Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett03-fölboxen-2007
Läst 9749 ggr
Cattis
0

Fölboxen - Hippotekets Isessa

Lilla Isessa förlorade endast några dagar gammal sin riktiga mamma, men blev "adopterad" av ett halvblodssto. Hon är efter Marculix.

2007-06-17 ~ Hippotekets Isessa 
Årets enda shetlandsföl hos Hippoteket föddes natten mot 17 juni. Ett fuxfärgat (blivande rödskimmel??) stoföl som fått namnet Hippotekets Isessa (e. Marculix u. Venessa - Titol - Gletness Rockall). I samband med fölningen fick mamma Venessa hyperlipemi och kunde tyvärr inte räddas till livet. Ingen amma fanns inom rimligt avstond, men på gården fanns en villig extramamma, om än något stor… Fördelen med att ha en alldeles för stor mamma är att man kan använda hennes om paraply, när det regnar…

Fotograf & copyright: Anna Lundin - bilden får ej tas/lånas härifrån utan fotografens tillåtelse.

Vill Du visa ditt föl här i fölboxen? Maila då bild och info om ditt föl till cattis@monkeytoys.com så lägger vi in en artikel om ditt föl.

Stuteriets hemsida

Tidigare föl i fölboxen:

Av: Cattis

Datum för publicering

• 2007-07-01

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Cattis
0

Grattis Anna! Vilka balla bilder på fölis o hennes adoptivmorsa!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Ann-Christine
0

Åh vilka fina bilder, lyckliga fölis (och matte) som fått en sådan klok och fin styvmor Kyss

maggan
0

Grattis! Och instämmer, jätte mysiga bilder.

Annette
0

Grattis till den lilla. Skönt att hon fick en styvmor i bedrövelsen.

[Anna-N]
0

Grattis Anna! Vilka underbart söta bilder!

Anette
0

Grattis!!Glad 

En underbar historia, trots tragiken! Detta är bland de gulligaste bilder jag sett….Kyss

Benjamin
0

Grattis, hoppas att det går bra för den lilla nu med den nya mamman. Jätte fina bilder också!

FredrikN
0

Gratts

carina-w
0

grattis

Milla
0

grattis härligt att det går bra

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Ellinor Johansson
0

Grattis igen till fölis.

Vi är nog många som kommer  att följa henne på avständ i livet.

zettan
0

grattis skönt att allt gått bra

Yvonne N.
1

Grattis, skönt att det går bra med "fostermamman".

AnnaLundin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 Hehe, ja inte blir det lätt för henne att vara "världskändis" redan från födseln… Räcka ut tungan Hon kommer nog aldrig kunna vara anonym. Man får väl hoppas att hon slipper skämmas för sig framöver - än ser det ju lovande ut men det har man ju tyckt många gånger…

TACK för ALLA grattis!

Och ja, det är så himla härligt att det löste sig så snabbt med fostermamma. Jag började med att binda upp min ettåring (Hippotekets Hia-Hia) i boxen hos henne redan första natten, för att hon inte skulle behöva vara ensam. Sen släppte jag ut dessa två tillsammans med halvblodsstoet på morgonen, eftersom Venessa och Isessa hade gått med henne innan så hon var ju inte ny-nyfiken på fölet utan det kunde bli lugnt. Och jag visste ju att hon bara ÄÄÄÄÄLSKAR fölungar! När det sen visade sig att Hia-Hia var lite för lekfull och jagade runt Isessa i hagen så flyttade jag tillbaka henne till den andra stoflocken och Mimmi (halvblodsstoet) tog genast sitt ansvar. Sen har de blivit mer och mer mor och dotter för varje dag som går.
Men jag kan lova att det är lite kul att åka till seminstationen med Mimmi, för Isessa följer ju naturligtvis med dit! (med mellanväggen kvar i släpet och ett kompostgaller mellan mittstolpen och fronten, så att hon inte av misstag ska hamna under en hov…)
MÅNGA är det som tittat tre gånger extra på stoet och fölet innan de till sist vågat fråga om det verkligen är rätt mamma… Skrattande

När Isessa blivit lite större och starkare så ska de få gå tillsammans med övriga stoflocken, men än är det lite för stor risk att hon hamnar ivägen för en utslängd bakhov eller nåt, när de ska hälsa på varandra och vara nyfikna.

susanne-s
0

Stort Grattis Anna!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

ElisabethA
0

Grattis!

RebeckaSvensson
0

Grattis!

angabogard
0

Vilken härlig historia trots att det blev så tragiskt! Helt otroligt söta bilder!

frejiis
0

Grattis!

Johanna-Granberg
0

Vadskönt att allt löst sig, hoppas det fortsätter så, grattis!

Hanna-D
0

Grattis än en gång.

dajmie
0

Grattis än en gång Anna, jag är så glad för din och lilla fölis skull, jag ska hålla alla tummar för er, och hoppas du får en liten pärla.

sonja
0

Grattis till ett fint föl och en underbar plastmamma!

sanne
0

Vilka underbara bilder, så skönt att allt löser sig till slut. Lycka till med dem två i framtiden.

VeronicaP
0

Grattis Anna det är så skönt att det går bra och det är ju underbara bilder .

Charlotte-Aveback
0

Grattis än en gång till att det löste sig så bra mitt i bedrövelsen. Hon ser så välmående och pigg ut, lilla Sessan!

ester
0

Grattis till en liten fin tjej och till att äga en så mysig stormamma.

AnnaLundin
0

Efter påstötning så uppdaterar jag med nya bilder och info.

Isessa verkar må bra och utvecklas normalt, efter vad jag kan se. Och mor och dotter är de två, till 100%, minst! :D

Häromdagen såg jag faktiskt Isessa försöka dia på Mimmi! Nu når hon ju upp… Det lär inte finnas några mängder med mjölk där, men visst - vätska finns ju alltid kvar när de haft föl förut och konstigare saker har väl inträffat än att ett föl lyckas dia igång en gammal mamma… Vi får se. Hon har i alla fall äntligen börjat stoppa i sig av fölpelletsen, DET känns bra, för det var viktigt för framtiden!

Anette
0

Verkligen helt underbart att se!!! Skrattande

jessica-wi
0

Vad härligt att se att att det lyckas så väl. Mycket fina bilder.

Kraka
0

Whow! Vilken fin hästmamma. Gullig unge är det ocksåGlad

SaraDoos
0

har missat detta innan - blev så GLAAAAD av att se bilderna! De är jättesöta ihop Kyss

Houdini
0

Nä men guu vad gulligt.  Glad

Tänk att man kan bli så glad av några bilder.

AnnaLundin
0

#33 m.fl

Framförallt blir man väldigt glad av att det verkligen fungerar! Det var helt klart min egen räddning…

Denna kommentar har tagits bort.
Carolrita
0

Man blir ju tårögd av att se dessa bilder på adoptivmamman o lillen! Flört Helt underbart!!