Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 881 ggr
Ahnna
0

Brunt anlag?

Linnah var ju snäll och räknade ut vilken färg ett föl mellan min hingst och mitt sto skulle kunna få, och gjorde då två uträkningar eftersom det inte var säkert om hingsten har ett brunt anlag. När hon räknade ut resultatet så hade han inte fått några bruna avkommor, men i år har han fått tre med brunt. (Brunblack och brunskäck.) Innebär det att han har ett brunt anlag, eller kommer dessa färger ifrån stona? Hur vet man vilket? Hur kan man någonsin påvisa att han har eller inte har ett brunt anlag?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

AnnaLundin
0

OM din häst ger en brun avkomma tillsammans med ett sto med svart grundfärg så vet du säkert att han har ett agutianlag = "begränsa svart-anlag" = det anlag som gör att en svart häst blir brun.

Så huruvida årets tre avkommor med brun grundfärg bevisar ifall han HAR aguti eller inte beror alltså på vad stona har för färg och färganlag…

Linnah
0

Precis som Anna säger, det beror på mammorna. Vad är det för ston som mammor?

Pheobe
0

stona har säkert haft brunt anlag. Det krävs bara ett brunt anlag för att få det på fölen. Din hingst behöver alltså inte bära brunt anlag för att lämna det.

Linda-A
0

#3 Om det är svarta ston allihop måste det vara hingsten som bär på anlaget som #1 skriver. Är det däremot bara bruna ston kan man inget säga genom att bara kolla på avkommorna då fölen kan ha fått sin bruna färg från stoet.

Pheobe
0

#4 typ vad jag menade, men det finns flera bruna ston som är reggade svart också

AnnaLundin
0

#5 Jag har faktiskt aldrig sett ett brunt sto reggat som svart, däremot finns det en hel del svarta som är reggade som mörkbruna…

Hittar du en sån, alltså en brun som är reggad som svart, så får du gärna visa den!

Ahnna
0

Okej, jag ska försöka luska fram mammornas färg. De är ju inte reggade ännu, så jag kan inte leta i webstamboken dessvärre.

www.stuteriprecious.se

AnnaLundin
0

Vet du inte vad stona heter menar du? De finns väl i språngrullorna?

Ahnna
0

#8 Visst finns det i språngrullan, men jag vet ju inte vilka av de tio stona som betäcktes förra året som har fått bruna bebisar. Har inte fått någon komplett rapport från förra årets station.

www.stuteriprecious.se

Ahnna
0

Tillägg; jag har sett två av dem på en hemsida, men jag minns förstås inte vilken hemsida det var! Och jag minns inte hur mammorna såg ut…

www.stuteriprecious.se

Zerenade
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stormella är brun och fick ett brunblackt föl.

Pheobe
0

#8 jag har sett flera stycken. har varit ue och ändrat färg på hästar sonm stått som svarta ioch varit bruna. Varför skulle det vara lustigt?

AnnaLundin
0

#12 Därför att det liksom är just det omvända som brukar vara problemet, att ID-kontrollanterna inte vågar skriva att de är svarta bara för att de råkar ha lite solblekta hår på ytan….

Denna t.ex, är det många som tror att den är brun, men det är bara solblekt, Tittar man i ansiktet på den och lyfter på manen så är det svart där.

VeronicaP
0

Jag vet ett sto som går med skäckar och andra färger för att hon är reggad som brun , men hon är faktiskt svart .

Ahnna
0

#11 Tack, det var nog henne jag såg på nätet. Men det var två ston där med bruna bebisar efter min hingst… Måste kolla blocket från förra året.

www.stuteriprecious.se

AnnaLundin
0

#14 Det finns MASSOR med såna, som är reggade som brun, mörkbrun eller svartbrun, som ÄR svarta…

Jag tycker det borde införas en kontroll för ponnyer med dessa färger på utställning, så att de bedöms i rätt ring - dvs bland de svarta. Likaväl som man gör kontrollmätning av minisar så skulle man kunna anlita en ID-kontrollant som gör en dubbelkoll på dessa ston och vid behov gör en ny IDbeskrivning med korrekt färgbenämning. För SKA man nu ha färgklassindelning så ska de ju vara rätt inplacerade. Det är precis samma sak med en del som är reggade som t.ex silverbrun, som jag inte kan se att de är något annat än mushroom-fux = ska gå i fuxringen.

Cattis
0

#16 När jag gör kataloger så lägger jag in hästar jag VET är svarta men felreggade på rätt ställe. Annars brukar de flyttas på utställningarna så de bedöms i rätt klasser.

Det brukar SÄLLAN vara problem med detta på utställningarna.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annette
0

Så här ser min valack ut. Han är registrerad som mörkbrun. Jag ville ha honom till svart, men ID-kontrollanten gav sig inte. Han föddes älggrå.

susanne-s
0

#18 precis så såg en betes häst ut (shetland) och den påståddes vara mörkbrun, men visst är det väl svart!

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Cattis
0

#18 Eros är svart och inget annat.

/Cattis

AnnaLundin
0

#17 Inte på Era utställningar kanske, men i Syd har jag MÅNGA gånger sett svarta ston gå i ringen för övriga färger och tävlat mot skäckar, bruna och skimlar….

Annette
0

#20. Jag skall skicka in passet och ändra både färg och kön ;)

Cattis
0

#21 Då måste du ju ta det med de utställningsansvariga som ju skall flytta hästarna då de ser på plats at tde är "fel" färg för sin klass.

Problemet blir väl om de ex är i övriga färger men skall vara i svart, och den klassen redan gått då man upptäcker det. Men då får man väl uppmana ägaren att ändra färg och kanske skicka info till den som gör Syds kataloger (Jeanette Stark). Jag vet inte om hon vill ha den infon iofs, så kolla med henne först. Det är ju eg inte katalogmakarnas jobb att hålla ordning på det, utan hästägarnas och alla de id-kontrollanter som inte kan skilja på en brun och en svart shettis.

/Cattis

PP
0

Hm, jag har ju anordnat några utställningar och jag tycker nog inte att det är mitt jobb som arrangör att färgbestämma de deltagande ponnyerna. Fundersam Det som står i passet får väl ändå gälla och så är det upp till ägaren att se till att det blir ändrat om det inte stämmer.

Tror dock jag aldrig varit med om att några svarta gått som mörkbruna i våra färgklasser… Däremot har det hänt att domare har påpekat fel färg på andra. I Delsbo var nog första gången jag varit med om att det t o m skrevs på protokollen. Men om ägaren sen gör en ny färgbestämning och skickar in till stamboksföraren kan vi ju inte kontrollera.

Kan kanske vara bra för hästägaren i dessa sammanhang att  veta att id-kontrollanten som skrivit fel färg, faktiskt är skyldig att stå för en ny id-kontroll och egentligen även stå för ev. kostnader som blir i samband med ändring i passet! Åtminstone stod det så i Ridsport, när detta var på tapeten iom att så många fel upptäcktes i konturdiagrammen vid treårstesterna.

AnnaLundin
0

#23 Det är därför jag tänkte att de som HAR hästar som är reggade som brun/mörkbrun/svartbrun borde visa upp dem för någon en stund innan dessa klasser går, så att man får klarhet i det. Att man kanske till och med skulle kunna klarmarkera dem på något sätt i registreringen (*önsketänker*), att de verkligen HAR rätt färg…

AnnaLundin
0

#24 Fast grejen är väl att man lär inte kunna övertyga samma ID-kontrollant om att hästen fick fel färg förra gången, om de redan den gången var övertygade om att de gjorde rätt…

(skulle jag skriva fel som ID-kontrollant så vore det för mig en självklarhet att göra om detta kostnadsfritt, för övrigt)

Cattis
0

#25 Ehh… du tror inte vi har fullt upp ändå på våra utställningar? Vi kan inte hinna kolla alla svarta. Och inte heller begära att de skall vara där lång tid innan klassen börjar. Ibland delas vissa klasser så att A går före lunch och B efter, det blir lite väl struligt.
Det är inte vårt ansvar och man får väl hoppas att de då ändrar sina pass då de märker att det är fel.
Men som sagt, där jag får in hästar som jagvet med säkerhet är svarta, så flyttar jag dem själv. Senast på Valla är det en som står som svartbrun med i en svart klass. Hon är garanterat inget annat än svart.

/Cattis

PP
0

#26 Vägrar id-kontrollanten rätta ett fel, får man väl anlita en annan och fakturera den första för sina utlägg. Flört

AnnaLundin
0

#27 Nej, jag sa inte att alla svarta ska kollas, utan de som står som svartbruna/mörkbruna/bruna eftersom dessa så ofta är felreggade svarta. Och då framförallt de som tävlar bland andra färger där det är indelat. Och nu var det väl främst klass 12 och 13 jag hade i åtanke, min hjärna registrerade inte att det kan finnas såna som är yngre också Generad trots att jag själv har en sån ettåring… Cool

Men jag kan på rak arm tala om mer än en svart som gått med i ringen med övriga färger…

VeronicaP
0

Våran Slättens Lilla My reggades som svartbrun ´som föl även om jag talade om för id-kontrollanten att hon visst var svart, när vi skulle visa henne i syd så pratade jag med anmälningsmottageren och vi kom överens om att hon var svart sen gjorde jag en ny id kontroll som jag stod för själv.

Men den här som vi har mött någon gång har alltid gått med övriga färger och ingen har talat om för dem att de har en svart häst . hm man skulle kanske göra det nästa gång ;-)

Sättern in en bild på våran svarta My som varit brun *S*

AnnaLundin
0

#27 Jag kollade katalogen till Bjärsjölagård nu och där fanns några stycken som man kanske skulle vilja slänga en kik på.

Jag kan förstå att Du som utställningsarrangör tycker att det bara blir merjobb, men om man nu ska ha färgklassindelning så måste det ju liksom bli rätt. Det är väl lika viktigt som att det är rätt mankhöjd om man har storleksindelning - eller? Annars försvinner ju liksom vitsen med färgindelningen.

Det är ju ändå inte SÅ väldigt många mörkbruna/svartbruna som anmäls, så SÅ himla mycket merarbete kan det väl inte bli ändå?

Cattis
0

#31 Jag tror inte du inser hur svårt det är att få tillräckligt med folk att täcka de sysslor vi faktiskt SKA (läs måste) sköta.

Att fånga in 5 reggade bruna, i god tid innan samma klass för de svarta går, kolla dem, ändra protokoll, listor och informera domare - det tar tid även om det bara rör sig om fem stycken. Eventuella diskussioner med hästens ägare osv. Och om det blir som jag skrev, att den svarta klassen går flera timmar innan den för övriga färger. Skall man tvinga dem att komma tidigare?
Nä, jag har svårt att se hur vi skulle kunna hinna detta också. Och det ÄR inte utställningsarrangörernas ansvar. Utan hästägarens.

/Cattis

Cattis
0

#31 igen: "men om man nu ska ha färgklassindelning så måste det ju liksom bli rätt"

Jo, såklart. Men det är upp till varje hästägare att ändra i sina hästars pass så det blir rätt. Jag tror inte många svarta passerar en utställningsdag, reggade som brun, utan att de blir tillsagda av ngn. Om de sen underlåter att fixa det, det kan vi inte ansvara för eller ta på oss att hålla koll på.

/Cattis

AnnaLundin
0

#32 + 33 Alltså, jag har också varit utställningsarrangör… Men jag har å andra sidan inte varit med om att man har haft delade klasser vid olika tidpunkter på dagen, det är kanske där skon klämmer…

Men jag förstår ändå inte VARFÖR mankhöjden ska kontrolleras, men inte färgen, när man nu VET att det inte är ovanligt med dessa felregistreringar. *tjurig* Oskyldig

Pheobe
0

Jag har varit med och rättat fel färg i passen och gör det givetvis kostnadsfritt. Dock får ägaren själv stå för inskicket av passet. Jag har då meddelat ägaren vid ID kontrollen att det kan vara fel färg om jag då varit osäker. Inga ägare än som blivit arga för detta. Man kan inte kunna allt och föl är jättesvårt färgbestämma.

Jag har min egen Caramelle som står reggad som Isabell men hon är fux, kommer inte ändra färgen i passet förräns hon ska stamboksföras som treåring då jag tycker det är en onödig utgift att skicka passet för det. skriver på utställningslappen att hon är fux och att passet är fel så bör det väl ändå bli i rätt färgklass på en utställning?

AnnaLundin
0

Hmm.. Menar du att du bara har passet för premieringens skull?

Det ska ju liksom stå rätt i passet när veterinären eller vem som helst annats tittar i det också, annars kanske de inte tror på att det är rätt häst…

Annette
0

Här är det aldrig några veterinärer som frågar om pass.

Pheobe
0

#36 mina veterinärer tittar aldrig i passen och dom litar på mej. Riktigt tramsigt hysteri runt passen. Det ligger i lådan tills hästen avlivas här, då åker det till stamboksföraren. Jag glor aldrig i passen

Ahnna
0

Oj, urspårad tråd… Men intressant läsning. Carry on!

www.stuteriprecious.se

Therese_Melberg
0

Hör inte hit, men båda mina står som mörkbruna och iaf Savannah borde stå som svart, men ändrades till mörkbrun i samband med passansökan. Hon stod som svart tidigare. Fäcklingefors Virvla id-kontrollerades förra året, som 3 månaders föl, och skrevs då också som mörkbrun. Ska säga att hon id-kollades av en shettisvan kontrollant, enbart för att det skulle bli rätt färg. Jag var tyvärr inte hemma just då, var min mamma som var med. Kan hålla med om att det känns lite konstigt när man kommer på utställning och får gå med de övriga färgade, eller ev fuxarna fast iaf Savannah ibland är mörkare än de hästar som går som svarta.

Virvla är anmäld till utställningar nu, först i Bro 8/9 och sen i Fagersta 27/10. Hon står ju som mörkbrun i anmälan, men borde man meddela arrangören att hon antagligen är felreggad eller? Så hon får gå med de svarta, eller spelar det ingen roll?