvärr inte. Speciellt inte eftersom baljorna är smaksatta med melass… Baljorna har också oftast lågt Ca-innehåll vilket kan göra att kvoten blir fel.
Avelsmineraler kan man använda hela tiden egentligen (OM de passar till den övriga foderstaten), det är inget som säger att man behöver byta.
Tack snälla ni för hjälpen. då blir det avelsmineraler hela tiden.