Ajax är hemma !!!
I går fredag så var det då dags att hämta hem våran lilla Ajax från Slöinge djursjukhus. Ja han är pigg och glad i allfall och lukta inte lika illa längre , men han är absolut ingen skönhet längre , de där 39 poängen som han fick som föl lär ju dröja innan han får de igen *ler*.
Såret på halsen är jättefint nu om man jämför mot innan och ändå är det inte vackert, det varar som attan och han får tvättas (spolas av med slang) med vatten och tvål 2 gånger om dagen . Sen ska det sättas salva på halsen och runt såret för att varet inte ska frätas , aloevera gel i såret plus aloevera sårspray som avslutar alltihop..
Ni som är lite äckelmagade av er ska kanske inte titta på bilderna ;-)

Håller tummarna för både dig och han att det ska gå vägen. Tycker du är strong som har honom hemma med hans sår.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Stackars häst!
Oj! Har ni varg på trakten?? Vad har hänt?

#4 Det är tryck skador eller kanske skulle kalla det kross skador..
Ajax *klumpade* till det och fastnade i ensilaghäcken och låg där medvetslös när vi hittade han för lite mer än 4 veckor sen, så han hade legat där och fått *tryckskador/krosskador * som gjorde att blodkärlen dog och på det viset en massa död kött och annat *skit* lite så här snabb berättat..

#3 Fast konstigt nog verka han inte ha ont av det längre , han är jätte pigg och äter bra , gnäggar efter sina kompisar och är skitpigg när man är ute och tvättar han och går med han, så jag tror faktiskt inte han har ont på det viset längre som han hade innan , han gillar iof inte när man pillar i det men det är ju inte så konstigt ..
Men som vetrinärena sa där uppe att där på halsen så har de bra läkekött och hade det varit på ett ben eller någon annan stans så hade det inte läkt så bra som det ändå har gjort.

Stackars er… Vilken tur ändå att han är bättre och vilken tur att det inte är sommar. hoppas såret hinner få en bra yta innan flugorna kommer!
Håller med Milla. Vad duktig du är Veronica.! lycka till.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Tack Millan och Susanne ja inte är det lätt för en äckelmagad liten *gonk* men det är bara att bita ihop.
#7 Ja det hoppas jag med annars så kommer det att gå åt skogen …

Stackars liten! Att det kunde gå så illa … Lycka till med honom Gonkan!
Ja du Gonkan det ser inte roligt ut, men han ska nog bli fin med tiden den lille mannen. Bra att du har en privat sköterska i närheten.
Veritas odium paretFörvånad
Hjälp o stackars liten! Hoppas innerligt att detta blir bra till slut även om det säkert kommer ta tid! Lycka till med honom, Gonkan!
Spännande att se hur det kommer att läka ihop. Han kanske blir en liten käck rödskäck
.

#12 *ler* ja det blir kanske lite färgbyte på han sen , det brukar ju bli vitt ibland där de har haft sår
,
Fast jag har ju tänkt och ta kort lite då och då för att kunna ha lite och kolla hur det läker ihop osv , han lär ju få en bra grop där kan jag tänka mig , men får väl hoppas att hans man växer ut igen då han hade väldigt lång man alla redan och då kan man ju dölja *gropen * om man vill ställa ut någon gång i framtiden *ler*

Lycka till med lille Ajax. Stackars liten. Men ni hade skydsängel över er. håller mina tummarna för att han ska bli bra igen.

Usch va jobbigt, stackarn. Men ni kommer fixa det och snart är han lika snygg som innan och ni en erfarenhet klokare. Tack och lov att ni upptäckte honom i tid, och det verkar vara en stark kille och du gör ett jätte bra jobb, lycka till med söt nosen.
Fy så hemskt! stackars liten…Det var verkligen inget trevligt sår. Lycka till med honom. Hoppas allt går vägen! Håller också tummarna!
Stackars Ajax! Men det ser ju att ha läkt fint ändå. Hoppas det läker fort så han får ett normalt "sommarlov" med kompisarna 
Oj oj… Stackar´n och stackars er. Han kommer nog bli en underbar kompis med all hantering han få. Lycka till, hoppas allt går bra för honom.

Oj som han ser ut! Det där var värre än jag trodde. *gah* skönt att höra att han trots allt verkar pigg och glad - säkert skönt att vara hemma… =)

Skönt för liten häst att vara hemma igen & skönt för matte att han är det. Sköt om er hälsa Ulla
Lycka Till, Ni gör ett bra jobb! Starkt Gjort!!

Det ser ju jättefint ut! Du är superduktig som klarar av att hålla det rent.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
visst ser det mindre ut! Men fy sicket hemskt sår det är ändå. Tycker du är strong som klarar av det.
#25 hur hade ni det på kaffeträffen? Kan ni inte göra en ny tråd o berätta!

#27 Vi hade jätte trevligt och fick så god kaka så *ler* ,, jo vi får göra det *S* skvallra lite ;-)
Jo det är inte så fint men ,det verka ju gå åt rätt håll , men jag hoppas att flugorna väntar med sin ankomst , vill ju att det ska läka mer först..
Ja det är verkligen tur att det inte är sommar. Fy fasen då! de kan gott sova för alltid de där "räliga fluorna"

Hoppas på det bästa aldrig kul det där…

#33 Skönt att det går på rätt håll.

Han ser ju väldigt glad ut på den sista bilden. Skönt att det gått så bra, trots allt. De vita håren på halsen, har de kommit efter skadan?

#36 jo de vita håren är efterskadan så han kommer kanske få vita hår på resten av såret också, kan ju bli så och då kommer väl jag få höra att vi har fel reggat han ;-) då han står som fux *S* hans pappa är ju skäck så de som inte vet kanske kommer att reagera *ler*

#35 jo det är ju det Rebecka , fast nu vill man ju att det ska sluta vara , för det gör ju det fortfarande från manken hållet om man säger så , jag vill ju så gärna få släppa han på betet med de andra.
Är väl så att man tycker att det tagit sådant tid , du vet tålamodet är inte alltid det bästa *S*

#37. En väldigt ovanligt tecknad skäck ;) Lite lokalt fläckig.

Han ser väldigt välmående ut, vilket är fantastiskt med tanke på vad han har gått igenom! Såret verkar ha läkt bra även om det säkert kommer att ta ytterligare lite tid innan det är helt läkt. Du har ett beundransvärt tålamod - och han med!

#39 En rolig skäck lär det bli *S*
#40 Tack , jo han har ju aptit och bus i sig och det är bra för jag tror en häst som är pigg och glad även läker snabbare än en som inte har aptit och bus i kroppen. Ja jag fattar inte att han har stått ut med mig och mitt tvättande men nu gör jag det bara en gång om dan och det är ju skönt.
. Så fint det blir ändå. Och han blir ju svårstulen med den originella fläckskäckfärgen
.

#42 *ler det har du rätt i , han lär man känna igen vart som helst *S*

Tänkte visa ett nytaget kort på Ajax som jag tog den 29 dec , inte världens bästa men man ser hur fin han har blivit och hur lång hans man har blivit , tänk hur lång den hade varit om han inte hade blivit av rakad hela manen, men där såret var dä är ingen man och den har typ delat sig efter där så manen hamnar på andra sidan , men det går kanske att dölja att han inte har någon man där om man har tänkt visa honom då han har så mycket . Men en fin liten grop är där , men det är ju inget som stör honom *ler*

åh vad fin han har blivit!
Kunde inte låta bli o se leran i hagen.. min vinterhage ser precis oxå ut så… d e verkligen härligt väder!

#46 Tack visst har han blivit fin *ler* jag har nästan lust att visa han på utställning *ler*
Yapp den här leran har vi ju haft nästan hela sommaren ju så som det har regnat här. Men det är inte mycket att göra åt man får acceptera läget bara och hästarna ser ut därefter med *ler*

Jag tänke lustigt nog på Ajax härom dagen :) Kul att allt ordnade sig till sist.

#48 Som de kan bli! Det är lustigt det där när man tänker på saker och så helt plötsligt dyker det upp ;-).
Jo det är bara fint med honom och han är precis lika pigg och busig som sina kamrater.
Så härligt o se honom och så fint det blivit! Har han fått ljusare päls på andra sidan eller allt har växt ut i samma färg igen?

han har fått vita strån där såret har varit på vissa ställen men det döljer manen rätt bra och sen blir det *typ* ett lite veck som döljer det också svårt att förklara , men han har ju en grop mitt uppe på halsen men man tänkte inte så mycket på den ändå tycker jag(gropen alltså ) ;-)
Ska ta kort på det en dag när han är inne lite lättare när man har han i grimma och grimskaft .

#50 Ska bli kul att få se hur han ser ut när han fällt av vinterpäslen , jag tror nämligen att det vita kommer att framträde mer då.
Ja det kan ju bli mer markerat då m sommarpäls! Det hade varit kul o sett "ärret" riktigt!

Usch vilka hemska bilder!
Kul att se att det går åt rätt håll, speciellt på de sista bilderna.

Är inte in här så ofta och har missat det här. Vilken historia som kommer att följa denna modiga ponny resten av livet. Blev rörd till tårar och saknaden efter mina älsklingar gjorde sig starkt påmind.
Måste säga att ni gjort ett bra jobb och vilken otroligt söt liten ponny Ajax är. Kramar och lycka till/Linda
Åh, vilken liten kämpe! *snyft*
För två veckor sen lyckades vår new forest fastna under foderhäcken när hon rullade. Som tur var så såg jag det direkt och kunde genom att "bryta och bända" med hennes ben få loss henne. Sen fick jag ta tag i båda frambenen och välta över henne på rätt sida. Jag fick ta i för kung och fosterland, ensam som jag var, och Loppan väger över 500 kilo. Medans jag slet o drog så låg hon helt stilla och bara tittade på mig. Efteråt när hon var uppe på benen så var hon hur lugn som helst och verkade fatta att jag räddat henne. Loppan är 25 år!
Jag försökte först få loss foderhäcken men den var för djupt nedgrävd och satt stenhårt i leran. Direkt efter jag fått loss Loppan så fick jag ta en spade och gräva upp den. Så nu kan min gamla dam rulla där hur mycket hon vill utan att riskera att fastna!

Oj, vad är det han har gjort från första början ?? :O
Vilken häärlig bild när han springer :)
#58 Otroligt vilket läkkött dom har!!! Kommer "tomrummet" att fyllas ut?
Det där såret har du skött bra!
Vad välmående han ser ut! Härligt att se.

#59 Han hade fastnat i foderhäcken och fått tryckskador.
#60 Visst har de och när jag tror alltid han kommer att ha *hålan* där
#61 Ja visst är han en riktigt liten härlig köttbulle ;-)
Han ser jätte fin ut. Vilken tur han haft. Vet fler som fastnat i foderhäckar, men med bakbenen.Tror det snart är ett år sedan och såren har inte läkt helt än.

Tänkte berätta att vi sålde ju Ajax nu i år den 21 augusti till en tjej som skulle ha han till travet , han kvalade den 27 september på tiden 2.37,3 och gjorde sin första start igår den 25 oktober och vann sitt lopp med många längder och fick tiden 3,23,9.
Det är så kul när man ser en häst som har fått kämpa och ha det lite tufft här i livet , bli en sådan bra häst och en underbar barnponny, så nu hoppas jag att han får en fortsatt bra travponny kärriär och jag vet att han har det så bra hos sin nya ägare :-)
#64 Vad roligt att höra hur det gått för honom! (jag kan fortfarande inte kolla på bilderna från skadan…)

Tyvärr verka jag inte kunna lägga till någon bild idag eller nu i allafall

#65 Nä du och jag kan knappt fatta att den hästen som körs nu och funkar hur bra som helst är samma som man ser på bilden , tänk vad närma han var på att få vandra vidare :-)

#64: Detta är ju en sann solskenshistoria! Denna stackars häst som var så skadad och behövde medicineras m.m. under en väldigt lång tid - och så är han nu så frisk och stark att han kan prestera så fina resultat! Helt fantastiskt! 
#64 25 oktober har väl inte varit än?
(funderar över var min lön är i så fall)
Grattis i alla fall till en seger!
Delad glädje är dubbel glädje :)

#69 ha ha nä jag ligger en helg före ;-) den 18 menar jag ju *ler*
#68 Ja visst är det härligt , jag kommer ju alltid ha speciella känslor för den hästen , vi fick ju umgås en hel del under hans sjukdomstid och jag blev så imponerad av hur snäll han var alla redan då .
#64 Jisse vilken bra kvaltid!!!!!

#74 Du har ingen bild som visar halsen (manfri) så man får se hur mkt det "kom tillbaka" efter såret (päls & man), det kan ju kanske vara till tröst för ngn som har ponny/häst med större skada att få se hur bra det kan bli sen … är ju nyfiken jag oxå … 🙂
Härligt att denna historien fick ett så bra slut! 🥳
Mvh Jessica
Ta tillvara på stunden!

#75 Jo de kan jag nog ha någonstans *ler* får kolla i den andra datorn :D
De som hade hand om honom på djursjukhuset kan inte fatta att han kunde bli så bra att han kunde tävla trav
Åh vad skönt att han blev bra! Så fin han är❤
Kristallens Smådjursuppfödning & Omplacering
www.kristallens.wix.com/kristallens
Sajtvärd på degus.ifokus

Underbart att allt gick bra och att han är till så stor glädje för sina nya ägare! 😘

Vilken underbar liten ponny :)
alla dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet

Ja han är helt underbar och även om vi inte äger honom längre så träffar jag honom ofta och han är till en stor glädje för sina ägare :)