Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettbeteckningar-fölningar
Läst 4612 ggr
Milla
0

spruta igång

kan någon berätta hur det går till??

Vi funderar faktiskt på att spruta igång Carmen, hon ska till vet nästa vecka och då ska hon kollas upp.

Hon har inte börjat brunsta och vi har nu diskuterat fram och tillbaks här hemma och vi funderar på att spruta igång henne om allt ser bra ut.

Det är kanske dumt att göra det?

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Hanna-D
0

Man ger en prostaglandin-spruta som gör att stoet kommer i brunst efter ett par dagar.

Om det är dumt eller ej kan nog din veterinär avgöra.

AnnaLundin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Se bara till att göra en gynkoll på henne innan ni sprutar henne. Det går att spruta på måfå också, men det kan ju faktiskt vara något fysiskt som hindrar hennes brunst.

Själv hade jag bara ren tur att min Cocos alls blev dräktig, med den gigantiska äggstockstumör hon bar på, som hade vuxit i flera år enligt veterinären…

Bifogar ett foto på den borttagna äggstocken, som vid fototillfället var ungefär 2/3 av storleken när den satt på plats inne i hästen (97 cm hög)… (öppnas på egen risk, om du är känslig!)

Milla
0

ja hon ska gynundersökas.

AnnaLundin
0

#3 BRA! :D

Det är en något ökad risk att de dubbelovulerar (släpper två ägg i samma brunst) när man sprutar igång dem, dvs ökad risk för tvillingdräktighet. Men i övrigt brukar det bli en kort och intensiv brunst som fungerar bra att betäcka på, ffa så här i slutet av säsongen, när man sprutar igång dem. Det gör ju ganska mycket i seminverksamheten.

Milla
0

ska ta mig en ordentlig pratstund med vet så får vi se hur det blir, vill ju inte riskera stoet men samtidigt så vill vi ha ett föl efter henne och favorit.

Det viktigaste är ju ändå att hon är som hon ska invändigt.

VeronicaP
0

Jag hade bara sprutat igång om jag skulle betäcka annars hade jag bara undersökt henne och låtit naturen ha sin gång, många i år som inte kommit i brunst och många av de stona är faktiskt sådana som betäckts året innan, så jag tror att det är ston som varit dräktiga och sen som resorberat som gör så (oftast) även om jag tycker det verka vara ovanligt många .

Milla
0

ja tanken är ju att hon i så fall ska betäckas

Pheobe
0

Är ju sent påtänkt att spruta nu. Går hon med Favorit? Då kan hon ju vara dräktig och sprutar man då kastar hon. Fick du henen inte ultraljudad eftersom hon inte fölade? eller när är tänkt hon skulle föla i år?

Milla
0

#8 amen snälla du, inte tänker jag väl spruta igång henne utan att först kolla henne ordentligt.

Hon skulle ha fölat i juni, vad då sent på tänkt?? Blir hon sprutad nu så lär hon ju i så fall föla i juli och det är väl inte så sent??

När jag vill ha föl i april, maj så får jag på huvudet för att det är för tidigt och nu är helt plötslig juli försent också, innebär då ju att det bara är juni som är perfekt att få föl i.

Pheobe
0

#9 att det är sent påtänkt är ju för att om hon inte tar sej första brunsten så blir det ju i senaste laget. Du var själv en av dom som sa i tidigare tråd att du inte förväntade dej att stona tar sej på första brunst. Endast därför. Jag betäcker själv ett sto nu även om jag tycker juli är i senaste laget för min del. OCH jag sa inte att du inte skulle kolla henne först. Herregud!

Milla
0

#10 men anna du skrev ju så här: Då kan hon ju vara dräktig och sprutar man då kastar hon. och det var det jag svarade på att naturligtvis så kommer hon att kollas.

Ja jag är medveten om att hon kanske inte tar sig direkt men det är värt ett försök i allafall.

Vi vet inte hur hon ser ut invändigt ännu och när vi vet det så tar vi diskussion med vet om hur vi ska göra.

Pheobe
0

#11 ja jag menar om hon gått med favorit nu i år. Då kan man ju missa om hon blivit betäckt. Men oftast vill inte vetten bara spruta utan koll först. Tänk bara på att om hon är ca 10-12 dagar dräktig syns inte det på ultraljud. Tidigare syns gulkropp för brunst

Hanna-D
0

#12 Men de ska ju gynundersöka henne och ser då på ultraljudet om hon är dräktig eller ej.

Milla: Jag håller tummarna för att allt är som det ska med Carmen. Vi fick spruta i gång Fixy förra sommaren. Hon kastade året innan, betäcktes sedan tidigt på säsongen och blev dräktig men resorberade sedan. Efter det visade hon ingen brunst och efter en UL-undersökning fick hon en prostaglandin-spruta, kom i brunst efter två dagar (då var vi i mitten av augusti) och betäckes ganska tidigt i brunsten. I början av juli i år fick hon lilla Figo.

Har sprutat i gång två ston i år, båda blev dräktiga i första brunsten.

Annette
0

Det är väl inte så konstigt om man vill göra ett försök att få stoet dräktigt. Särskilt inte när det gäller ett äldre sto, som i detta fall.

Camilla
0

#0. Nej det är inte dumt! Är det Anne du skall till?

Milla
0

#15 ja det är Anne jag ska till, hon har jag stort förtoende för och vet att hon är skicklig.

AusaBausa
0

#16 är det hon som har vet.station på Bollerup?

Milla
0

#17 nej det tror jag inte att hon har. Hon bor däremot granne med mig eller nästan i allafall och har precis öppnat upp sin klinik här.

Camilla
0

Japp Anne är väldigt duktig och det säger jag inte bara för att jag känner henne. Lycka till Milla!

#16 Hon har precis öppnat Sveriges modernaste hästklinik i Saxtorp!

Milla
0

Ja och det ligger knappt 5 minuters gångväg från mig HURRA!!!!!!!!!!!!!!

AusaBausa
0

#20 det kan ju inte bli mer perfekt! Inte lite avis…Flört

Milla
0

#20 det är super och du kan visst få vara lite avis haha

[Anna-N]
0

#20: Oj, tänk den som hade haft sånt lyx! Här får man åka 15 mil t o r för att få ul. Inte så skoj :-((

AusaBausa
0

#23 Ojdå!  Då har ju JAG nära!!! Tar väl 30 min dit….Generadmed bil o transport…

Milla
0

Carmen har bebis i magen och beräknas föla i april, den gamla har lurat oss rejält!

[Anna-N]
0

#25: Grattis, Milla! Vad roligt :-)

Charlotte-Aveback
0

#25: Grattis! Glad

zettan
0

grattis milla så roligt att hon tog sig =) en liten luring du har ;). stort grattis en en gång. Kul med lite glädje nu efter de ni var med om i helgen.

RebeckaSvensson
0

#25 Så kul, Milla! Grattis!

sonja
0

OJ!! GRATTIS MILLA!!!!!!!!!

Pheobe
0

Det var ju jätteroligt. Grattis…

Milla
0

tack alla ja jag är förvånad må jag säga, hon har fixat det på egen hand med Favvo. Så i början av april bör fölis titta ut hihi

VeronicaP
0

#32 ha ha Grattis