Fundering...
Hoppas på att ni har något svar på mina funderingar.. Jag funderar på att skaffa mig en shetlandsponny för hobby körning. Men undrar om en shetlandsponny orkar dra två st fullvuxna personer i en rockard? För hört från olika personer hur mycket de kan dra och vissa har då sagt att personen får inte väga mer än 100 kg och vissa har sagt att de orkar över 300 kg… Hoppas ni har något bra svar :)

Det beror helt på hur vältränad ponnyn är.
Min shettis har dragit mig, min sambo och våra två barn på 4 och snart 7 år. Var en lugn tur med mestadels skritt.
Lite beroende på hur stor shettisen är. En stor shettis har nog inga problem dra 2 vuxna!
Vår shettis, som är 107 cm, drar utan problem en bit över 200 kg. Glad och framåt m spetsade öron …;)
Hon kan säker dra bra mycket mer, har inte provat.
tycker det beror mkt på vagnen
Medarbetare på djurskydd.ifokus

'en bra tumregel är att en otränad shettis(eller vilken häst som helst) kan dra sin egen kroppsvikt utan problem, en vältrönad kan dra sin dubbla kroppsvikt.
Så allt beror helt enkelt på hur stor ponny man har, och hur vältrönad den är. En mini som kanske väger 150-180 kg kan ju självklart inte orka lika mycket som en maxad shettis på 107 cm och kanske 300 kg kroppsvikt.
Kör man 4-hjulsvagn som ör lätrullad upplever jag att hästanr orkar mer, då de inte behöver bära tyngden av vagnen. Viktigt är dock att tänka på broms, då hästarna aldrig kan bromsa mer ön sin kroppsvikt.
Mina har då inga problem att dra två vuxna + rockard. Man får såklart träna upp kondis och styrka eftersom, men jag har inte haft några problem med trötta hästar på tävling. Min rockard + kusk + groom väger runt 3*60 = 180 kg och hästarna är 100-107 cm.
Maratonvagnen till fyrspannet med mig och två groomar väger närmare 400 kg, men då är de minst 2 ponnyer som drar.
Inga problem med 2 vuxna och rockard för oss heller.
Min bil var trasig och jag hade akut behov av några balar hö, så jag spände för Edward och körde till grannbyn (6 km) och hämtade drygt 100 kg hö…
Men visst, jag gick en bit av vägen hem för jag tyckte lite synd om honom för det var ju ganska långt. (kunde tyvärr inte gå hela vägen då min kropp inte håller för det) Fotot är taget när jag kom hem och han ser ju inte direkt döende ut…
Har du en väl avvägd vagn så kommer ponnyn att dra två vuxna med lätthet. Oavsett kondition bara du kör på slät mark.
Veritas odium paretFörvånad
#9 Vad läckert 👍
Men vd coolt! Bättre att slopa bilen nästa gång med ;)
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Självklart är det viktigt med en väl invägd och passande vagn, men minst lika viktigt anser jag vara en väl anpassad sele med draglinor och baksele. Absolut viktigt om hästen ska dra tungt. Baksele är jätteviktigt även om hästen drar med loksele Kan du inte så ta hjälp. Då får du säkert en ponny som med glädje drar runt hela familjen
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se