Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 943 ggr
stallostby
0

argument för Hösilage

Vad har ni för argument att säga till någon som är skeptisk mot hösilage. (om ni själva är för)?

En tjej i stallet tror tydligen det är livsfarligt för hennes gamla d-ponny som haft fång. Hästen är iofs nästan jämt lös i magen.

Hösilaget jag bokat är 77% torrt och har extremt lågt näringsvärde. Hon är ju rädd för för kraftigt hö. Men det här är långt ifrån kraftigt.

Priset är nästan detsamma som för höet (vilket vi i vintras fick slänga hälften)

sanne
0

Jag har varit motståndare till hösilage innan, men vi gick över till det förra året, mycket positiv till dett nu !! hästarna äter bättre, lättare att hålla frächt, då hö är svårt dessa fuktiga vintrar, priset är bättre..

vi vaccinerar ej mot boutolism, då det ej är ensilage o den vaccinationen ej ger 100% skydd ändå, ha koll på hur varje bal ser ut, är det mögel så ser man det fort,

Jag har bara positivt o säga om hösilage, vi blandar alltid upp med halm i början av säsongen för o undvika lösa magar

stallostby
0

ok…det där med priset håller jag inte riktigt med om men…

Fodrar ni mer kilo per häst av hösilaget än med hö?

Pernilla-Adelsson
0

Vi har också gått över på hösilage, och är supernöjda med det. Vi har en bekant till oss som tar in hösilage åt oss, och låter det torka extra.

Priset håller jag helt och hållet med Sanne om. Hösilaget är billigare.

Våra hästarna har fri tillgång på hösilage.

Ädelssons Sadelmakeri

www.adelssons.se

stallostby
0

hösilaget vi bokat håller samma pris som höet men man får fodra ngt mer plus att näringsvärdet är mkt lågt och kräver ännu mer hösilage och mycket kraftfoder vilket gör det ganska mycket dyrare.

sanne
0

Reneé vad får du betala ? för vårt är nog ganska billigt.. men vi har fri tillgång ute o ger något kilo inne på kvällen, ger avelstona kraftfoder efter vad var o en behöver, noga med mineraler o vitaminer o tokosel.  jag tror inte dina små behöver så himla mkt hösilage, men blanda gärna upp det m halm för tuggandet skull…

stallostby
0

priset är 1,5 +moms.

men värdena är så dåliga (15 kg smrp/kg foder!) men avvaktar andra skörd.  jag räknar med 6 kg per häst..  har även bokat halm.

sanne
0

ok, men då köper du nog billigt hö, för det var nog ganska normalt pris. tror du räknar ganska bra på mängden.

lycka till, hoppas Tess mår bra o att bebis växer !!

stallostby
0

japp, du har pm.

stallostby
0

Har precis pratat med min höleverantör som nyligen fått in 75 ton hö. Tar 1,6 kr kilot i år. Analys ej klart. Ska man våga chansa på hö? näringsvärdet är säkert lågt på hans hö också.

Annette
0

Enligt agronomen som var på Bluemull så är sent skördat hö bättre får fångbenägna ponnyer.

stallostby
0

sent skördat hö..gäller det även hösilage. i mitt fall är hösilaget mkt näringsfattigt.

Pheobe
0

Ett ensilage som ligger på 77% TS är ju i tottaste laget tycker jag. Knappt någon mening ha plast runt om. du kan jämföra det som hö.

Jag har ensilage och vill ligga på 60%TS. Mitt håller 65% i år. jag betalar 1.50kr inkl moms /kg

En gånghäst mår inte bättre av hö alls. Har ingen betydelse om det inte är kosseenslilage man fodrar med där det är tillsatt spannmål.

Tänk på att man måste ge mera ensilage än vad man ger hö om det har låg TS.

stallostby
0

Tjejen som inte vill ha hösilage hade hört att varje ny bal man öppnade var som ett nytt foderbyte för att det jäser olika i balarna. Har jag aldrig hört talas om.

Men nu har rådfrågat veterinär och gick nu med på hösilage om hon fodrade med hälften hö.

AnnaLundin
0

#10 Fick Ni veta någon bra motivering till varför sent skördat hö skulle vara bättre för fångponnyer? Jag har nämligen fått lära mig det precis motsatta…

Kratern
0

Mitt argument för att använda hösilage istället för hö är att det räcker längre när de har fri tillgång. Samt att det är billigare/månad.

Jag kan däremot tänka mig att det är riktigt som #17 har hört då mina ston (2 st) alltid fått sitt fång på vintern.

Pheobe
0

Att sent skördat hö är "bättre" för fånghästar beror ju på att det inte är så kraftigt som det tidigt skördade. MEN man kan få fång på dom även vid ett "dåligt" hö. Får ponnyn för lite näring kan det också utlösa fång

AnnaLundin
0

#16 Men eftersom det är proteinhalten som varierar mest med skördetidpunkten och man numera har förkastat teorin att protein utlöser fång, så köper jag inte riktigt det argumentet… Dessutom måste ju det totala näringsbehovet tillgodoses oavsett om det är en fånghäst eller inte och för fånghästen är det bättre om detta görs genom grovfodret än att man tillför spannmålsbaserade kraftfoder, där stärkelsen skulle kunna orsaka nya fånganfall.

Det är DÄRFÖR jag gärna skulle vilja ha ett svar på varför det sent skördade höet rekommenderades…

stallostby
0

min teori är att fånghästarna behöver magrare dvs lägre energivärde som t ex kcal el MJ. Vare sig det kommer från kort bete som innebär att hästarna få jobba för att få i sig en större mängd mat eller ett gammalt långt visset gräs som ger lågt energivärde. Men ett långt gräs gör att det kan få i sig större mängd fortare..

Houdini
0

#2 Det är ju mer vatten i hösilage än i torrhö, därför väger hösilaget mer (alltså 1 kg hösilage är mindre "torr-hö" om man skulle torka det än vanligt torrt hö).

Annette
0

#16. Tyvärr minns jag inte allt vad som sades och hann inte anteckna allt heller. Men någon annan som var med kanske kommer ihåg bättre.