Energibehov
Jag försöker hitta information någonstans om hur stort energibehov en shettis kan ha.
Han har så gott som fri tillgång på hösilage och har blivit tjock som en tunna.
Han arbetas inte speciellt mycket och går på lösdrift med 2 andra hästar.
Han är 5 år.
Någon som har ett humm om hur hans energibehov kan se ut ?
Troligen har hösilaget för högt värde för att han ska kunna äta fritt men jag vet inte riktigt vart han borde hamna i kilo då jag inte vet självaste "basbehovet".
Är tacksam om svaren innehåller foderrelaterade synpunkter och inte tips om mer motion då det är svårt att få till denna vinter av olika skäl.

En ponny som väger 200 kg behöver 30 MJ och 165 SRP i underhåll per dag, en fet häst drar man av 10% på.
Så hur mycket just din ponny behöver beror ju litet på hur stor den är, det skiljer rätt mycket mellan mina shettisar som är mellan 87 och 107 cm.
Nackdelen med ett "bra" foder är ju att en shettis kanske behöver äta 2 kg per dag för att få sitt underhållsbehov täckt, och det är ju i minsta laget. Man kan ge en del halm, inget protein, men litet energi.
Jag har ett sk. vikt måttband som jag kan testa men vet inte hur exakta de är ?
Han är strax över metern hög.
Underhåll är ju precis vad jag får sikta in mig på. Ska kolla min analys och se hur mitt hösilage täcker behovet !
Tack för hjälpen :-)
Jag kollade min foderstat mot dina siffror och hamnar på 3,5 kg /dag.
Får nog försöka hitta lite halm men det är inte helt lätt :-(
Ska sikta på "sämre" värden nästa vinter men när jag tittar på årets skördar där jag köper hösilage hade nästan alla för "bra" värden.
En fråga till förresten, vart kan jag hitta information om olika hästars näringsbehov ?
Hittade förresten just en sida med info :-)