Nej, som jag förstått det ska hingstarna visas vid 9 och 14 år på de vanliga hingstpremieringarna.

Men de måste ju visas på sommarn och inte vinter tid ju ?
Hösten tror jag, men Norrland och Gotland har väl bara på våren?

Jo men hur ska man kunna få plats med dem i släpet då om man måste visa någon mer på en vanlig premiering,
känns som att riktig info måste komma ut då jag har tänkt visa en 3 åring och min 4 åring som måste visas fram igen på hösten då de passar bäst för oss. Men då kan jag ju inte visa på Generalmönstringen för jag får inte plats i släpet ;)
Reglerna för g.m. finns att läsa under 3.2.9 i Hingstreglementet för 2014
Veritas odium paretFörvånad

Med tanke på hur många hingstar endel har så kan nog inte SSS ta hänsyn till om de får plats i släpet eller ej
Vad händer med hingstar som ej visas upp?
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Kopierat ur hingstreglementet:
Generalmönstring
Generalmönstring genomföres varje år på hösten det år hingsten är 9 år och 14 år.
SSS förbehåller sig rätten att inkalla andra hingstar utanför dessa åldersklasser vid behov.
Hingstar som uppfyller kraven för lägst kvalitetsklass G efter individprövning omfattas av generalmönstring.
Hingst som kallas och uteblir fråntas sitt RS, tills hingsten visas vid ett senare avelsvärderingstillfälle. Avkommor avlade under period då hingst fråntagits sitt RS-nummer är inte berättigade att få RS.
Hingst som är utlånad till annat land det året den kallas in, skall visas när den återvänt till Sverige. Hingst som uteblir på grund av sjukdom måste uppvisa godkänt veterinärintyg.
Visas hingsten vid ett senare tillfälle tas dubbel anmälningsavgift ut. Ägaren skall uppvisa ett veterinärintyg på att hingsten inte uppvisar symtom på soleksem/man- svansskorv.
Veterinärintyget ska vara utfärdat i juli, augusti eller september för hingsten ska återfå sitt RS.
Generalmönstringen är ett avelsvärderingstillfälle där samtliga enligt rasvisa krav godkända hingstar i respektive åldersgrupp deltar. Generalmönstringen skall hållas på tid och plats som bestäms av SSS.
Följande kategorier kan befrias från att delta:
Hingstar som under året deltagit på central avelsvärdering.
Hingstar som efter avkommeprövning tilldelats kvalitetsklass ELIT.
Hingst som kan anses stadigvarande uppställd norr om Gävleborgs och Dalarnas län medgives dispens från visningen men skall likväl anmälas till mönstringen. Istället ska de visas på sommarpremiering efter rasföreningens beslut.
Om tillräckligt antal avkommor för en säker bedömning finns avkommeprövas hingstarna.
Alla hingstar poängbedöms.
Det finns ju en del hingstar som inte visats upp men som fortfarande har RS nummer
#9 Detta är nytt från 2014

#6 NÄ men då ska man också kunna få välja själv vilken premiering man vill visa upp dem på, vill jag visa de gamle på våren så ska jag kunna göra det …
Kan faktiskt tycka att SSS börja göra det krångligare för oss som gör allt efter konstens alla regler än för de som väljer att gå egen väg, det blir dyrare och dyrare för oss med.
Har faktiskt börjat fundera på om jag ska ta ur mina hingstar i aveln och i stället bara visa fram unghingstar för att mammorna ska kunna tillgodoräkna dem sig avelsmässigt, fast den sista 3 åringen kan jag ju för mammans del strunta i att visa fram då hon alla redan har Elit ..

Kan iof tycka att informationen om de nya reglerna inte varit lätt att se , alla är ju inte på internet som sagt.
Kommer det att skickas ut särskilt de som måste visas på generalmönstringen eller ?
tycker man skulle kunna få visa på sommarpremieringarna med eg , för de som dömer där ska väl kunna rasen ….
Jag har alltid förespråkat att man ska göra som SSS tycker och vill , men nu börja de blir lite väl dyrt och krångligt, då var de f-n bättre när de hade de på sommaren och flera olika platser, nu blir det ju bara 2 plaster igen att visa på och de kan bli riktigt långt för vissa att behöva åka.
Info om höstens platser borde ju komma ut alla redan nu känns det som så att man kan planera i tid, det är ju som sagt en dyr historia att behöva visa dem och de är mycket pengar för seriösa uppfödare att behöva punga upp på en gång…

Sen så fattar jag inte heller hur de kan ta bort RS nr , det är ju faktiskt något vi har betalt för att få, att de tas ur aveln de kan jag köpa helt och hållet men RS nr de kan jag inte köpa , för de har vi som sagt betalt för att få…
Veronica, att man ska visa dem på hösten har väl med exem att göra? Känner annars som du, ju krångligare desto bättre verkar allt vara…
står dock inget om att hingsten måste nå 40p igen för att få RS men om den blir fråntagen sitt RS antar jag att den måste uppfylla grundkraven igen eller?
En idé kanske kunde varit att göra som med de nordsvenska hingstarna, de visas på sundhetskontroll eller liknande på vanliga sommarpremieringarna. Förhoppningsvis har alla relativt nära till en sådan.
Jag har väl egentligen inga problem att visa upp min hingst enligt nuvarande krav, hade jag haft flera hingstar hade jag fått låna en transport till, sådant går att lösa men jag kan samtidigt hålla med Gonkan i det hon skriver, det börjar bli väldigt krångligt att äga RS-hingst om man nu vill att folk ska hålla sig inom systemet så att säga.

#14 Jo jag vet Anna men iof har inte en 14 årig hingst påvisat examen innan så lär den nog inte göra de nu heller och sen står det ju att typ man kan lämna in veterinärsintyg på examen i efterhand.
Sen har jag fortfarande svårt att förstå hur de kan ta BORT RS som jag faktiskt har fått kvitto på att jag *köpt*..
#15 En bra idé tycker jag… Visa upp på stoprem. Men själv tycker jag det är synd att GM tas bort. Trevligt se så mkt hingstar på en gång. #16 Kanske man får pengarna tillbaka =)
#16 Sedan går det ju att dölja eksem, kolla bara på alla täckade islänningar, de har ju ofta rejält med man under täckena. Om man nu ska dra det till sin spets…
Man vet ju heller inte om en häst har eksem förrän de utsätts för knott, nere i södra Sverige finns nog många ponnyer/hästar som har eksem men som aldrig utsatts för knott = visar inga symtom heller.
#18 Rätt omvårdnad så behöver de inte synas eller kännas vid besiktning, mao hästen är besvärsfri.
Det finns väldigt bra salvor och täcken…
(Vet ju vilken enorm behåring min gamla valack hade…..)
#18 Eller så vänder man på det… Alla hästar kanske är knottkänsliga… Sätt en häst i småländska skogen och se hur den klarar sig där… Själv har jag enorma bekymmer där iaf Har sett hästar här nere, i södraste delarna, som också kämpat med exem, det har inte gått att dölja

Kan det vara så att det ingår i "RS-paketet" för hingstar att man skall visa på GM?
#21 Tidigare har inte RS haft något med GM att göra överhuvudtaget. Om det blir det framöver (vilket är troligt), är det en efterhandskonstruktion som börjar gälla from 2014. Detta är dock inget som är officiellt ännu, då inga nya RS-regler presenterats.
Med andra ord har de som erhållit/köpt RS på sina hingstar innan 2014 gjort det när det var andra förutsättningar som gällde och hingsten inte kunde fråntas sitt RS.
#22 Så tekniskt sett, vi som köpt RS innan 2014 kan heller inte fråntas detta?
#23 Så kan man tycka att de borde vara, rent teoretiskt. Men då skulle det ju inte finnas några hingstar att kalla till GM förrän om flera år. Eftersom de som redan äger en RS-hingst ska vara med och finansiera avelsvärderingarna för hingstar framöver genom att GM läggs i samband med dessa, så kommer de nya reglerna för RS inbegripa samtliga RS-hingstar med lägst avelsvärdeklass G i utvalda ålersgrupper. Detta oavsett under vilket regelverk dom erhöll RS.
#24 Fast de flesta kommer ju med sina hingstar så jag tror inte det skulle vara något stort problem

Jag tycker generalmönstring på ordinarie höstpremieringar är en av de bästa idéerna som har presenterats av SSS - någonsin!
Det finns alla möjligheter att göra en riktig hingstshow av detta när såväl morgondagens stjärnor som de som redan presterat i avelsboxen kan beskådas vid ett och samma tillfälle. Ett riktigt tillfälle för de avelsintresserade att se och följa utvecklingen av svensk shetlandsponnyavel.
Ska generalmönstringen behållas, tycker jag detta är den bästa lösningen av följande anledningar:
- Eftersom höstpremieringen ligger relativt fast i början av september, vet alla när GM är.
- Eftersom hingstarna kommer kallas som 9- och 14-år, vet alla när respektive hingst ska visas (vilket alltid varit föremål för diskussioner, huruvida man ska våga leasa ut sin hingst eller inte osv).
- Betäckningssäsongen är över och ingen hingst behöver tas ur sin stoflock under pågående säsong (vilket varit ett klagomål från hingstägare när GM varit mitt i sommaren).
- Två platser är bättre än en - både när det gäller avelsvärdering av nya hingstar och GM. På detta sätt ökar chansen markant att kunna behålla båda tillfällena på hösten. Det borde även innebära att det inte blir någon ökad kostnad för att generalmönstra sin hingst, jämfört med om det skulle anordnas särskild generalmönstring som då skulle bära sin egen kostnad.
- Hingstarna kan bedömas av samma avelsvärderingsnämnd, vilket verkar vara viktigt i mångas ögon.
Ett problem med att man inte får med sej alla hingstar till visning, blir det ju först om man har RS-hingstar i samma ålder/ålderskategorier. Fortfarande finns dessutom möjligheten att visa nya hingstar på våren. Allt som krävs är egentligen lite planering…
Vad det gäller RS, så har det ju alltid varit synonymt med "godkända hingstar". För "godkända hingstar" har kravet på GM legat med sedan GM infördes, så jag förstår inte riktigt hur #22 menar att det är skilda saker… Efter alla dåliga försök genom åren med bl a borttagande av avelsvärdeklass vid utebliven GM, är man äntligen på rätt spår, kan jag tycka. RS är en frivillig beteckning. Väljer man att inte fullfölja åtagandena som kommer med det, så är det ju bara logiskt att det är just RS som tas tillbaka - hingsten uppfyller ju inte längre kriterierna. Att SSS anser sej tvungna att ha en "piska" för att få fram hingstarna till GM, förstår man ju när man läser den här tråden och RS är uppenbarligen något shetlandsuppfödarna håller väldigt högt.
All förändring är inte nödvändigtvis dålig. ;-)
Mot bakgrund av hur och varför RS av senare år blev till har jag väldigt svår att förstå hur det plötsligt blivit möjligt att kunna plocka bort det. Det är som att under vissa omständigheter frånta någon SUCH.
Att nu RS används i hingstreglementet på annat sätt än som en ren merit (vilket varit otänkbart en period) väcker också frågor om vad som ändrats.
Men så om jag fattat saken rätt, så behöver min hingst inte visas nästa år trots att han har G-2014 ? Han är bara 6 år nästa år. Han får automatiskt förlängt till 2017 ?

#26. Instämmer till fullo!

Men då borde hingstpremieringen vara på 2 dagar för hur ska de hinna med alla hingstarna annars ? ..
Sen tycker jag fortfarande inte att vi som ska visa fram på GM ska behöva finansiera hingstpremieringarna och betala lika mycket som när man visa fram dem för godkännande, jag får inte riktigt ihop det om jag ska vara ärlig . *då straffas* man för att man alla redan har en godkänd hingst.
SEn att information varit väldigt dålig om de nya reglerna om man inte hänger på internet hela tiden .
Tycker att all ny information som gäller hingstar och GM ska skickas pappersvägen till alla hingstägare, som faktiskt andra föreningar gör.
Så om jag skulle ta mina hingstar ur aveln nu så får de behålla sitt RS ändå , men skiter jag och visa fram på GM så försvinner deras RS ?
Men då får de ju återbetala kostnaden för RS eller , för jag har ju som sagt betalt det och mig veterligt så kan man inte bli fråntaget något man har köpt.
Jag visar också gärna på GM men jag tycker de är bättre när det är på fler platser som det var sist då de inte blir så långa resor för många.
Sen då informationen är dålig så kan man inte planera riktigt vart, när och hur man ska visa då man för de första inte fått information om var höstens avelsvärderingar ska ligga ännu .
Är man arbetslös som faktiskt många är i dag så kan de bli en himla dyr kostnad om man måste bo borta , hyra flera släp bilar mm.
Och alla kanske det inte passar att visa på våren då man inte har möjlighet att komma iväg.
Sen så borde inte GM ligga första helgen i september eller i alla fall samtidigt som DERBYT går för vi som använder våra ponnyer kanske är iväg och startar hästar på DERBYT och då har man ju ingen möjlighet att visa fram, för Derbyt är en viktigt merit för hästarna.
Tror att Shetlands föreningen får börja tänka lite mer på bruksfolket också för vissa av oss gör ju som sagt båda delarna med våra djur.

#30- Det blir totalt 30-35 hingstar till GM (årgångarna 2000 och 2005) så de ryms utan problem under de dagar som är nu.
Jag förstår inte tanken med att GM-hingstarna finansierar hingstpremieringarna. Det blir ju självklart mycket billigare att ha GM i samband med hingstpremieringarna än att hyra anläggningar och AVN vid ytterligare tillfällen.
Jag tror inga pengar betalar tillbaks för återlämnat RS. Inte får man väl tillbaks pengarna för körkortstillståndet om man inte vill köra bil mer :/

Fast här har jag ju betalt för något som jag använder så de är väl viss skillnad Anette ? har ju tom fått beviset på det …
Nä jag förstår inte heller hur SSS säger att GM hingstarna ska finansiera hingstpremieringen , de borde ju bli billigare för dem och därför billigare att visa fram dem också .
Ingen som kan svara på om en hingst har G-2014 måste visas 2014? Fast Veronica… man betalar väl inte fullt pris som man gör med nykomlingar? GM tidigare har väl kostat 500 och en hingst som går direkt betalar ju väl bara för den centrala delen? Sen kan jag tycka att om man nu är arbetslös och inte har råd så har man inte råd. Då ska man kanske inte ha så mkt djur/avel för det kostar ju en del. Har man hingst får man kanske tänka om då och betäcka borta…

#33 Har hört att de ska kosta 1000 kr att visa på GM . Hingst som bara ska visas på den centrala får även den betala 1000 kr.
Så här står det i proppen till vårens Premieringar
Anmälningsavgift: a) till föruttagning: 600 kr
b) direkt till central avelsvärdering (se "Befriad från föruttagning"): 1000 kr Tilläggsavgift
# FAst Anna man kanske inte var arbetslös från början och ska man behöva ge bort sina hingstar för att man blivit arbetslös ?? Man har ju råd att ha hästarna för att man lägger sina pengar på dem i stället för annat skit. Jag har valt att sälja av men inte till vilket jäkla pris som helst som så många andra säljer sina hästar , jag vill ha vad de är värda och då tar de lite längre tid och vissa hästar är inte till salu för vilket pris som helst …..
Men de är klart att kanske arbetslösa människor ska inte få ha djur eller ….

#34. Den proppen är väl för våren. Central avelsvärdering och generalmönstring är inte samma sak, så det är inte säkert att det är samma summa.

#35 Vet att den är för avelspremieringen , men Anna trodde inte de var samma pris för de som ska visas direkt på den centrala som för de som kommer att visas på både för och central. Jag har hört att de skulle vara samma pris för att visa på GM , men därför jag tycker att informationen om GM borde vara ute så fort som möjligt så att folk kan planera och det har jag även framfört på SSS sida på FB att jag tycker
#34 jag menar bara att om man är arbetslös och kanske en längre tid så får man kanske tänka om och ja ev sälja… Eller kanske omproritera. SSS kan ju inte ta hänsyn till arbetslösa för så kanske man ska ta hänsyn till hur mkt man tjänar också och sätta ett lägre pris för låginkomsttagare? Det är för mkt med 1000kr per hingst tycker jag. För GM. Kan omöjligt kosta så mkt. Samtidigt så behöver de väl bara visas upp två gånger jämfört med hur många som det varit tidigare?? De visas väl iaf en bit efter 20 år nu? Stannar det vid 14 sen? Hm, betalade jag 1000 när det var andra gången hingsten visades upp? Kanske jag gjorde. Tycker iaf det är mkt för GM som tidigare kostat 500. Varför ska det bli dyrare nu?
# 33 Min hingst har G-2014, född 09 och visad senast i våras -13.
På min direkta fråga vid höstmötet om han ska visas nästa år ändå så fick jag svaret nej, han behöver inte visas utan kallas till GM som 9-åring…
Hoppas det var till lite hjälp i alla fall. 🙂
#33 Tack så mycket. Var lite så jag förstod det också men man undrar ju när man inte riktigt fått det svart på vitt. Kan vara bra veta hur man ska göra. =)
Vad är vitsen med den där generalmönstringen om alla ändå bara använder sina egna hingstar?

Är det bara jag som inte kan öppna länken om generalmönstring på SSS hemsida

Det verkar inte vara något länkat från den rubriken.

ok, trodde de hade lagt ut informationen om GM där men de verkar inte så då
En hingst som tidigare missat en generalmönstring kan alltså visas på en av höstpremieringarna och få tillbaka sitt avelsvärde/RS?