Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 1336 ggr
Lissieloppan
0

Få igång minishettisen

Jag skulle vilja ha lite bra tips på hur man får igång en liten minishettis på 82 cm. Hon är väldigt fet och har dåliga ben, hon är 14 år men vad jag vet inte inriden mer än att någon har suttit på henne. Oskodd eftersom hon mest går i en stor gräshage och vilar. Jag är ganska oerfaren när det gäller detta och skulle bli jätteglad för några tips! Tack på förhand!! /Louise och Rose

__Prenses
2

Börja med att promenera i skritt i början, skritt är jättebra för fettbränningen och viktigt att ta korta rundor i början så man vänjer in dem vid det nya. :)

Hanna-D
2

På vilket sätt har hon dåliga ben?

Lissieloppan
0

Hon blir lätt halt och har lite konstigt formade hovar, benen är väldigt korta och nätta medan magen är lite för tung.

Lissieloppan
0

#1 - Tack! Det ska jag göra :)

Hanna-D
3

Kanske borde en veterinär undersöka hennes ben innan du börjar motionera henne?

Jullanhugo
2

Cykla är ju bra motion! Alltså att hon springer/skrittar brevid. Om hon är ur kondition borde du nog skritta först i alla fall. Gå i skogen är bra, då får hon lyfta på fötterna och det är bra.

Glansia
1

Håller med Hanna. En veterinär bör undersöka hennes ben och hovar så hon inte har ont när hon rör sig och ta reda på varför hon blir halt. Låter läskigt med konstigt formade hovar.

Pappaparon
1

Kan ju vara därför hon lätt blir halt, felbelastning på lederna. Ring din hovis😂lycka till!

Englaa
0

Är också medryttare på en otränad shettis. Visst han rids av ägarens dotter men inte så ofta vad jag förstår. Jag hade velat börjat trickträna och hoppa låga hinder då han tycker det är jätte roligt. Jag tror inte att han är miljötränad då han lätt slänger sig åt sidan när vi är ute och går. Ännu mer ner det är mörkt så det ska vi också träna på. Dock är han svår att få kontakt med :/ Några tips på övningar vi skulle kunna göra ? För att stärka vår relation osv. Är inne på NH så det är inte helt främmande(:

True leaders don't create followers..
They create more leaders!