Vikt och längd på ryttare?
Hej jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig med ilken vikt och längd ett barn helst inte ska överstiga för att kunna rida shettlandsponny? :)
Beror ju lite på hur ponnyn ser ut ;) Men ska man tävla inom ponnytrav är det 147cm & 47kg. Sen ska man väl bedöma lite själv också :) på travskolan där jag hjälper till har vi sagt 1.55 & 50kg som max, på ett ungefär dock ;)

Använd sunda förnuftet, eftersom en shetlandsponny kan vara allt mellan 75 cm och 107 cm(och högre) och kraftigt byggd eller finlemmad så är det ju svårt att sätta en generell längd/viktgräns.
Är det en ung, omusklad häst bör man givetvis ha en lättare ryttare än om det är en häst som är fullmusklad och färdigvuxen.
Mamman till en av våra shettisar var maxad, och henne red jag ibland, medan dottern är väldigt finlemmad och bara 104 cm, hon kan inte ta 50 kilo och 160 cm.
Sedan beror det ju på hur ofta man ska rida, och hur man rider. Att leda runt något barn på en promenad någon gång ibland, eller verkligen rida ordentligt alla veckans dagar.
Man ska dock tänka på att shetlands användes i gruvorna som klövjehästar och fick bära flera hundra kilo, och de blev ofta över 20 år trots detta så de är inte så ömtåliga, men man måste såklart tänka på att utbilda och träna dem rätt.
Det finns massor med trådar i detta ämne här, om du letar lite.
Du kommer inse att vissa anser att ryttaren inte får väga mer än 30 kg och andra tycker att man kan väga mycket mer. Vissa anser att man inte får vara mer än tre äpplen hög för att rida shetlandsponny, medan andra tycker att man kan rida nästan med rullskridskor på. Och alla varianter däremellan…
Min egen åsikt är att man ska vara lyhörd för hästens signaler. Vissa ponnyer är starka och stabila medan andra är klena och obalanserade. Vissa bär upp en lång ryttare bättre än andra osv.
Jag skulle aldrig ens tänka tanken att fundera på exakta antalet kilo på ryttaren, utan går efter att ekipaget ska vara någorlunda proportionerligt - med vissa undantag - och ponnyn ska med lätthet bära upp sin ryttare med god balans.
Jag rider min Shettis (blandning) på 112 cm. Jag är 160 lång samt väger 50 kg. Hon är kraftigare modellen och kan bära mig. Tycker dock att jag är för stor för henne men hon klarar att bära mig då hon kan ta upp till 60 kg. Längden spelar ingen jätte stor roll tycker inte jag, bara man har bra balans så man inte obalanserar hästen. :)
Det finns säkert fler som rider sina shettisar, jag sitter själv på min ibland. Hon är nu 11 år inte ont lr sjuknågon gång.