Fundering ang hingstar
Nu är detta rätt oaktuell fråga för mig egentligen, men är man nyfiken så är man! Suger åt mig så mycket info jag kan om avel och regler pga drömmen om eget stuteri…
Vi tar en exempelhingst nu, Eimen vh Nijland. Som jag förstått det godkändes han i annnat land än Sverige, och när han kom till Sverige gällde gamla regler att bara han visas på avelsvärdering får han godkännande med RS-nummer. Senare ändrades reglerna, och han är enl nya reglerna inte godkänd längre. Korrekt?
Avkommorna blir dock fortfarande reggade och "renrasiga", pass i SSS osv. Beror detta på att han tidigare varit godkänd/har RS-nummer, eller för att alla hingstar oavsett poäng kan lämna reggade avkommor om de gör allt annat som behövs (vilket jag inte har koll på exakt vad det är, dna-testas och måste ha språngrullor?)?
Och själva kärnan i denna tråd: Kan hingstavkommor efter Eimen bli avelsgodkända?
Tillägg till sista frågan: Undrar främst över de hingstavkommor han fått efter att reglerna ändrades.

Eimen har kvar sitt RS nummer och är således godkänd med RS.
Detta kan itne tas ifrån honom. Avkommor efter Eimen kan få RS, men det kan iofs alla hingstars avkommor som är godkända i annat ISPC land
Jasså, då har jag misstolkat det jag läst! Jag har läst i en annan tråd här på iFokus att Eimen då t ex inte är godkänt enl svenska rasvisa krav, men fått RS innan regeländring pga av godkännande i annat land. Samtidigt inbillade jag mig att jag läst i hingstreglementet att hingstar måste vara godkända enl svenska rasvisa krav för att kunna lämna godkända söner (om avkomman är tillverkad/född i Sverige). Men då hade jag det om bakfoten!

För att fortsätta diskussionen om RS så undrar jag om ett sto född och registrerad med pass i utlandet som kommer hit och inte hinner visas på premiering för eget RS pga dödsfall vid fölning t.ex, kan hennes eventuella hingstavkomma bli godkänd med RS ?

Till att börja med måste man tänka efter vad man menar med avelsgodkänd hingst. Det är ju fullt möjligt att genomgå fullständig avelsvärdering med strålande resultat men avstå ifrån att lösa RS-nr. Ser du det som e avelsgodkänd hingst - eller är det just RS-hingst som menas? Vad det gäller hingsten som nämns, kan det vara så att kravet på lägst avelsvärdeklass G är det som hindrar avkommorna från att kunna få RS. Uppfyller hingsten inte rasvisa krav, borde den inte tilldelas avelsvärdeklass. Har dock ingen möjlighet att kolla upp detta nu. Reglerna för RS är inte glasklara och utrymme för olika tolkningar finns. Jag kan tycka att SSS skulle ha gjort det så enkelt som möjligt och krävt att endast avkommor till RS-ponnyer och importer avelsvärderade i Sverige skulle vara berättigade för RS. För själva baktanken med RS är väl att avelsdjuren ska avelsvärderas i Sverige?

Tillägg: Det skulle oxå kunna vara så att det faktum att hingsten är godkänd i annat land slår högre än ev avsaknad av svensk avelsvärdeklass och avkommorna därför visst kan få RS. Det känns ju onekligen märkligt om en utlandsgodkänd hingst som inte visas fram kan ge RS-avkommor samtidigt som en som ändå genomgår svensk avelsvärdering kasseras från att kunna ge RS - det lockar ju kanske inte till att visa fram sin importhingst.
Frågan om vilka hingstar som kan lämna "riktiga" shetland är enklare att svara på: avkommor till stamboksförda shetlandsponnyer får stamboksföras som shetlandsponny. Saknas rapportering av betäckningen krävs fullständig härstamningsverifiering, men kort sagt blir alltid shetland + shetland = shetland.
#4 - eller för att spinn vidare på det hela, om man har ett sto som av någon anledning (kan ju vara sjukdom/skada hos sto eller ägare) inte visats på premiering och som sen dör vid fölningen. Kan då inte detta stos avkomma få RS sen?

Är det någon som vet anledningen till varför modern måste ha RS för att avkomman ska få det.
Hittar man ett fint sto "i skogarna hos någon" som sen har en moder som inte är visad och död då är det kört för det stoet att få RS ??
#8 - spinner vidare igen…
Det är ju då dessutom kört för all framtid för ättlingar att få RS, om man ställer detta hårda krav.
#9 eller så får du exportera en ättling och sen importera en avkomma till den så är släkten på banan igen med RS. ;)

Varför är RS viktigt, tycker ni?

RS är viktigt om du vill ha en "riktigt" godkänd hingst i Sverige.

Det var enklare förr. Om en hingst var godkänd i Sverige hade den beroende på ras RS, RW RWM, RNF, RC osv efter sitt namn.
Stona kunde inte stambokföras förrän de hade fått ett föl och visats på premiering.
Personligen föredrar jag det gamla systemet, både för hingstar och ston.
Jag tycker personligen att det ÄR viktigt att vi använder bra hingstar - MED RS, för att jag vill bevara en bra ras! En ras kan alltid utvecklas, man kan få "finlira" på avelsmålen kanske - men jag tycker det är absurt att det är OK att avla på 32poängshingstar och fortfarande kunna få shetland + shetland = shetland. Under förutsättning att de då är visade på avelsvärdering och gjort vad som krävs, men inte håller rasvisa krav. Jag anser att risken finns att allt fler till slut vill kunna använda både hingstar och ston de har hemma, för bekvämligheten, och i långa loppet tror jag inte våra shettisar kommer vara överlag lika fina som de idag är. Det finns en anledning till att vi har avelsvärderingar och ger RS! Kan ju tillägga att jag heller aldrig skulle använda ett lågpoängssto i avel! Ett sto som aldrig fått över 37 poäng t ex skulle jag aldrig använda mer än någon enstaka gång, och då om detta sto är viktigt för mig eller har linjer jag vill bevara etc. Däremot startade jag denna tråd för det är intressant att diskutera och ffa lära sig hur reglerna funkar - i slutändan har jag ett sto e. Ideal de Gasså hemma, jag är ingen "stam-snobb" på något sätt :)
Varför jag tycker RS är viktigt på mina ston vet jag inte … Men antagligen för att bevisa att de gjort något för rasen = fått avkommor! Här blir det ju lite fel, jag kommer in från Fjordavelsvärlden där avkomma fortfarande krävs för att få stambokföras… Men det vet jag ju inte behövs på shetland, min madame fick RS i samband med treårsvisning t ex. Då har jag vänt på det, just eftersom hon har RS måste jag få minst en avkomma efter henne :)

Jag tror också att kvaliten kommer att sjunka på sikt eftersom så många bra ston inte används i regelbunden avel. Men vad göra när marknaden ser ut som den gör :(
Många hingstar får också alldeles för få ston, elithingstarna uppmärksammas ju knappt alls och de har ju ändå en dokumenterat god förärvning.
Hur rör sig hingstarna inom shetland? Tänkte på detta med att Elithingstar t ex inte uppmärksammas, hur vanligt är det att man stationerar ut sina hingstar? Inom just fjord t ex är hingstägarna väldigt duktiga på att stationera ut hingsten till mellersta Sverige om de bor långt söderut etc - alla ska få chans att något år använda den hingst de vill ha! :) Och har en hingst stått på samma ställe i alla år kanske de ston som kan åka till honom snart är mättade - har man inte egen hingst kanske man inte vill använda samma hingst gång på gång?

#17. Några av Elithingstarna hade nya stationer i år.

Vi har inte egen hingst.Våra ston åkte förra året 40 resp 25 mil enkel resa till sina kavaljerer. En av hingstana vi använde är Elitpremierad.
#17 krävs ju att någon vill långa hingsten också
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Det känns som att de flesta har egen hingst så det är nog inte alltid så lätt att hitta andra stationer. Det finns ju mängder med Shetlandhingstar.
Ja, det var min tanke också, därför jag frågade. Det är synd på ett sätt, då det gynnar alla om hingstarna kan röra på sig lite! Här finns ev en stationeringsplats utanför Örebro om någon som har hingst i skåne/norrland t ex är intresserad…