En höfråga igen..
Vad har ni för anledning o välja ensilage mot hö? eller tvärtom…
Jag funderar på gå över till ensilage.. Dels äter inte min shettis om höt har för grova strån. D ska helst va mjukt som bomull ungefär! Men att ge min unghäst på 1 år ensilage har ja ingen bra anledning för när han funkar bra på höt..
Ge mig nått bra råd… Min unghäst e lite svår o få upp i hull, håller på o avmaska o kolla me träckprov just nu, han hade 550 i blodmask..
han äter 1½ kilo hippo grow Alfa om dan.

Läs denna tråd - argument för Hösilage
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

tack Cattis.. hade du bra lösning på lådor o lägga hö/silage i på vintern? D blev så nertrampat på backen direkt..
Vi lägger vårt hö på en lastpall med pallkragar på. Cattis har kanske någon bild på det?
#2 Här är två lösningar på det..

Tompall med två pallkragar fastbandade uppepå. Med bara en pallkrage klev de i höet och rev ut det på marken. Med två funkade det bra hela vintern, till två unghingstar, shettis o halvblod.

Egenhändigt ihopsnickrad "hösilagebalshage", som även går att lägga mindre mängder hö i. Ingen häst klev i det i alla fall, fast mitt fullblodssto envisades med att kast aut en del av hösilaget utanför höhäcken, så ett visst svinn blev det ändå. Men det mesta klarade sig bra.

#2 Både jag o Hanna har det så som Anna L visar på sin första bild. Pall med två kragar på. Fast vi har spikat brädor på sidorna så att de inte delar på kragarna istället för band som Anna har. Huvudsaken är att kragarna sitter ihop både i varandra och i lådan, annars flyttar de på dem då de lutar/kliar sig på dem.
Oavsett om jag har hö eller hösilage så fyller vi lådorna med foder morgon o kväll. Det blir minimalt med spill och vatten/snö rinner igenom.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Jag har faktiskt inte satt ihop mina pallkragar, måste ha väldigt väluppfostrade hästar 
vad smart!
har flera gånger skissat på höhäckar att ha i hagen men det här var ju enkelt och bra!
fast det funkar inte för våra hästar i nuläget men den dan jag bara rår om mina egna så…

#8 GUD VA SNYGGT 

åh vad bra! =) vilka svar.. =) Jag måste pröva me sån där låda då.. =) D bästa e ju kanske o ha nått tak över.. men det funkar nog ändå..
Måste få fart min sambo oxå så han vill snickra lite.. =)
Åh, vad fin, en sån vill jag också ha….