Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 2735 ggr
susanne-s
0

dräktig/brunst

Jag har en fråga. Har ett sto som jag hoppades på skulle vara dräktig, nu visar hon brunst (är en riktig "pissmärr") men piper och slår ifrån mot hingsten. Han är jätteintresserad av henne och följer henne i hälarna till hennes stora förtret.

Min tanke var att kolla henne mot infekt. om hon gick om men min vet är nu i Norrland… Hon har dock skrivit ut med.

Stoet är inte ULad.
Min fråga är. Ni som har dräktiga ston som ändå visar brunst.. beter dom sig som mitt sto eller tar dom emot hingsten iaf.??
Någon som har erfarenhet som kan hjälpa mig.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Pheobe
0

Hur tidigt i brunsten är hon? Jag har flera ston som är så precis i början av brunsten. efter två dar står dom fint för hngsten.

VeronicaP
0

Har även haft ston som uppfört sig precis så och ändå varit dräktiga.

susanne-s
0

Hon är 3 dagar in i brunsten idag och bara piper och springer undan, hingsten nästan jagar henne runt hagen till och från. Så här har hon inte betett sig tidigare under sommaren.

www.gullsmyrastuteri.se

Ahnna
0

Mitt sto har "brunstar" varje gång hon kommer nära hingsten, men han försöker inte ens betäcka. När han går fram för att nosa på henne så slår hon mot honom och piper och skriker. Hon betäcktes i maj och trots att hon både har blinkat och pinkat mot hingsten hela sommaren så har inte hingsten blivit "tänd" på henne sedan sess. Jag får anta att hon är dräktig. (Ska kolla henne när tillfälle ges, vilket visade sig vara svårt här ute i "no man's land"…)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

Ska kanske tillägga att hingsten inte följer efter mitt sto, utan de kan gå åt var sitt håll och beta även om de "håller ihop" i hagen. (Alltså, de håller sig på samma plätt i hagen, men inte inpå varandra.) När icke dräktiga ston har kommit in till hingsten i början av brunsten så har han förföljt dem och så att säga "jagat in dem i brunst". Hans beteende mot mitt sto nu är HELT annorlunda. Så det låter som att ditt sto är på väg in i en riktig brunst, men hingsten hon går hos kanske inte fungerar riktigt likadant som min…?

www.stuteriprecious.se

Pheobe
0

#3 vad menar du med tre dagar in i brunsten? Hur många dar är det sedan sista betäckning?

#4 åter som en dräktig "piperska"  =)

Ahnna
0

#6 Vad bra då, jag har varit hur paranoid som helst! Mitt fullblod resorberade ju förra året men brunstade inte om, så jag har varit supernervös för att treårsstoet ska göra samma sak, så att det inte blir någon bebis.

www.stuteriprecious.se

Pheobe
0

#7 jag hade ett sto som blev betäckt hos hingsthållaren en adra brunst. En gång endast. Hon var redan dräktig och hingsthållaren menade att hon inte ville stå still riktigt andra gången. Hon fölade på första betäckningen och fölet var inte prematur

[tikkidews]
0

Ifall det är Ronja du menar, så är hon troligen dräktig. Hon håller på så där ialla fall….;-)

susanne-s
0

Tack för era svar!
#9 Nej det är inte Ronja.
Så här är det. Stoet hade början av sin förra brunst för 5 veckor sedan. Hon går av olika anledningar inte tillsammans med hingsten hela tiden jusr nu. Hon gick med honom under hela förra brunsten.
Där efter har hon träffat honom var annan-tredje dag men ej visat brunst. För 3 dagar sedan (tre dagar in i brunsten = ).
Visade hon brunst, skvätte, pep, och blinkade. Hingsten har sedan gått med henne men nu ikväll fick jag sära på dom. Båda är dyngsura i svett. Hingsten har nu ändrat beteende..jättemärkligt öronen bak och halsen låg och förföljer henne. Hon springer undan och piper och slår men skvätter.
Har någon ngn idé?
Kan det vara så att hon är dräktig och bara visade brunstbeteende pga att hon träffade hingsten?
Varför har hon då inte visat de tidigare? Varför blir nu hingsten dum????Ledsen

www.gullsmyrastuteri.se

susanne-s
0

ingen som har ngn ide om vad det är??

www.gullsmyrastuteri.se

JennyR
0

Det kan inte vara "arg-pink" då? Ston som piper och inte är intresserad av hingsten kan det ju spruta urin om (kallar det argpink :-)) men det är inte samma sak som brunst, det brukar lukta annorlunda också…

Pheobe
0

#10 jag har ett sto hemma som är likadan. Vet ej om hon är dräktig. Hingsten jadaged livet ur stackaren. Vallade henne med halsen sänkt och öronen slickade bakåt. Kunde inte ha dom i samma hage. Inte min ponny och betäckt med en annan hingst än den jag har hemma. Vet sa hon var tom men kanske är det fel. Hingsten vill inte veta av henne

susanne-s
0

Märkligt beteende från hingsten tycker jag, Innan har det ju gått jättebra, även när hon ej visat brunst. Då har dom gått fint ihop.
Efts. jag inte har min vet i närheten just nu så får jag väl anta att hon är dräktig och "visar brunst" ändå. efts. hon inte släpper fram honom.
Han kanske surar och känner sig lurad på konfekten…Flört

www.gullsmyrastuteri.se

Charlotte-Aveback
0

Ibland tycks vissa hingstar bli väldigt frustrerade när de inte kan läsa tydliga signaler hos stoet - och tyvärr leder det ibland till ett aggressivt beteende från hingstens sida (det slår lite slint …).

Därför är det så oerhört viktigt att hingsthållare verkligen har koll på hingstens beteende i flocken då en aggressiv hingst kan åsamka mycket skada på stoet.

Mitt råd är att ta bort stoet från flocken och låta undersöka henne för att utröna var problemet ligger. Hon förtjänar inte att bli illa behandlad av hingsten.

susanne-s
0

Tack Charlotte, jag tänker nog som du.. får avvakta tills vet kommer tillbaka. Stoet borde hinna bli ev. behandlad och ULad innan nästa ev. brunst.
Tack!

www.gullsmyrastuteri.se

Charlotte-Aveback
0

#16: Lycka till med henne!

susanne-s
0

Tack igen! Glad

www.gullsmyrastuteri.se